M Millox skrev:
Hur vet du att den är för klen? Ser man vart den går någonstans?
Den är bara avsäkrad med huvudsäkringen och har en maximal area på 2,5mm², troligen bara 1,5mm². Alltså för klen. Förutom att det är en helt felaktig koppling i övrigt.
 
Fast om den bara matar en säkring kan det vara ok, om denna säkring/dvärg är max vad ledaren klarar.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
M Millox skrev:
Fast om den bara matar en säkring kan det vara ok, om denna säkring/dvärg är max vad ledaren klarar.
Säkerhetsmässigt för ögonblicket, men men skall inte behöva agera detektiv.
 
pacman42 pacman42 skrev:
De spretande kardelerna i den första bilden är inte det värsta. Vart går ledningen som är inskruvad på fel sida (primärsidan av) säkringen? Den är alldeles för klen för att sitta på den sidan, oavsett alla andra bekymmer med kopplingen. Centralen behöver ses över.
Sådär ser hela centralen ut inuti just nu. Försöker få tag i elektriker som kommer och kikar på allt.
 
  • Elcentral med säkringar, automatsäkringar, reläer, och märken som Siemens. Kablar organiserade för strömförsörjning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elskåp med säkringar och brytare, kablar, Siemens märken, installationsutrustning för elektrisk distribution.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den var ju långt ifrån det värsta jag sett, men det fanns mycket övrigt att önska också.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Den var ju långt ifrån det värsta jag sett, men det fanns mycket övrigt att önska också.
Ursprungligen gjort av elektriker på uppdrag av Myresjöhus på 90 tal men sen har väl föregående ägare ändrat lite när de gjort ändringar i huset.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Den var ju långt ifrån det värsta jag sett, men det fanns mycket övrigt att önska också.
Ser du något som är helt åt helvete / ett big NO?
 
M Mjolnir skrev:
Ser du något som är helt åt helvete / ett big NO?
En lös jordledare utan skyddad koppar. Vi kan börja där...
 
pacman42 pacman42 skrev:
En lös jordledare utan skyddad koppar. Vi kan börja där...
Tänkte på det med faktiskt innan du ens sa. La en wago på tråden.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Sådär ser lampan ut, nåt som går att fixa om det skulle vara isolationsfel?
I och med att du fick byta lampa två gånger kan det finns fel i lampan som kortsluter. Finns det någon strömbrytare i lampan? Annars är det endast lampsockeln som kan vara värd att syna. Lampan är dock inte lastgammal och är märkt med symbolen för dubbelisolering.
M Mjolnir skrev:
Ser du något som är helt åt helvete / ett big NO?
Nej, det ser ganska normalt ut för en elcentral. Inte i närheten av något som platsar i tråden "värsta elkopplingen". Det som behöver ses över är alla anslutningar, där bristerna syns bättre i dina bilder i början av tråden.
pacman42 pacman42 skrev:
Den är bara avsäkrad med huvudsäkringen och har en maximal area på 2,5mm², troligen bara 1,5mm². Alltså för klen. Förutom att det är en helt felaktig koppling i övrigt.
Var inte så definitiv. Det kan vara ok. 1.5 mm² får avsäkras mot kortslutning med upp till 20 A. Man kan även hantera risken för att en kortslutning uppstår i denna "nedledare". I andra änden finns troligen något skydd som tar hand om överlast.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I och med att du fick byta lampa två gånger kan det finns fel i lampan som kortsluter. Finns det någon strömbrytare i lampan? Annars är det endast lampsockeln som kan vara värd att syna. Lampan är dock inte lastgammal och är märkt med symbolen för dubbelisolering.

Nej, det ser ganska normalt ut för en elcentral. Inte i närheten av något som platsar i tråden "värsta elkopplingen". Det som behöver ses över är alla anslutningar, där bristerna syns bättre i dina bilder i början av tråden.

Var inte så definitiv. Det kan vara ok. 1.5 mm² får avsäkras mot kortslutning med upp till 20 A. Man kan även hantera risken för att en kortslutning uppstår i denna "nedledare". I andra änden finns troligen något skydd som tar hand om överlast.
Ja, lampan har egen strömbrytare på sladden.
 
Kolla i botten på lamphållaren så att inte blecken ligger mot varandra eller gör det när du skruvar i lampan. Borde finnas brännmärken där om det hänt något.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.