18 389 läst ·
40 svar
18k läst
40 svar
Vad kan det kosta att flytta en elcentral i villa?
Vi planerar att ta bort vår walk-in closet i sovrummet och istället installera en garderob på vardera sida av sängen för att utnyttja ytan bättre.
Vid planeringen upptäckte vi att elcentralen är placerad på insidan av väggen i den nuvarande walk-in closet. Vi behöver därför er expertis:
Vid planeringen upptäckte vi att elcentralen är placerad på insidan av väggen i den nuvarande walk-in closet. Vi behöver därför er expertis:
- Är det möjligt att flytta elcentralen från denna vägg och istället placera den på insidan av en framtida garderob?
- Vad kan ett sådant elarbete tänkas kosta? Flytten skulle vara maximalt två meter.
Måste börja med att fråga om det är en vind ovanför?D dfilipson skrev:Vi planerar att ta bort vår walk-in closet i sovrummet och istället installera en garderob på vardera sida av sängen för att utnyttja ytan bättre.
Jag hoppas att bilderna ger en tydlig bild av vad vi vill uppnå. Om det är något jag har missat, får ni gärna uppmärksamma mig på det. Stort tack för er hjälp!
- Är det möjligt att flytta elcentralen från denna vägg och istället placera den på insidan av en framtida garderob?
- Vad kan ett sådant elarbete tänkas kosta? Flytten skulle vara maximalt två meter.
Det är inget lätt jobb att lyckas med detta snyggt.
Troligtvis behöver matningarna ut dras om för att slippa skarvar. Möjligt kommer huvudkabeln in underifrån och är det betongplatta i golvet blir till att bila eller lägga om golvet.
Jag hade inte tagit detta jobb om kunden frågade om pris. En möjlig förutsättning hade varit ”lös problemet, kostnaden är inget problem”.
Håller med. Vi flyttade elcentralen i vårt hus från kattvind till källare. Men i princip drog vi om all el i hela huset. Eller snarare. Vi drog inte om alla rör och vissa rum behövde vi inte röra, men allt som går till elcentralen måste sträckan mellan elcentral och första dosa bytas. Och ett antal rör skarvas. Jag ser ingen elmätare så jag antar att det finns på annat ställe, annars ökar nog jobbet rejält i omfattning (eller om det är en lägenhet).
Att flytten bara är två meter behöver inte göra saken lättare än om det är 10m. Dock kan ni ha tur och som tidigare skrevs alla kablar kommer tex från vinden och det finns "slack" som gör att de inte behöver förlängas utan kortas av. Tyvärr lär man nog inte veta detta förrns man öppnar väggen.
Dvs ta höjd för att dra om all el. När jag gjorde det hade jag en pragmatisk elektriker och gjorde mycket förarbete och efterarbete själv, samt gjorde några rum själv innan också. Har för mig elektrikern var hos mig i princip en vecka, kanske lite kortare för han gjorde annat också. Då tog de väl nånstans 6-700 i timmen, så gissningsvis 25.000 i arbete för mig. Men det kan nog ta mycket längre tid också. Men inte så väldigt mycket kortare tror jag?
Att flytten bara är två meter behöver inte göra saken lättare än om det är 10m. Dock kan ni ha tur och som tidigare skrevs alla kablar kommer tex från vinden och det finns "slack" som gör att de inte behöver förlängas utan kortas av. Tyvärr lär man nog inte veta detta förrns man öppnar väggen.
Dvs ta höjd för att dra om all el. När jag gjorde det hade jag en pragmatisk elektriker och gjorde mycket förarbete och efterarbete själv, samt gjorde några rum själv innan också. Har för mig elektrikern var hos mig i princip en vecka, kanske lite kortare för han gjorde annat också. Då tog de väl nånstans 6-700 i timmen, så gissningsvis 25.000 i arbete för mig. Men det kan nog ta mycket längre tid också. Men inte så väldigt mycket kortare tror jag?
Hej,MBL19 skrev:
Måste börja med att fråga om det är en vind ovanför?
Det är inget lätt jobb att lyckas med detta snyggt.
Troligtvis behöver matningarna ut dras om för att slippa skarvar. Möjligt kommer huvudkabeln in underifrån och är det betongplatta i golvet blir till att bila eller lägga om golvet.
Jag hade inte tagit detta jobb om kunden frågade om pris. En möjlig förutsättning hade varit ”lös problemet, kostnaden är inget problem”.
Tack för svar. Nej, detta är altså bottenplan (souterräng), vi har bostadsyta ovanför.
Ja, det är betongplatta under, jag får undersöka hur huvudkabeln hr dragits.
Jag önskar mest få en känsla om det är möjligt och en fingervisning på pris. Pratar vi 10-tals tusen eller mer? Vi är ganska mån om att få detta jobb gjort, skulle verkligen förbättra rummet.
alltså en ombyggnad av en är ju närmare 15-20 så du kan nog lägga på det dubbla. Men det är ju också så att det finns faktorer som är svåra att prissätta som ovan skrev. Eftersom vissa dragningar faktiskt kan vara fel så de måste hitta dolda saker osv. Inmatning under är såklart en stor fråga. Ligger den i väggen är det lättare. Det kan sannolikt någon svara på eftersom det är nog standard hur man drar in el med betongplatta . Skulle du behöva flytta den måste ju de hitta huvud kabeln utanför plattan eller bila. Då är du direkt uppe 10 000 tals tills så skaffa lite mer underlag kan du nog få ett bättre underlag.
Minst 50000 om jag skall gissa, men det kan dra iväg ordentligt i pris. Jag bytte min elcentral för ett tag sedan och det tog närmare fyra timmar trots att ingenting flyttades. Skall man börja flytta ledningar så måste man dels ta reda på vart de kommer in och går ut, dels då flytta dem från det hållet. Har ni tur så kommer allt ifrån taket (golvet på våningen ovanför), men även då är det krångligt. Jag kan dock nästan slå vad om att inkommande el kommer underifrån och då måste inkommande matning dras om från centralen när ni bilat upp och lagt nya rör.
Som folk varit inne på redan, ni pratar om att dra om elen i stora delar av huset ..
Så, i bästa fall 50000kr, i värsta fall tre gånger så mycket.
Som folk varit inne på redan, ni pratar om att dra om elen i stora delar av huset ..
Så, i bästa fall 50000kr, i värsta fall tre gånger så mycket.
Bytte vår elcentral från en påbyggd gammal med proslinssäkringar till modern med ca 30 dvärgbryt och 2 jordfelsbrytare. Kostade runt 20tkr inkl material men då behövde ingenting dras om. Om alla ledningar behöver dras om drar det nog snart iväg , blir rätt mycket jobb.
Men som sagt, en vecka går fort, dessutom måste ju elektrikern först riva, sen ska väggarna byggas om, sen ska ny central monteras. Under tiden misstänker jag att TS familj inte vill leva som amish-folket med fotogenlampa och ullkappa. Så måste till nån provisorisk lösning för viss el också. Så en vecka arbete och material för 15.000 är nog minimum, vilket väl med dagens timpriser då hamnar en bit norr om 50.000.pacman42 skrev:
Går det inte att fundera ut en annan lösning för hur möblera i rummet? Håller med om att som ett huvudsovrum känns lösningen med dörren mot sängen idiotisk. De måste tänkt att sängen ska stå mot en annan vägg... Är detta ett "hemritat" hus (nån tillbyggnad el liknande) eller har en arkitekt gjort så här? Normalt brukar väl arkitekter som inte är helt tappade se till att tex sängar och liknande kan stå på flera olika placeringar med olika bredd när man placerar ut dörrar och fönster, att inte bara en enda möblering är möjlig (om inte rummet är superlitet, då kan det vara att en säng bara kan stå på ett ställe).
Men när jag tittar på bilderna ser ju planlösningen verkligen idiotisk ut. En säng kommer antingen att stå utmed ett fönster eller blocka nån av dörrarna. Detta kan inte vara gjort av en arkitekt. Eller, mitt förtroende för arkitekter är iofs lågt, men sånt här ska de kunna, även om de ritar fula hus... Kanske går det att flytta dörren in till sovrummet till mitten av väggen? Och få till en till liten garderob där dörren är?
Gör som Walle skriver och ta lite bilder så blir det åtminstone lite närmare verkligheten i resonemangen. Nya placeringen kan du också fundera över det kan vara små skillnader där som gör jobbet svårare eller enklare.D dfilipson skrev: