Närbild av ett nytt elektriskt element med trådar kopplade till en terminalblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inverterat foto av en ny elradiatoranslutningsdosa med etiketter och anslutningsterminaler på en vit bakgrund.
Skapa konto
Bakifrånvy av ett gammalt värmeelement med öppen kopplingsdosa och synliga elektriska anslutningar.
Skapa konto
Nya elektriska elementet med en specifikationsetikett och en öppen anslutningsdosa med kabelanslutningar.
Skapa konto
Hej,

det gamla elementet har dött och jag tänkte montera dit det nya.
Det ser ju dock inte likadant ut och går det inte att lösa här får jag ta ut en elektriker vilket kändes som en dyr kostnad för det här lilla jobbet.
Spontant så förstår jag hur det ska sitta men vill dubbelkolla även om jag förstår att man alltid ska mäta för 100% säkerhet.
Har tillgång till en FLUKE modell dyrare.

Första två bilderna är från det nya elementet och tillhörande dosa, de andra är från det gamla och den kopplingsdosa som idag sitter på väggen.

Faserna in på L och L(N) sedan är det klart. Dvs dom som är till höger på den "g:a

Jo så långt sträcker sig min elkunskap men tänkte byta dosan på väggen och då kommer jag få över både jorden (gulgrön) samt dom svarta kablarna som sitter till vänster i gamla dosan.

Tänkte det var lika bra att få använda jorden men det kanske inte spelar någon roll?
Dom svarta kan jag ju skruva in i ett tomt fack på sockerbiten.

Kontakterna skiljer sig nämligen på gamla och nya.

Din nya radiator är avsedd att skyddsjordas. Om alla vägguttag i rummet är skyddsjordade, då och endast då ska också din radiator skyddsjordas. Du kan därmed inte använda den gamla kontakten, utan du får ansluta radiatorn fast. Det finns ju lediga plintar i sockerbiten som du kan skarva de två mörka ledarna till vänster i bild. Om denna radiator inte ska skyddsjordas är det naturligtvis viktigt att skarva de två skyddsledarna på en ledig plint.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Elementet saknar jordanslutning (det är dubbelisolerat) så jorden kan du parkera vart du vill, lika så den fas som inte ska kopplas in i det här elementet. Lämpligen då med typ Wago eller på lediga plintar i kopplingsboxen.

H Holmspel skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] Hej,

det gamla elementet har dött och jag tänkte montera dit det nya.
Det ser ju dock inte likadant ut och går det inte att lösa här får jag ta ut en elektriker vilket kändes som en dyr kostnad för det här lilla jobbet.
Spontant så förstår jag hur det ska sitta men vill dubbelkolla även om jag förstår att man alltid ska mäta för 100% säkerhet.
Har tillgång till en FLUKE modell dyrare.

Första två bilderna är från det nya elementet och tillhörande dosa, de andra är från det gamla och den kopplingsdosa som idag sitter på väggen.
Av det som syns på första bilderna är det som Bo skrev avsett att skyddsjordas klass I och det gamla däremot som elmont skrev dubbelisolerat utan jord. Verkar vara våtrumsmatta och en handduk där så se som sagt upp med hur du gör med jordningen. I ett vanligt rum följ befintliga installationen där som Bo skrev avseende anslutning eller ej i våtrum inget undantag.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Elementet saknar jordanslutning (det är dubbelisolerat) så jorden kan du parkera vart du vill, lika så den fas som inte ska kopplas in i det här elementet. Lämpligen då med typ Wago eller på lediga plintar i kopplingsboxen.
Det är det gamla elementet som är dubbelisolerad, det nya har jordtråd.

Demmpa Demmpa skrev:
Det är det gamla elementet som är dubbelisolerad, det nya har jordtråd.
Precis.
Det finns två andra uttag i tvättstugan, bägge med jordkabel. Ena uttaget går torkskåpet på och det andra är ur funktion då jag tror dom klippt kablarna på andra sidan väggen vid ombyggnad.

De två övre bilderna är som sagt på nya elementet och dess kopplingsdosa.
De två nedre är på kopplingsdosan som idag sitter fast på väggen (men är tillfälligt lös nu) och det gamla elementet.

På nya kopplingsdosan så är det en svart kabel, vad har den för funktion?
Z1, Styrtråd.

Miss av mig som trodde att bilden men Fi-märkningen satt på det nya :oops:
Den svarta tråden är till för tex nattsänkning och M för om man vill styra ett slavelement (element utan egen styrning).

Då kopplar jag in jorden på det här elementet då det andra fungerande uttaget är jordat.

E
H Holmspel skrev:
Då kopplar jag in jorden på det här elementet då det andra fungerande uttaget är jordat.
Vilket andra fungerande uttag.?

E El-Löken66 skrev:
Vilket andra fungerande uttag.?
Här har du svaret:
H Holmspel skrev:
Det finns två andra uttag i tvättstugan, bägge med jordkabel. Ena uttaget går torkskåpet på och det andra är ur funktion då jag tror dom klippt kablarna på andra sidan väggen vid ombyggnad.

tommib
E elmont skrev:
Miss av mig som trodde att bilden men Fi-märkningen satt på det nya :oops:
Den svarta tråden är till för tex nattsänkning och M för om man vill styra ett slavelement (element utan egen styrning).
Den svarta kan också vara den tredje fasen.

Av yttersta vikt här är att säkerställa att skyddsjord är ansluten i matande ände.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Den svarta kan också vara den tredje fasen.

Av yttersta vikt här är att säkerställa att skyddsjord är ansluten i matande ände.
Nej, den svarta tråden på det nya elementet som sitter i plinten som är märkt Z1 är inte tredje fasen, det är den tråden elmont pratar om.

Däremot lär bägge svarta trådarna i plinten under skyddsjorden på gamla kopplingsdosan på väggen vara tredje fasen.

tommib
Right... det stämmer förstås. Jag missade att det handlade just om den nya radiatorn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.