El
Ovesholm: Hejsan, behöver koppla förbi denna allians fläkt och sätta en varvtalsregulator men får inte ihopa det hur jag ska koppla in den. Den gamla fläkten är slängd så kan inte kolla hur den var kopplad. Någon som kan klara ut det? Bifogar bild på kopplingsschema När jag la 230 via bygel på 4 på utgående till gamla fläkt men då small en huvudsändning. Byglande även N till 5 på gamla
Paxman: Vi hade en grupp i elcentralen som var lite underdimensionerad, så 10 A-säkringen gick ibland (den är nu bytt till en 13 A så det problemet är borta). På den gruppen hade jag några Nexa-brytare av just den sorten som avhandlas i den här tråden samt en rörelsesensor som överblickade en del av en hall, en korridor och trappan ned till källaren. Jag kunde för mitt liv inte förstå
Leobyggahus: [citat] Tack Bo, La en beställning på den länkade dimmern - håller tummarna för att det funkar.
Fredrik K: Jag har nyttjat rören för tele och TV/coax för att dra nätverkskabel i vårt hus. Kabeln jag använt är denna: https://www.elbutik.se/product.html/actassi-datakabel-cat6-u/utp-100m Det får utan problem plats 2st kablar i ett 16mm VP-rör. På kortare sträckor med få böjar går det även att dra i 3st kablar vilket jag gjort på några ställen. När jag drog ur dom gamla kablarna knöt
Willmanh: [citat] Se till att klippa bort brända delar av trådarna och att du får till anslutningarna på ett tillförlitligt sätt
datja: Vi byggde en gång i tiden ut bl a med två rum (ett matsalsrum, ett bibliotek/mys i nästan samma storlek, 5 x 7 m vardera). Vi inte visste förrän vi bott in oss hur det skulle möbleras. Vi satte in två takdosor på symmetriska ställen. Sedan kompletteras detta ljus med många mindre ljuspunkter: golvlampor och bordslampor och fönsterlampor. Tror inte man kan planera det där i förväg.
elmont: Nu har inte jag full koll på dom "nya" termostaterna men jag vet att det finns flera olika som fungerar över wifi. Vad dom "kan" har jag inte en aning om.
cpalm: [citat] Skulle säga att elektrikern är fel ute. Däremot är det som andra skriver ett olämpligt alternativ av flera skäl. Är det långt till närmaste lampa? Drar mig till minnes när min BRF skulle koppla om en entrébelysning till utebelysningens styrning. På väg till jobbet dyker jag av en tillfällighet på elektrikern i trapphuset kånkandes på diverse rullar med kabel och undrade
hempularen: Om man tittar i instruktionerna föpr dimmern så finns där en programmeringsmöjlighet för mode och min. level. Det innefattar att trycka in knapopen i 5s, Är dte inte något sådant som händer?
paralun: [citat] Jo jag håller mig till etablerade medier som SvT och finska motsvarigheten Yle.
Stickan56: [citat] Har du kollat att den fyrkantiga plastdelen går ända in så den nästan livar med ramen? Det är viktigt att den vänds rätt. Annars kan du bottna hålet i ratten med lite papper. [bild] Stickan
elmont: [citat] Det brukar aldrig vara några problem med samordningen när det gäller mätarflyttningar, det enda som krävs är någon dags framförhållande, OM det inte innebär en omdragning av nätägarens matning som kan behöva både lite planering och lite mer arbete för nätägaren.
nino: Nej bara fönsterlampa och ev dammsugare, uttag ute finns redan så det blir inget mer.
jonaserik: Beroende på om det finns kalk i vattnet, så avsätts det på patronen och då blir den inte av med värmen. Resultatet blir att slingan i den spricker och fukt går in. Det är en 400 V 2 fasig patron och därav löser JFB oavsett vilken fas som kopplas in. Bara byta som andra även säger. Mycket skit och kanske kalk,finns nog i VVB. En hink eller annat under är bra, när patronen ska tas ut.
Fotografen: Får finsk och italiensk träff på omkopplaren på bilden vid en hastig sökning...borde gå att hitta begripligt beställningsbar? https://www.oem.fi/tuotteet/elektromekaniikka-ja-lammonhallinta/kytkimet-ja-merkkilamput/kiertokytkimet-_-609675 https://www.taiuti.it/prodotto.php?tid=12
Bo.Siltberg: Då bör man inte köpa lampan alls. En lampa "ska" inte gå sönder vid normal användning, dvs en JFB ska inte användas för att skydda sig mot förutsebara fel, utan istället ska dessa fel lagas. Om denna lampa är gammal så kan det vara värt att skruva isär den och kolla alla leder, och ev byta sladd. Dvs i första hand ska man se till att fel inte uppstår som gör något
offlarjon: [citat] Tusen tack, önskar att jag kunde gjort det själv som TS men superbra att det som inte är relevant för den ställda frågan tagits bort 🙏
jonaserik: [citat] OK hänger med. det med korrekt Tja, vad ska man säga om det. [citat] Inget fel i det som du skriver, går bra det med. Vi är sams
jonaserik: [citat] Då var det i den ordningen som jag räknade upp då, det blev en utryckning för nätbolaget utan faktura. Du ser vad kundtjänst kan om sina anläggningar. NADA. Och härligt att det blev ordning på det. God Fortsättning i kylan.
O: Att koppla in en takarmatur är ingen rocketscience direkt. [citat] Varför det? Det beror väl på vad syftet är. Det är väldigt klokt om man skall montera ett nytt uttag. [citat] Att det kan bli så är såklart möjligt. Om de som lämnade det så gjorde det för att de ville ta med även lamputtaget för att enklare kunna montera sin armatur i nya bostaden vet vi inte. Så det kan faktiskt
Dilato: [citat] Lite eltejp runt eller krympslang så vips så är det [bild]
_Mojje_: [citat] Plats är typ obegränsat. Den (termostaten)kommer sitta utanför skrubben som är under trappan, och har redan tagit upp hål igenom den väggen. Så plats är inga problem. Får hjälp av elektriker om två veckor, så då är det iaf lösbart. 👍🏼 Tänkte handlat inför att han kommer, så därför jag frågade här om det var lösbart. 😊 Tackar för svar och råd. 🙏🏼
Bo.Siltberg: 1. Ja, de är alla ledare som bär 230 V så de får samsas elsäkerhetsmässigt sett. Handlar det om en lång ledning kan det eventuellt blir problem med "överhörning", dvs att fasledaren påverkar tändtråden till drivdonet så att det tänder. Du får prova. 2. Nej, det är grundsvaret. De kan dock samsas som du väljer samma ledare som för 230 V-ledningarna, FK antar jag. RKUB och dylikt
jonaserik: [citat] Det var ett rackarns trams om det med plåtdosor. Och vissa ger sig inte, utan ska till varje pris ha sista ordet i det hela, som att jag vet och kan. Vet eller kan jag inte, så letar jag upp något på nätet, finns alltid något som passar citera och skriva som sitt vetande. TS har fått svar och tänker nog inte JORDA någon dosa, det måste finnas ett slut på en tråd och inte bli