Fotografen skrev:
Mor & far har en stöddig knivbrytare i mätarskåpet och denna är sedan 1965 eller -66, jag har sett fakturan på jobbet i nån låda efterlämnad av den som ägde gården då, en släkting.
Ja OK, det är ju inte så antikt som jag befarade.

(Fortfarande ledsen att jag inte snodde åt mig en knivbrytare i en container på Chalmers när man rev högströmslabbet. Men frågan är ju var jag skulle haft den. Hade bara fått plats med ungefär två under sängen... ;))

Har bytt några gamla knivbrytare.
ofta tappar klykorna spänsten runt kniven med ökad resistans som följd så det blir varmgång vid hög belastning.
här kommer en bild på en typ av knivbrytare.

hb.png

Ps det kommer säkert att ordna sej med mätarsäkringarna. bra iaf. att du var uppmärksam på detta.
har stött på några fastigheter med samma problem tidigare. då hade problemet uppstått när blanktråd ersattes sista biten (mellan sista stolpen och huset) med nergrävd serviskabel.

3G6+6 är inte ovanligt på äldre anläggningar, får givetvis skarvas med 3G6+6 men vid byte av hela kabeln har man all chans att tänka om:)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Uppdatering.
Idag har dom tydligen varit här och skarvat in gamla skåpet igen. Så blev det med den diskussionen. Nu är allt som det var förut, förutom att jag nu har 2 skarvar i backen. Det känns ju inte helt optimalt, men är väl inte så mycket att göra åt det.

Skarvar i mark ska inte utgöra något problem om de är korrekt utförda..
Sen är ju åtminstone en av skarvarna nätägarens problem, beroende på var överlämningspunkten anses vara.. :p

Ja visst ska inte skarvarna vara ett problem men det är ändå en potentiell felkälla helt i onödan. Den hade kunnat undvikits helt om dom bara pratat med mig först. Jag vet inte vart dom anser är överlämningspunkten, men jag har försökt att starta en dialog med dom nu, då det i samtal med installatören idag kom fram att vissa hus har fått utflyttad mätare och fasadskåp.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Har du en knivbrytare på inkommande ledning i en vanlig villa? Den klarar säkert 35A iaf... ;)

Det låter ju som det kanske är dags för en allmän översyn med en så "old school"-anläggning.
Hoppar in lite i tråden. Jag har en sådan här ” knivbrytare”? Har huvudsändningar i källaren detta på 2 våningen. Så min stigarkabel går hit först sedan till elmätaren?? Jag vill byta hela denna central inklusive mätar plattan dom idag är gjord av trä.
Vad är kravet på materialet bakom nya centralen: mätsrplattan? Jag tänker gips eventuellt dubbel gips för att lämna ut nivå. Knivbrytare kommer att gå till historien har aldrig rört den faktiskt.

• Gammal knivbrytare och elcentral monterad på träskiva med synliga kablar och porslinsproppar, del av diskussion om att byta installationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Något icke brännbart bakom centralen om den saknar bakstycke. Gips låter bra.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Något icke brännbart bakom centralen om den saknar bakstycke. Gips låter bra.
Så vanligt gips är okey då? Behöver inte vara minerit skiva?

Alla moderna normcentraler har eller kan kompletteras med bakstycke, så egentligen funkar vilken träskiva som helst.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
A
Bra fråga.

Man skriver i elinstallationsreglerna att centralen ska avskärmas från brännbar byggnadsdel med ett material som har brännbarhetsvärde FH1 enligt SS-EN IEC 60695.

Jag har ej tillgång till denna standard eller vet vilka material som uppfyller FH1 men gips bör väl uppfylla detta tänker jag spontant.

Utbyte av central räknas som vanligt underhåll också så egentligen behöver man inte följa nuvarande regler om det var ok att montera den gamla på ett brännbart underlag. Men det är ju jättebra tänkt av dig att göra det ordentligt och säkert och jag tror inte det var ok att ha brännbar byggnadsdel direkt bakom heller förr i tiden.

Man fuskade nog med detta.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Bra fråga.

Man skriver i elinstallationsreglerna att centralen ska avskärmas från brännbar byggnadsdel med ett material som har brännbarhetsvärde FH1 enligt SS-EN IEC 60695.

Jag har ej tillgång till denna standard eller vet vilka material som uppfyller FH1 men gips bör väl uppfylla detta tänker jag spontant.

Utbyte av central räknas som vanligt underhåll också så egentligen behöver man inte följa nuvarande regler om det var ok att montera den gamla på ett brännbart underlag. Men det är ju jättebra tänkt av dig att göra det ordentligt och säkert och jag tror inte det var ok att ha brännbar byggnadsdel direkt bakom heller förr i tiden.

Man fuskade nog med detta.
Tack för bra svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.