Hej!
Jag hade idag en elektriker hos mig för att bl.a byta ut en tidigare strömbrytare på garaget till ett eluttag. Han hann bli klar innan jag kom tillbaks från ett ärende, och nu sitter det enligt bild. Vi pratade inte exakt placering, men då den tidigare strömbrytaren var betydligt mindre tänkte jag inte på att det skulle kunna bli ett fult märke från tidigare brytare.
Jag ska kontakta elektrikern imorgon, men vet ni om det finns någon ”prutmån” på hur man placerar dessa uttag? Om man hade kunnat sätta den några cm upp så hade ju märket dolts, tänker jag.
Jag hade idag en elektriker hos mig för att bl.a byta ut en tidigare strömbrytare på garaget till ett eluttag. Han hann bli klar innan jag kom tillbaks från ett ärende, och nu sitter det enligt bild. Vi pratade inte exakt placering, men då den tidigare strömbrytaren var betydligt mindre tänkte jag inte på att det skulle kunna bli ett fult märke från tidigare brytare.
Jag ska kontakta elektrikern imorgon, men vet ni om det finns någon ”prutmån” på hur man placerar dessa uttag? Om man hade kunnat sätta den några cm upp så hade ju märket dolts, tänker jag.
Gör inte det. Ring en målare istället, eller åk och köp en burk färg själv. Det är inget att bråka om. Hålet i väggen sitter där det sitter, och elkontakten har färdigstansade hål i bakkant. Elektrikern har garanterat gjort så gott det går med att matcha in dem och att få det rakt, osv.C Cosmo89 skrev:
Absolut är det lätt att måla om, och det kan jag se till att fixa själv. Jag ville mest bara kolla om det hade gått att justera i höjdled, för i så fall hade jag föredragit den lösningen.O Oldfart skrev:
Tyvärr är min erfarenhet att hantverkare inte alltid gör så gott det går för att få till det snyggt, vilket det ju även visas exempel på i det här forumet titt som tätt…! Därav att jag ville fråga andra som har bättre koll, och får tacka för snabba svar! Som alltid, ska tilläggas; detta forum är verkligen guld värt för en vilsen villa-ägare!
Medlem
· Blekinge
· 12 206 inlägg
De allra flesta utanpåliggande uttag har flera möjligheter i bakstycket att ta in kabeln. Tyvärr tror jag att elektrikern ville snabbt hem.
TS: Skruva av kåpan och ta ett kort så kan vi se bättre hur kabeln går in.
Kan också vara intressant att se hur det är kopplat. En strömbrytare har normalt bara två ledare kopplade men ditt uttag behöver tre, varav en gulgrön för skyddsjord.
TS: Skruva av kåpan och ta ett kort så kan vi se bättre hur kabeln går in.
Kan också vara intressant att se hur det är kopplat. En strömbrytare har normalt bara två ledare kopplade men ditt uttag behöver tre, varav en gulgrön för skyddsjord.
Dom allra flesta uttag har en (oftast/nästan alltid) eller två anvisningar för införsel av kabel. Dom sitter i hörnet längst upp/längst ner. Så om inte kabel/rör flyttas upp/ner hamnar dom nya uttaget några cm förskjutet mot vad dom g:a brukade sitta.
Det g:a uttaget satt, om det var ett dubbelt, även vridet 90 grader.
TS skrev att det tidigare satt en strömbrytare därE elmont skrev:Dom allra flesta uttag har en (oftast/nästan alltid) eller två anvisningar för införsel av kabel. Dom sitter i hörnet längst upp/längst ner. Så om inte kabel/rör flyttas upp/ner hamnar dom nya uttaget några cm förskjutet mot vad dom g:a brukade sitta.
Tror att elektrikern gjorde vad denne kunde
Var denne där och tittade på jobbet innan eller?
Då hadee färg och pensel kunnat tas med 😉
Klicka här för att svara