879 läst ·
7 svar
879 läst
7 svar
Byte av elskåp i lägenhet
Hej,
Ska byta elskåp i lägenheten till en ny med jordfelsbrytare etc. Enligt vår fastighetsförvaltare så har vi delad el i vissa delar av byggnaden samt där jag bor vilket innebär att ifall strömmen stängs av för detta så kommer det påverka alla de som jag delar elen med.
Jag har varit i kontakt med två elekriker där ena bolaget hävdar att strömmen behöver vara nedstängd i fyra timmar medans andra elektrikern hävdar att de borde klara sig ca en timme utan ström.
Ni som är opartiska och inte har något incitament att sälja mig något, vad gäller för detta? Kan man verkligen klara sig med bara en timme utan ström för en sådan installation? Eller äventyrar det säkerheten? Enligt dem: "Vi bör klara oss endast en timme utan ström. Tanken är att vi bryter strömmen, river elcentralen, får dit nya ramen av elcentralen och kopplar in huvudbrytaren. Resten av jobbet kan man låta strömmen vara på för".
OBS ej duktig inom dessa bitar så tacksam för all hjälp och rådgivning.
Ska byta elskåp i lägenheten till en ny med jordfelsbrytare etc. Enligt vår fastighetsförvaltare så har vi delad el i vissa delar av byggnaden samt där jag bor vilket innebär att ifall strömmen stängs av för detta så kommer det påverka alla de som jag delar elen med.
Jag har varit i kontakt med två elekriker där ena bolaget hävdar att strömmen behöver vara nedstängd i fyra timmar medans andra elektrikern hävdar att de borde klara sig ca en timme utan ström.
Ni som är opartiska och inte har något incitament att sälja mig något, vad gäller för detta? Kan man verkligen klara sig med bara en timme utan ström för en sådan installation? Eller äventyrar det säkerheten? Enligt dem: "Vi bör klara oss endast en timme utan ström. Tanken är att vi bryter strömmen, river elcentralen, får dit nya ramen av elcentralen och kopplar in huvudbrytaren. Resten av jobbet kan man låta strömmen vara på för".
Omöjligt att säga för någon som inte vet hur det ser ut på plats. Elektrikerna brukar veta vad de pratar om. Det tar den tid det tar , ingen lär avlida utan el över en timme…P Fredmd skrev:Hej,
Med en annan strategi kan du klara det med två korta avbrott på 5-10 min. Om det nu är viktigt att inte ha avbrott mer än nödvändigt.P Fredmd skrev:Hej,
Det borde väl räcka med 2*1 minut utan ström? Dvs:
1: bryt strömmen, lossa och isolera inkommande kabel, slå på strömmen.
2: Jobba den tid det tar att byta centralen
3: Bryt strömmen,anslut inkommande kabel, slå på strömmen.
1: bryt strömmen, lossa och isolera inkommande kabel, slå på strömmen.
2: Jobba den tid det tar att byta centralen
3: Bryt strömmen,anslut inkommande kabel, slå på strömmen.
Moderator
· Stockholm
· 57 707 inlägg
Låter iofs. riktigt att det går att riva och montera fram till ny huvudbrytare på en timme. Mycket av rivningen går att göra innan man stänger av.
Sedan gissar jag att många elektriker även river huvudbrytaren på den gamla utan att bryta. Formellt förbjudet (utom i speciella fall, med speciell utrustning och utbildning att byta en vanlig central kvalar inte in som speciellt fall). Men såpass enkelt och safe att koppla loss en spänningsförande tråd och isolera, att många fuskar med avstängningen. Däremot värre att koppla in igen utan att bryta.
Sedan gissar jag att många elektriker även river huvudbrytaren på den gamla utan att bryta. Formellt förbjudet (utom i speciella fall, med speciell utrustning och utbildning att byta en vanlig central kvalar inte in som speciellt fall). Men såpass enkelt och safe att koppla loss en spänningsförande tråd och isolera, att många fuskar med avstängningen. Däremot värre att koppla in igen utan att bryta.
Säger man fyra timmar utan ström så vill man vara säker på att få jobba säkert i lugn och ro.
Man bör ha spänningslöst även till huvudbrytaren under hela centralbytet för att vara på den säkra sidan.
På en timme löser man det smidigt för kunden, men väljer att inte bryta bort matningen.
Båda firmorna har rätt i sak; men de väljer att prioritera säkerheten olika.
Man bör ha spänningslöst även till huvudbrytaren under hela centralbytet för att vara på den säkra sidan.
På en timme löser man det smidigt för kunden, men väljer att inte bryta bort matningen.
Båda firmorna har rätt i sak; men de väljer att prioritera säkerheten olika.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Oavsett vad så ska det ju i god tid meddelas de som berörs...........man kan ju inte bara slå av när det är aktuellt.
Stort tack för alla era svar! 🙌
Klicka här för att svara