Hej,

Se video. En säkring har gått och vill inte upp igen. Inga apparater har belastat säkringen i samband med att den utlöste och inget belastar den nu heller.

Allt ser intakt ut innanför dosor och uttag, vad kan det vara tro?
 
  • Gilla
Dannee1982 och 5 till
  • Laddar…
Går den att trycka neråt och sen uppåt och få den att fastna då?
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Det finns två alternativ endera har säkringen gått sönder eller så har du en kvarstående kortslutning.
Ps
På vissa säkringar måste man trycka vippan neråt innan man kan återställa den, så prova det först.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 3 till
  • Laddar…
A
Varför är det igen kåpa över centralen, ser farligt ut när du nästan slinter med fingret ner på skruven.
 
  • Gilla
pacman42 och 4 till
  • Laddar…
Tack, det där visste jag inget om. Det verkar fungera nu.

Jag tog av kåpan bara för att se om nån kabel hade hoppat ur eller så.

Noterade vissa kablar som inte ser så fina ut, se bilder som exempel? Ska kardelerna spreta ut sådär? Samt tvinnade kardeler som inte ser ut att gå ihop 100 procent, man kan se igenom den tvinnade flätan så att säga.
 
  • Elektriskt skåp med kablar och säkringar; skada på en kopparledare synlig. Säkerhetsrisk möjlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkomponenter inuti en apparat med koppartrådar och isolerade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med säkringar och ledningar, detaljbild på elektriska komponenter, märkt Siemens, kopparledare synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjolnir skrev:
Tack, det där visste jag inget om. Det verkar fungera nu.

Jag tog av kåpan bara för att se om nån kabel hade hoppat ur eller så.

Noterade vissa kablar som inte ser så fina ut, se bilder som exempel? Ska kardelerna spreta ut sådär? Samt tvinnade kardeler som inte ser ut att gå ihop 100 procent, man kan se igenom den tvinnade flätan så att säga.
Nej de skall inte spreta ut så där.
 
...så få gärna dit nån som kan och se till detta. Säkringarna är märkta "220/380V", så en tillsyn efter 25-30 år inte fel.
 
  • Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
Ska ringa hit en elektriker.

De säkringar som är tvinnade men inte så pass att kardelerna går ihop helt, samma där då antar jag, inte helt korrekt?
 
M Mjolnir skrev:
Ska ringa hit en elektriker.

De säkringar som är tvinnade men inte så pass att kardelerna går ihop helt, samma där då antar jag, inte helt korrekt?
Nja men att kardeler spretar ut som i sista bilden är ju inte så bra.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Sätt tillbaka kapslingen och strunt i hur det ser ut under
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
I området jag bor som nu börjar bli 30 år gammalt så börjar automatsäkringarna bli lite trötta. Dvs de beter sig precis som på filmen, går inte att fälla upp dem. Så mitt råd är att om man tar hem en elektriker så se till att byta ut alla säkringar så man får lite värde ut från besöket.
 
  • Gilla
peteds01 och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
I området jag bor som nu börjar bli 30 år gammalt så börjar automatsäkringarna bli lite trötta. Dvs de beter sig precis som på filmen, går inte att fälla upp dem. Så mitt råd är att om man tar hem en elektriker så se till att byta ut alla säkringar så man får lite värde ut från besöket.
Byt hela centralen
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Byt hela centralen
Varför skulle man byta central på grund av att en dvärg gått sönder?
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Varför skulle man byta central på grund av att en dvärg gått sönder?
För att nytt är fräscht
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Varför skulle man byta central på grund av att en dvärg gått sönder?
För att sannolikheten är ganska stor att en annan dvärg går sönder nästa gång? För att sannolikheten är ganska låg att någon av dagens dvärgbrytare passar på trefasskenan och elektrikern därför måste bygga om centralen för att få dit en ny?

Jag håller med Putte, lika bra att byta alltihop när man ändå är i farten.
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.