Låter bra. Är väldigt konfunderad eftersom allting ser rätt ut på bilderna. Om man har en multimeter med kapacitansmätning kan man ge sig på att mäta kapacitansen i kondensatorn för att se om den fortfarande stämmer någorlunda. Man kan även ta bort de röda och blå ledningarna och mäta resistansen i respektive lindning. Samt från respektive pol på lindningarna resistans mot metalchassiet så det inte är kortslutning någonstans. Även mäta resistansen korsvis mellan poler på olika lindning för att se om det är någon kortslutning mellan lindningarna.

A Angelohjärtat skrev:
God dag
Nu har jag kopplat ifrån ena svarta från kondensatorn och satt ihop på ena röda strömbrytare och har gjort en liten sladd och satt på den andra röda på strömbrytare ner till plinten där tidigare svarta kondensatorn satt testat och såg att vill byta riktningen men slirar och motorn bara låter högt efter det så har jag testat skifta dem blå på plinten blivit samma sak att motorn vill byta riktningen men bara som sagt slirar, är det nåt mer kan jag göra, tycker det är roligt om vi kan byta riktningen efter alla dessa försök
hälsar på GK100 som sa att jag är nära byta riktningen
Mät resistans som Josth skriver dvs lossa de blå på plinten och mät mellan dem och sen mellan en blå och någon av de röda. Avsluta sen som sagt med mätning mellan bara de röda.

Kondensator kan du nog lämna nu om det fungerade tidigare.

GK100 GK100 skrev:
Mät resistans som Josth skriver dvs lossa de blå på plinten och mät mellan dem och sen mellan en blå och någon av de röda. Avsluta sen som sagt med mätning mellan bara de röda.

J Josth skrev:
Låter bra. Är väldigt konfunderad eftersom allting ser rätt ut på bilderna. Om man har en multimeter med kapacitansmätning kan man ge sig på att mäta kapacitansen i kondensatorn för att se om den fortfarande stämmer någorlunda. Man kan även ta bort de röda och blå ledningarna och mäta resistansen i respektive lindning. Samt från respektive pol på lindningarna resistans mot metalchassiet så det inte är kortslutning någonstans. Även mäta resistansen korsvis mellan poler på olika lindning för att se om det är någon kortslutning mellan lindningarna.
Stort tack till dig som hjälpt mig med ändra riktning på min elmotor.
Koppla om inne i lindningen var helt rätt utan att kondensatorn som hade slutat hjälpa till eftersom jag har provkört sätta igång motorn några gånger innan den rätta omkopplingen fått av dig, förmodligen hjälpledning hade ingen styrka att hjälpa till motorn att köra igång så snurrade jag på fläkten för hand medans jag höll på motorstart knappen så gick det, sen fortsatt jag hålla igång motorn i några minuter att kanske hjälpledning behöver laddas på, testat igen även tre timmar efter så startar motorn på den riktning jag vill.
Tusen tack, bästa ni är du och Gk100
🙏👌✌️

• Gilla
Josth
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:

Stort tack för hjälpen jag fått av dig för ändra riktningen på min elmotorn
Äntligen bytt riktning
Tusen tack bästa du
🙏✌

• Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.