https://www.hemhyra.se/nyheter/fore...rearing-fick-livsfarlig-stot-av-motorvarmare/
"En treåring fick allvarliga skador efter att ha rört vid en motorvärmare. Nu tvingas företaget som ägde motorvärmaren att betala en bot på 150 000 kronor."
Det räckte inte med att den som installerat kopplade ur för nån kopplade in igen. Ansvaret är ändå den som installerat verkar det som?
Vad tror ni är detta beviset för att hemmapul är livsfarligt eller är det elektriker som stått för stöten i det här fallet?🤔
"En treåring fick allvarliga skador efter att ha rört vid en motorvärmare. Nu tvingas företaget som ägde motorvärmaren att betala en bot på 150 000 kronor."
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det räckte inte med att den som installerat kopplade ur för nån kopplade in igen. Ansvaret är ändå den som installerat verkar det som?
Vad tror ni är detta beviset för att hemmapul är livsfarligt eller är det elektriker som stått för stöten i det här fallet?🤔
Är det bara jag som är konstig när jag refererar till blockvärmaren och tillhörande på fordonet fast monterat kablage när termen "motorvärmare" används.
Det artikeln och tråden handlar om är ju ett eluttag på en stolpe, alt monterad på fasaden....
Det artikeln och tråden handlar om är ju ett eluttag på en stolpe, alt monterad på fasaden....
Som jag tolkar det är det ingen elektriker som varit inblandad. Fastighetsägaren har stängt av strömmen i stället för att laga stolpen. Elektrikern som en gång installerat stolpen kan ju inte gärna klandras för att den långt senare gått sönder.Farstatjej90 skrev:
Jag tycker att skuldfrågan beror på hur fastighetsägaren gjort för att koppla ur stolpen. Stängt av en strömbrytare? Skruvat ur säkringarna? Märkt upp att de urskruvade säkringarna inte får sättas i igen? Kopplat ur matningen ur centralen?
Om hyresgästen varit inne i centralen och kopplat tillbaka de losskopplade trådarna så tycker jag att det i högsta grad minskar fastighetsägarens ansvar. Men som reglerna är skrivna är det i princip alltid fastighetsägarens fel.
Är det så, ett uttag? Det är uttag till motorvärmare?K Kasken skrev:
Av allt att döma ja. Det är en uttagsbox på bilden åtminstone och motorvärmaren sitter ju på motorn i bilen och inte på en stolpe...Farstatjej90 skrev:
Men oavsett, ungefär det första man lär sig som elektriker är "bryt och lås". Man ska bryta spänning på ett säkert sätt och låsa så att det inte går att spänningssätta igen. Det slarvas med detta både bland hemmapulare och elektriker och läser man artikeln kan man inte riktigt bli klok på om det är en behörig person som slarvat eller ej. Slarv är det dock.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Anläggningsägaren ansvarar helt för sin anläggning. Här verkar det funnits stora brister i kontrollen. Inte kul att se sådant där.
Elsäkerhetslagen
6 § Den som innehar en starkströmsanläggning ska se till att
1. det fortlöpande kontrolleras att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada.
Är det ett företag ska det ju också finnas dokumenterade rutiner för detta.
Elsäkerhetslagen
6 § Den som innehar en starkströmsanläggning ska se till att
1. det fortlöpande kontrolleras att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada.
Är det ett företag ska det ju också finnas dokumenterade rutiner för detta.
Du får göra det till en finn fem fel övning och som första då ta det självklara att beröringsskyddet är borta. Sen fortsätta med fler och ev fel som finns sen installationstillfället. Det är inte omöjligt att hitta om man tittar lite närmare på bilden.Farstatjej90 skrev:
Jag kan inte detta, jag frågar. Men det är ju intressant om det är elektriker eller nån annan som gjort det farligtGK100 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Jord behövs väl bara till det ena uttaget? 😉
Frågan är iofs hur det såg ut på platsen vid olyckan. Var det åtkomligt som på bilden eller krävdes nyckel för att öppna?
Och på vilket sätt hade firman kopplat bort uttagen, bara genom att ta bort proppar/fälla säkringar eller hade man monterat bort anslutningen och någon senare monterat tillbaka?
Om de monterat bort anslutningen så känns det som de gjort vad de behöver kan jag tycka, har de bara skruvat ur säkringen så nej. Jag gissar att man inte kopplat bort.
Frågan är iofs hur det såg ut på platsen vid olyckan. Var det åtkomligt som på bilden eller krävdes nyckel för att öppna?
Och på vilket sätt hade firman kopplat bort uttagen, bara genom att ta bort proppar/fälla säkringar eller hade man monterat bort anslutningen och någon senare monterat tillbaka?
Om de monterat bort anslutningen så känns det som de gjort vad de behöver kan jag tycka, har de bara skruvat ur säkringen så nej. Jag gissar att man inte kopplat bort.
Den interna kopplingen i boxen utförs av tillverkaren, att någon helt novis skulle avlägsna jordtråden finner jag som rätt osannolikt. Därför tror jag att någon bara vill skapa "rubriker" som demonterat tråden.