Hej.
Jag skulle behöva en som jag kallar "kaffetimer", liknande https://www.elbutik.se/product.html/exxact-timer-omstallbar--2-pol , fast som fungerar omvänt. Dvs strömmen ska brytas i önskad tid, för att sedan slås på av sig självt.
Övervägde ett vanligt kopplingsur först, men det är ett oregelbundet intervall när jag behöver bryta strömmen, så den tanken fungerade inte.
Finns detta att köpa, eller måste man ha något extra relä inkopplat som bryter strömmen när den får spänning?
Tacksam för hjälp.
Jag skulle behöva en som jag kallar "kaffetimer", liknande https://www.elbutik.se/product.html/exxact-timer-omstallbar--2-pol , fast som fungerar omvänt. Dvs strömmen ska brytas i önskad tid, för att sedan slås på av sig självt.
Övervägde ett vanligt kopplingsur först, men det är ett oregelbundet intervall när jag behöver bryta strömmen, så den tanken fungerade inte.
Finns detta att köpa, eller måste man ha något extra relä inkopplat som bryter strömmen när den får spänning?
Tacksam för hjälp.
du kan kombinera den där brytaren eller vilken som helst annan som har samma tidsfunktion med ett NC relä, så brytaren ger ström till reläet i inställd tid, och då är relä kontakten öppen, sen då tiden löpt ut så bryts strömmen till spolen och reläet sluter sin kontakt.
Eller så tar du en sådan här med växlande relä.
https://www.elgrossisten.se/elmaterial/timers-mm/exxact-timer-med-vaxlande-rela-10a-vit/
https://www.elgrossisten.se/elmaterial/timers-mm/exxact-timer-med-vaxlande-rela-10a-vit/
den e ju absolut bäst, om än dyr som bara den. Då jag skulle ha en liknande krets till en fjärrstyrd braständningsfunktion så var det svårt att hitta med växlande kontakter, så jag fick lösa det med ett NC relä för en kostnad på ungefär 400 kronor totalt.nisse123 skrev:
Nej, tvärtom. Jag vill att strömmen bryts i en viss tid, säg kring 4h, när jag trycker på knappen. Efter de fyra timmarna ska strömmen slås på igen. Nästa gång jag trycker på knappen kan lika görna vara om 12h eller 3 veckor.anders07 skrev:
Det är en pump som inte bör starta under den tiden, men gärna starta efteråt om en annan styrning säger det. Den styrningen saknar den tidsinställningen, så jag måste sköta det vid sidan om.
En kaffetimer ger ju istället ström efter man tryckt på knappen för att man inte ska glömma bort att stänga av apparaten. Så jag vill alltså ha det motsatta.
Så du behöver en kaffetimer som styr ett växlande relä som bryter strömmen till din pump så länge kaffetimern är på.G Grayscale skrev:Nej, tvärtom. Jag vill att strömmen bryts i en viss tid, säg kring 4h, när jag trycker på knappen. Efter de fyra timmarna ska strömmen slås på igen. Nästa gång jag trycker på knappen kan lika görna vara om 12h eller 3 veckor.
Det är en pump som inte bör starta under den tiden, men gärna starta efteråt om en annan styrning säger det. Den styrningen saknar den tidsinställningen, så jag måste sköta det vid sidan om.
En kaffetimer ger ju istället ström efter man tryckt på knappen för att man inte ska glömma bort att stänga av apparaten. Så jag vill alltså ha det motsatta.
Kan väl inte bli enklare?
MEN! Nu kommer ju frågan vart man ska montera den.
Jag har en styrning till pumpen som startar/stoppar enligt önskemål. Sätter man det växlande reläet i serie innan pumpen så kanske det inte fungerar om pumpen plötsligt stoppas, dvs det växlande reläet blir strömlöst, för att sedan slås på igen. Timern borde ju balla ur. Då kanske det är bättre ha en vanlig "kaffetimer" parallellt som styr ett separat relä som sitter i serie...
Jag har en styrning till pumpen som startar/stoppar enligt önskemål. Sätter man det växlande reläet i serie innan pumpen så kanske det inte fungerar om pumpen plötsligt stoppas, dvs det växlande reläet blir strömlöst, för att sedan slås på igen. Timern borde ju balla ur. Då kanske det är bättre ha en vanlig "kaffetimer" parallellt som styr ett separat relä som sitter i serie...
Du måste analysera alla driftcase innan du bestämmer vad du behöver.G Grayscale skrev:MEN! Nu kommer ju frågan vart man ska montera den.
Jag har en styrning till pumpen som startar/stoppar enligt önskemål. Sätter man det växlande reläet i serie innan pumpen så kanske det inte fungerar om pumpen plötsligt stoppas, dvs det växlande reläet blir strömlöst, för att sedan slås på igen. Timern borde ju balla ur. Då kanske det är bättre ha en vanlig "kaffetimer" parallellt som styr ett separat relä som sitter i serie...
Det du beskriver ovan har du väl redan testat manuellt, ellet gissar du bara?
Allt är bara spekulativt hittills då jag låtit pumpen gå när den inte bör gå och allt detta bara är för att snabba på vissa moment som annars sker naturligt.
Notera att jag skriver bör och inte får.
Snyggast och lättast hade nog varit det växlande reläet i serie, men då jag inte vet hur den fungerar vid strömbortfall blev jag lite fundersam bara.
Notera att jag skriver bör och inte får.
Snyggast och lättast hade nog varit det växlande reläet i serie, men då jag inte vet hur den fungerar vid strömbortfall blev jag lite fundersam bara.
Smartahem grejor löser det annars. Jag har ex en fyrknapp som i tvättstugan slår på fläktar och avfuktare i 2, 4, 6 eller 8h. Lika enkelt att ställa in för att sen ska slå av istället. Eller inte ska funka på måndagar, slå på själv om det är fullmåne eller slå av om min mobil är uppkopplad på wifi hemma osv.
Dock en komplicerad lösning om du inte har mer som ska automatiseras, men om du har det, är det både prisvärt och enkelt jämfört med "dumma" knappar o reläer.
Dock en komplicerad lösning om du inte har mer som ska automatiseras, men om du har det, är det både prisvärt och enkelt jämfört med "dumma" knappar o reläer.