14 771 läst ·
64 svar
15k läst
64 svar
Treåring får allvarlig stöt av motorvärmare
Ser ut att vara ett 2 fas system. Vad är skåpet gjort till? Det kommer in en trefas ledning.K Kane skrev:
Det verkar som någon klåpare gjort detta. Trefas in sen använt 2 faser till ojordade uttag. Verkar va ett plåtskåp utomhus? Ojordade uttag i sån miljö är olagliga. Kopplar någon in en jordad sladd finns inget skydd på något vis. Det är alltid ägaren som är elansvarig.A Avemo skrev:Som jag tolkar det är det ingen elektriker som varit inblandad. Fastighetsägaren har stängt av strömmen i stället för att laga stolpen. Elektrikern som en gång installerat stolpen kan ju inte gärna klandras för att den långt senare gått sönder.
Jag tycker att skuldfrågan beror på hur fastighetsägaren gjort för att koppla ur stolpen. Stängt av en strömbrytare? Skruvat ur säkringarna? Märkt upp att de urskruvade säkringarna inte får sättas i igen? Kopplat ur matningen ur centralen?
Om hyresgästen varit inne i centralen och kopplat tillbaka de losskopplade trådarna så tycker jag att det i högsta grad minskar fastighetsägarens ansvar. Men som reglerna är skrivna är det i princip alltid fastighetsägarens fel.
I det aktuella rättsfallet är det en sekundär fråga precis på vilket sätt installationen är felaktig. Alla är överens om att stolpen är trasig och farlig och inte skall vara spänningssatt. Det som är intressant är hur långt fastighetsägarens ansvar sträcker sig. Rimligen finns det en gräns där. Men tingsrätten har kommit fram till att den gränsen inte var passerad.IngeVille skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
uttagen är inte ojordade från början........den delen har väl brytits loss samtidigt skyddet förstördes antar jag.....Det syns ju i porslinet att det har försvunnit delar..........Att det sen är draget trefas är ju ganska normalt. Enklare att fördela lasterna om alla stolpar har samma matning. Sen tar man ju bara ut det som behövs. Vanligtvis sitter det ju ett tjog stolpar på samma matning.
Klicka här för att svara