Hej Allesammans
Hur kan man koppla om enfasmotor som sitter på en vedklyv för att byta riktningen.
Här är bilder på det,
tack på för hand 🙏😃
Hur kan man koppla om enfasmotor som sitter på en vedklyv för att byta riktningen.
Här är bilder på det,
tack på för hand 🙏😃
Är det något du byggt ihop eller är det köpt komplett så. Ser ut som den driver en hydraulpump och då vore det konstigt om det inte valts rätt riktning.A Angelohjärtat skrev:
Svårt att se på dina bilder om båda lindningarna är åtkomliga i kopplingslådan. Är de det kan du bara skifta ändarna på en av lindningarna så byter du riktning. Konventionellt brukar man skifta hjälplindningen dvs den kondensatorn är kopplad till.
Ja jag har monterat enfasmotor till min hydraulpump som tidigare sutit på en vedklyv, vilket hydraulpumpen snurras inte på samma håll som själva motor snurras,GK100 skrev:
Är det något du byggt ihop eller är det köpt komplett så. Ser ut som den driver en hydraulpump och då vore det konstigt om det inte valts rätt riktning.
Svårt att se på dina bilder om båda lindningarna är åtkomliga i kopplingslådan. Är de det kan du bara skifta ändarna på en av lindningarna så byter du riktning. Konventionellt brukar man skifta hjälplindningen dvs den kondensatorn är kopplad till.
då blir det inget oljetryck, när jag köpte vedklyven och hydraulpumpen tänkte inte att dem två bör snurras på samma håll
Ok men hur ligger det då till med elanslutningarna ner i motorn? Kommer man åt båda lindningarna kan man enkelt vända riktning men är det en del hopkopplingar inne i den blir det svårare.A Angelohjärtat skrev:
Ja jag tror att jag kan komma åt lindningarna ner i motor, bara lossna fyra långa skruvar sen kan man se lindningarna, hur kan jag då byta riktning?GK100 skrev:
Ta några bilder på hur det ser ut nu i lådan där trådarna går in i motorn sen kan du fortsätta med bilder från insidan när du lossat lagersköldarna. Det blir till att skifta två ändar där sen. Kan kräva lite lödning och att du har krympslang tillhands.A Angelohjärtat skrev:
Det kan gå att byta riktning om du skiftar plats på 'polerna' för den ena lindningen, vilken som helst, gentemot den andre lindningen
Det handla om riktning på strömmen i hjälplindningen gentemot huvudlindningen i åt vilket håll rotorn startar. dvs. om det ligger 90 grader förskjutning gentemot huvudlindningen eller -90 grader (= omvänd strömriktning) i förskjutning - vilket i sistnämnda fallet ger en rotation i motsatt riktning.
i praktiken ligger det inte exakt 90 grader utan kanske 110 - 120 grader i förskjutning beroende på kapacitansvärde i serie med motorns induktans - men det spelar ingen roll så länge det startar åt önskad håll med tillräcklig moment
Det handla om riktning på strömmen i hjälplindningen gentemot huvudlindningen i åt vilket håll rotorn startar. dvs. om det ligger 90 grader förskjutning gentemot huvudlindningen eller -90 grader (= omvänd strömriktning) i förskjutning - vilket i sistnämnda fallet ger en rotation i motsatt riktning.
i praktiken ligger det inte exakt 90 grader utan kanske 110 - 120 grader i förskjutning beroende på kapacitansvärde i serie med motorns induktans - men det spelar ingen roll så länge det startar åt önskad håll med tillräcklig moment
Ok ska göra det imorgon när jag är i mecka garaget tack så längeGK100 skrev:
Ja, jag gör ett försök imorgon att komma åt i motorn med närmare bilderGK100 skrev:
Hallå igenA Angelohjärtat skrev:
Här är bilden på lindningar, vet inte vilken är vilken?
Tack på förhand