Hej!
Jag värmer poolen med fjärrvärme och har idag två sätt att reglera värmen: antingen med hjälp av fjärrvärmecentralen som sommartid känner av poolvärmen som en innegivare och reglerar efter det.
Eller, med den termostat som funnits sedan länge i till poolen: https://vattenbutiken.se/sv/precisionstermostat-0-40c-1-polig som styr en magnetventil (nc) som släpper fram värmen till värmeväxlaren. Denna står numera på högsta läget för att inte begränsa temperaturen.

Eftersom det tar några dagar att värma upp poolen skulle jag vilja kunna slå av och på värmen på distans.

Tänkte därför låta värmen styras av fjärrvärmecentralen till vardags, men ställa in den gamla termostaten som en temperaturbegränsare som stänger ventilen som släpper fram värmen, men som kan tvingas att öppna av en shelly som kopplar förbi termostaten och öppnar ventilen.
Eftersom jag då skulle parallellkoppla shellyn och termostaten innebär det väl att jag lägger potential på utgångarna av både Shelly och termostat.
Är det några risker med det?
Tål termostaten det?

Mikael_L
Är det en reläutgång på Shellyn?

Jag måste fråga lite, för jag kan inte produkterna ifråga.

Mikael_L
Hemsidan med termostaten är totalt värdelös, man får ingen info, bilden är blockerad så den går inte att ladda ner och förstora. Det är alltså helt enkelt en leverantör som gör sina kunder till fiender.

Men om termostaten också har en relä-kontakt, så är det helt problemfritt att både paralellkoppla likväl som seriekoppla två olika reläkontakter.
Man får som vanligt ha lite uppsikt på spänning, ström och effekt, så man inte överskrider maxvärden för någon kontakt.

Men är det någon slags halvledarrelä, eller halvledarutgång, så måste man ha tungan rätt i mun, för då kanske det inte går att koppla sådär enkelt.

edit:
Jag tycker att även shellyn brister i tydlighet. I någon medföljande brux så finns kanske mer konkret info.
Men de kallar det i alla fall för potentialfritt relä, vilket ska betyda just det.

Kan bara hålla med, satt och letade en bra stund och fick mest en massa träffar på ryska sidor, vilket gjorde mig irriterad även av andra skäl…

Jag gissar att det är en bimetalltermostat, eftersom det klickar i den när den passerar brytpunkten även om den är helt frånkopplad från matningen.

Går att paralellkoppla hur många enheter som helst, bara att dom måste ställas i olika temp/funktion, vad dom ska göra. Med den minsta tempen på någon del och annan är övergripande. Förutsätter att det är potensialfria kontakter. Samt att det nog ska vara något relä/kontaktor som styrs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.