Hur kopplar jag ett 24/230V relä mellan DUCens digitala ut och pumpen?

L på 14 och N på 11?
Y signalen som skall styra från Analoga Ut till A1 och G0 på A2 gemmensam från skåpet? (24V nollan)

• Blått relä för 24/230V med anslutningar märkta 11, 12, 14 för L och N, samt A1 och A2 längst ned, hålls mellan fingrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fabrikat och modell på relät behövs.

J jonaserik skrev:
Fabrikat och modell på relät behövs
J jonaserik skrev:
Fabrikat och modell på relät behövs.
Comat Releco C10-A10BX

Kopplingsschema med relä och gap på 0,5 mm, nummermarkerade kontakter 1-5, symboler för anslutning och brytare visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Gompaghetti32
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[bild]
Tack! Pumpen får ju L N separat men jag vill via utgången på DUC kunna styra manövern.

G Kenneth Mild skrev:
L på 14 och N på 11?
Du kan aldrig koppla L & N på växlande kontakterna, det blir ju ren kortslutning när reläet drar.
Du pratar om DUC och pump, jag har ingen aning om vad de är för något och vilka signaler du har tillgång till

du behöver ju inte bry dig i N nu, utan du ska ju bryta pumpens fas med hjälp av reläet, precis som en lampbrytare, så koppla L på 11 och sen ut till pumpens inkommande L från relä kontakt 14.

• Gilla
Gompaghetti32
  • Laddar…
T Talskog skrev:
du behöver ju inte bry dig i N nu, utan du ska ju bryta pumpens fas med hjälp av reläet, precis som en lampbrytare, så koppla L på 11 och sen ut till pumpens inkommande L från relä kontakt 14.
Ok! Tack.

T Talskog skrev:
Ja då borde Y från min PLC om vi pratar styr då gå in på A1 + som är manöver signal 24V som drar relät och sedan växlar man och då bryter pumpen vice versa. A2 blir nog systemnollan som G0 (Styrvärlden) då

G Kenneth Mild skrev:
Hur kopplar jag ett 24/230V relä mellan DUCens digitala ut och pumpen?

L på 14 och N på 11?
Y signalen som skall styra från Analoga Ut till A1 och G0 på A2 gemmensam från skåpet? (24V nollan)
Ena sekunden skriver du att det är digital signal ut från DUCen, i nästa sekund skriver du att det är analog ut?

En analog signal, när man pratar styrsystem, är tex 4-20 mA, 0-10 VDC, 1-10 VDC, etc. Digital signal är "till / från", allt ifrån potentialfri kontakt till någon förvald spänning.

Vad är det för DUC du ska styra cirkulationspumpen från?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ena sekunden skriver du att det är digital signal ut från DUCen, i nästa sekund skriver du att det är analog ut?

En analog signal, när man pratar styrsystem, är tex 4-20 mA, 0-10 VDC, 1-10 VDC, etc. Digital signal är "till / från", allt ifrån potentialfri kontakt till någon förvald spänning.

Vad är det för DUC du ska styra cirkulationspumpen från?
Ja sorry. Det är en Digital Ut. Till/Från. Till ställdon blir det analog ut instämmer!

En Bastec 3 DUC deras nya

Du talar om någon analog ut signal (Y), Reläet kan nog inte styras effektivt med en analog signal. Det mår nog bäst av en digital signal. Men det är du väl medveten om, Och ja A2 ska ha 24V GND, inte 230V nollan

• Gilla
Gompaghetti32
  • Laddar…
G Gompaghetti32 skrev:
Ja då borde Y från min PLC om vi pratar styr då gå in på A1 + som är manöver signal 24V som drar relät och sedan växlar man och då bryter pumpen vice versa. A2 blir nog systemnollan som G0 (Styrvärlden) då
I HVAC-styr o reglervärlden brukar Y vara lika med analoga signaler.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är det denna?
[länk]
De har ett elscema där de visar hur ett relä skall kopplas också tror jag men annan modell

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.