Är de där grejerna CE-märkta?

Installationsdiagram för en takfläkt med kopplingar till en väggströmbrytare. Diagrammet visar ledningar från strömbrytaren till fläkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

useless useless skrev:
Är de där grejerna CE-märkta?
Fläkten jag redan äger är det i alla fall. Går det ens att sälja osäkra el-saker genom amazon då de bör följa svenska importeringsregler?

E etompau skrev:
[bild]
Då fläkten är kopplad med en vanlig kabel är min fråga då hur man gör detta på bästa eller enklaste sätt utan att göra någon sorts frankensteinkabel.

Det går utmärkt att sälja icke godkända elprylar på nätet, naturligtvis kan säljaren ställas till svars om en olycka sker men om det sker har säljaren med all säkerhet redan gjort sig oanträffbar.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Som sagt bilden på inkoppling är trivial. Bryt upp en av trådarna i den kabel som går till fläkten, koppla in regulatorn i serie.

Men sedan gäller hur man utför detta mekaniskt. Kopplingarna måste göras i en kopplingsdosa. Själva regulatorn måste monteras i en dosa. Alla lösa kablar som ev. går in i dessa dosor måste dragavlastas (om man drar i kabeln så får det inte vara inkopplingen som håller fast kabeln).

Och säkert några ytterligare punkter jag inte kommer på här.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.