Hej,
Jag ska byta badrumskåp i badrummet. Skåpet som i nuläget är uppsatt har lampor vilket det nya skåpet inte alls har.
Jag har monterat ned det gamla skåpet vilket nu resulterar i att det bara hänger en SKX kabel som är strömförande fortfarande och den leder in i ett hål i väggen.
Har någon ett tips på hur jag bör göra för att säkra kabeln?
Kan inte själv direkt koppla ur den vad jag kan se.
Jag ska byta badrumskåp i badrummet. Skåpet som i nuläget är uppsatt har lampor vilket det nya skåpet inte alls har.
Jag har monterat ned det gamla skåpet vilket nu resulterar i att det bara hänger en SKX kabel som är strömförande fortfarande och den leder in i ett hål i väggen.
Har någon ett tips på hur jag bör göra för att säkra kabeln?
Kan inte själv direkt koppla ur den vad jag kan se.
Då du eller någon redan har klipt av skx kabeln är det förhoppningsvis strömlöst och du kan skruva loss den vid de ubåtar som skx är skarvad mot och åter skruva dit ubåtarna som skydd på de blanka ledarna.
Ska dessa i framtiden inte alls användas så ska de enligt reglerna sättas en dosa över ledarna eller kopplas ur i andra änden och tas bort helt.
Ska dessa i framtiden inte alls användas så ska de enligt reglerna sättas en dosa över ledarna eller kopplas ur i andra änden och tas bort helt.
Till att börja med måste säkringen till dessa ledningar slås av och vara avslagen tills detta är åtgärdat oavsett ubåtar eller inte. Strömställaren duger inte att slå av här.
Mät med din spänningsprovare i ett uttag som fungerar.
Kontrollmät sedan i ubåtarna för att bekräfta att ingen spänning finns.
Steg två är att demontera ledningarna hela dess längd från närmaste matande kopplingspunkt alternativt koppla ur dem där, isolera ändarna och tydligt märka vad det rör sig om ifall du vill ha kvar dem för framtida bruk.
Man får ej lämna ledningar med spänning bakom ett skåp.
Steg två är att demontera ledningarna hela dess längd från närmaste matande kopplingspunkt alternativt koppla ur dem där, isolera ändarna och tydligt märka vad det rör sig om ifall du vill ha kvar dem för framtida bruk.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Det var jag som klippte av densnuttjulle skrev:
Då du eller någon redan har klipt av skx kabeln är det förhoppningsvis strömlöst och du kan skruva loss den vid de ubåtar som skx är skarvad mot och åter skruva dit ubåtarna som skydd på de blanka ledarna.
Strömmen var såklart inte igång vid tillfället.
Kan säga att kabeln fortsatt har ström när vi slår på elen igen.
Tänkte i samma bana som dig att ta loss den vid ubåtarna.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Detta låter ju som rätt svar.A avh67f skrev:Till att börja med måste säkringen till dessa ledningar slås av och vara avslagen tills detta är åtgärdat oavsett ubåtar eller inte. Strömställaren duger inte att slå av här.
Medan detta verkar som svarat du ville haL Lutte skrev:
I forum för elfrågor dyker det upp reklam för spänningsprovare typ "penna" som ska indikera rött vid spänning. Denna ska inte användas för att kolla om det är spänningslöst och säkert att "pilla" med ledningen. Helt opålitlig. Använd godkänd spänningsprovare eller om du har kunskap att använda godkänd multimeter. Man dör bara en gång
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag vill tro att alla mogna personer förstår skillnaden mellan reklam och fakta, och framför kan skilja mellan reklam och råd på BH.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden