A Avemo skrev:
Det skall vara möjligt att byta kablarna. Så om du ersätter kablarna med flexslang blir det ok.
Vem säger det? Det är tillåtet att mura in kablar även om det är ovanligt i Sverige. Har diskuterats flera gånger i andra trådar.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
K
T Thomas_Blekinge skrev:
Vem säger det? Det är tillåtet att mura in kablar ävedn om det är ovanligt i sverige. Har diskuterats flera gånger i andra trådar.
Menar du att samma regler gäller såväl inmurning av kabel som vid förläggning av nu aktuellt slag? Är inte elektriker, men har uppfattat det som att det är olika regler.

K Kardan79 skrev:
Menar du att samma regler gäller såväl inmurning av kabel som vid förläggning av nu aktuellt slag? Är inte elektriker, men har uppfattat det som att det är olika regler.
Varför inte?

Men det är ovanligt, och verkar omotiverat. En kabel är ju som exempel mer omständig att skala. Tar längre tid att montera uttag o brytare med de styyvare trådarna osv.

Fortfarande lite nyfiken på om jag ser rätt på bilden, att det fattas en tråd vid brytaren.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
K
H hempularen skrev:
Varför inte?

Men det är ovanligt, och verkar omotiverat. En kabel är ju som exempel mer omständig att skala. Tar längre tid att montera uttag o brytare med de styyvare trådarna osv.
Förstår inte frågan.
Antingen är det samma regler, annars inte.
Det rör sig om två olika förläggningssätt.
Jag är dock inte skolad, och vet inte hur det faktiskt ligger till.

Det är samma regler. Det finns bara två varianter på regeln mot yttre påverkan av dolda ledningar, det är fastsatta ledningar och lösa ledningar.
H hempularen skrev:
Aha, inte ens dragavlastning. Nytt för mig.
Man behöver inte dragavlasta en klamrad utanpåliggande kabel, och det gäller även dolda ledningar som är fastsatta på något sätt (och givetvis förlagda på rätt sätt för detta fall).

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Vart hittar du detta "skall"?
T Thomas_Blekinge skrev:
Vem säger det? Det är tillåtet att mura in kablar även om det är ovanligt i Sverige. Har diskuterats flera gånger i andra trådar.
Jag backar. Alltid lär man sig något nytt.

K
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är samma regler. Det finns bara två varianter på regeln mot yttre påverkan av dolda ledningar, det är fastsatta ledningar och lösa ledningar.

Man behöver inte dragavlasta en klamrad utanpåliggande kabel, och det gäller även dolda ledningar som är fastsatta på något sätt (och givetvis förlagda på rätt sätt för detta fall).
Tack!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.