R
robban_78: Tacksam för svaren!
4 svar · 5,2k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Exakt vad detta beror på kan jag inte svara på. Eftersom dimmer matar glödljus borde inte högfrekventa störningar påverka den. Men på något sätt uppfattar den t.ex som att lasten är för hög, eller kanske att spänningen är oren. Man borde kunna anta att Eljo har gjort en rimligt störsäker dimmer, men man vet aldrig... Hur som helst, normalt är det störningskällan som ska
1 svar · 1,5k läst
N
Nerre: [citat] Grejen är att gummikabel och installationskabel är två helt olika saker. En gummikabel får inte användas för fast installation på det viset som du beskrev att det såg ut, det var därför jag blev fundersam. Hade det varit en gummikabel så hade installationen alltså varit rejält felaktigt utförd.
8 svar · 3,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Dosan på bilden är såvitt jag kan bedöma en U56. Sitter grejerna sen under en takfot, inte alltför långt ner på fasaden? Isåfall är det jättelugnt att använda dom. Sitter dom tillräckligt väl skyddade av takfoten är det godkänt med IP21. Även om jag tycker att man även då kan välja lite bättre.
3 svar · 2,3k läst
·
E
elmont: Hos Elektroskandia, Ahlsell, kostar dom från ca 2 - 250:-
4 svar · 2,8k läst
R
Rillee: okej tack ska ni ha alla för hjälpen:)
11 svar · 13,5k läst
·
V
VikHe: Tre stycken 3-poliga kontaktorer blir väl enklast :)
1 svar · 1,5k läst
GK100
GK100: Finns inget att säga om den lösningen och utförandet, mycket överskådligt, rymligt, rejält och prydligt
9 svar · 5,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Eftersom det är glödljus som ska styras så kan du välja dimmer fritt - alla typer kommer att fungera. Det är bara effekten du behöver ta hänsyn till.
1 svar · 1,7k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Därför att moderator anser att det bryter mot forumreglerna. Nu hittar jag i och för sig inte detta i hastigheten så reglerna kanske har ändrats sedan ovanstående skrevs.
10 svar · 9,5k läst
Göran.W
Göran.W: Nej det är inget lag krav att den går att slå av från centralen. Det kan bli bökigt att få till det med om den inte är i direkt anslutning till centralen. Nu börjar jag nästan skämmas för jag har glömt märka min central att delar av elsystemet matas via upser. Dock går det inte att missa när det går i ups drift för del pipper det och dels måste man gå förbi batteri banken som
37 svar · 6,3k läst
F
Fredriq: som el_rickard säger: Ta reda på i vilken kopplingsdosa kablarna till den gamla termostaten kommer ifrån. Då kan du skarva ihop dem i den dosan och sätt igen hålet där termostaten satt förut :)
10 svar · 2,8k läst
F
-=fullmoon=-: Fasskenor tillsäkringarna är dock olämpligt att använda! Sy med RK istället! Fukt kan ansammlas i fasskenan.
16 svar · 5,8k läst
M
Micro: [citat] Cm precision är det inte...hemma hos mig fick dom ton och sprayade ett område på 60cm och sa här nånstans finns en kabel och djupet kan vi inte säga..det är handgrävning som gäller. Detta var vid min tomtgräns och det låg både kabel för gatljus o till mitt hus där. Vid anslutningsskåpet var det ca 30cm djupt oskyddat och resten låg på ca 50cm ner i backen.
35 svar · 28,8k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Det blir ju billigt i alla fall ;)
21 svar · 9,7k läst
·
A
arkTecko: Tack!
2 svar · 1,4k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: [citat] Vet inte hur det ser ut i lådan men troligen inte samma mått i hålet....du får kanske anpassa det lite... ;)
4 svar · 2,5k läst
·
M
Micro: [citat] Du har helt rätt att man ska kolla så att det stämmer. Och du är inte vrång !! Du är bara omtänksam ..det kan kosta någon livet när det gäller el.:confused:
24 svar · 6,8k läst
·
mexitegel
mexitegel: Se där då har man lärt sig något användbart idag också :).
40 svar · 15,6k läst
E
el_richard: Men har du 3st 10A grupper ledigt, så nyttja dom. Du kan ju splitta/grena respektive neutralledare i den centralen med dinmonterade plintar
14 svar · 2,1k läst
slacker
slacker: Underbart! Tackar!
2 svar · 4,8k läst
·
GK100
GK100: Som nämnts ser det ut som någon använt något glid vid idragningen, kanske tom den förhatliga såpan eller diskmedel, är säkert ingen skada pga värme och heller ingen mantelutfyllnad från gammal kabel.
15 svar · 2,6k läst
·
E
elmont: Skaffa en gasolvärmare så får du lite "krut" i anläggningen.
4 svar · 3,8k läst
V
Västigårds: Okej, så enklaste lösningen är att sätta ett lamputtag i gammal stil på väggen där kabeln går ut ur plaströret och sedan ha textilkabel mellan stickpropp och lampa? Tack för alla dina råd!
2 svar · 8,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det finns bara en risk, med standardens mått mätt, med detta ojordade uttag, och det är om man pluggar i jordade apparater, dvs apparater med ledande hölje och jordad stickpropp, eller en gammal bordslampa som borde vara jordad. Använder man dubbelisolerade apparater så finns ingen risk på papperet. Där det förekommer en blandning så ska det finnas ett visst avstånd mellan uttagen. Man
6 svar · 4,3k läst
Claesk
Claesk: Tänkte ekkj 4*4/6
2 svar · 951 läst
Claesk
2 svar · 951 läst
snaggletooth
snaggletooth: [citat] Även Eltako har det på vissa av sina prylar. En gissning är att det handlar om någon slags hybrid med halvledare (om man läser lite mellan raderna i Eltakos manualer). Men eftersom utgången benämns potentialfri med växlande kontakter så borde man även kunna använda den därefter.
45 svar · 24,0k läst
·
M
mortirolo: Joo, det vet jag. Är det inte brukligt att göra kontrollen av utlösningstid med inst.testaren inställd på märkutlösningsströmmen ifrågavarande jfb har?
60 svar · 38,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om den blå skulle vara en nolla så är det nog inte så bra att prova sig fram här. Titta i dosan ovanför först. Om den blå är en tändtråd så behöver den bytas till en annan färg, t.ex orange.
3 svar · 864 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Du får jorda per rum om du vill. Alla rum i hela huset behöver inte jordas samtidigt.
4 svar · 815 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.