Hej,

Fungerar en 76mm hålsåg till T70 eller blir det för stort hål?

// Tobbe

Beror på vad du ska ha den till?

Vissa multidosor kan nog falla igenom. En vanlig T70 dosfräs gör 74mm hål

A
för vanliga apparatdosa funkar det bra, men för rot-dosa blir det det lite för stort

Rrrrr skrev:
Beror på vad du ska ha den till?

Vissa multidosor kan nog falla igenom. En vanlig T70 dosfräs gör 74mm hål
Jag har en 76mm hålsåg från Bacho och skall borra gips+osb. Många T70 är det, slipper jag köpa en dosfräs kan jag köp något annat kul för de pengarna :)

Snickarna brukar använda T80 i OSBn och T70 i gipsen då man har dubbla skivor. För blir visst mycket enklare då att passa in skivan. Speciellt om det är många hål.

Ska det monteras vanliga eluttag sen så kommer ju dessa att täcka hålet lätt. Ska det däremot monteras Renova strömbrytare så kan det vara gränsfall att hålet täcks helt.

En riktig dosfräs T70 kostar under 200 spänn.

Finns ju billiga hålsågar på biltema, Jula och liknande i diverse storlekar också.

Bonusfråga: Varför heter fräsen T70 om hålet är 74mm, och inte t.ex. T74?

För att det är en dosfräs till dosor som är 70

Är 70 innerdiametern eller varför heter de 70?

Namnet är för de som inte kan tänka själva gissar jag. Dosan är 70 mm och hålet 74 mm för att få två millimeter spel runt om. Om dosfräsen skulle heta T74 skulle det stå en hel klase med storögda elektriker hos grossisten och undra om alla dosor plötsligt blivit större. :D

Jag bara retar mig på att T70 är aaaningens för stor för just ROT dosor - Eller är det bara jag som upplever att till ROT dosor vill jag ha just en 70mm och inte ett ca 74mm hål som T70 ger?

Det finns många olika storlekar att köpa. En VP2-fräs ger ett 72mm hål tex. Finns även fräsar för rotdosor.

I någon gammal tråd här så förklarade någon namnet T70 som Trissa 70, dvs den bit som man sågar ut ut väggen får en diameter på 70. Vet inte om det stämmer, men det är lätt att komma ihåg.

Rrrrr skrev:
Snickarna brukar använda T80 i OSBn och T70 i gipsen då man har dubbla skivor. För blir visst mycket enklare då att passa in skivan. Speciellt om det är många hål.
En riktig dosfräs T70 kostar under 200 spänn.
Tackar för informationen. Det innebär alltså att om hålet i OSB är lite större är risken att hamna fel i gipsen mindre.

Om jag förstår rätt så är några millimeter inte så noga för T70/T80 men för dosor som monteras utifrån så är det givetvis en annan femma.

Jag har införskaffat magneter och hade hoppats på att kunna borra gips+osb samtidigt i de fall magneterna räcker till men det kanske inte är möjligt?

Läste också i någon tråd att det finns risk att borr sönder magneten i dosan när man borrar genom OSB. Finns det några omständigheter som gör att det går att borra när skivan sitter på plats?

// Tobbe

• Gilla
Kee22
  • Laddar…
Angående håldiametrar så har olika rotdoor olika diametrar. Finns allt från 67mm (Spelsberg) till 76mm (EdWa). Vanliga icke-rot brukar vilja ha 74mm hålsåg.

Hole-in-one fungerar bra. Om man ska igenom tjocka lager brukar man behöva "kompensera" med att borra ett par mm över där den indikerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.