Har byggt ett nytt hus, och när elektrikern strömsatte så hade han 240v in, och när man kollar alla utag så är det 240 där med, men alla takdosor när man slår av strömmenbryttaren så har man 18v svagström där. Och alla lampdosor ovan fönster har man 6v när man slår av bryttaren, han har kollat jordfelsbrytaren på alla utag. Vad kan vara för fel?

Du mäter utan lampa ansluten gissar jag. I så fall är troligen inget fel alls. Det finns en svag kapacitans mellan tändtråden och fasen. Den är tillräckligt hög för att det skall flyta en svag ström som får mätinstrumentet att ge utslag. Strömmen är inte stark nog för att ställa till med oreda.

Jo den tanken hade han också så vi satte igång spis kyl frys alla vitvarorna i stort sett, och sen drog vi i alla bygglampor vi hade, men samma fel uppstog, han har pratat runt med flera elektriker men ingen har nått vettigt svar!?

Kylskåp, spis och bygglampor belastar inte tändtrådarna, så de påverkar inte resultatet. Om du låter en glödlampa vara inkopplad i samma lamputtag som du mäter i så kommer utslaget sannolikt bli noll. Det är normalt att det blir så, det behöver inte vara något fel, och det finns i så fall inte mycket du kan göra åt det.

Okej, då ska ja ta och kika! Tack för svar!:)

Är inte detta något som elektrikern borde vetat om?

Har aldrig tänkt på detta fenomen.. Det måste ju innebära att "läck" strömmen ökar när man sätter in en glödlampa. Från obefintlig till obefintlig.

Hur svag är kapacitansen? pF?

A
Elektrikern kanske är hyffsat färsk och vill vara en orolig kund till lags. Tog ett tag innan jag lärde mig varför detta fenomen förekom.

Att det kan vara så vet han (elektrikern) säkert om, det är så i alla installationer. Men man ser det bara om man har känsliga instrument.

Joojje skrev:
Har aldrig tänkt på detta fenomen.. Det måste ju innebära att "läck" strömmen ökar när man sätter in en glödlampa. Från obefintlig till obefintlig.

Hur svag är kapacitansen? pF?
Den största läckströmmen mellan ledare går raka vägen från fas till nolla och jord, samt mellan faser i två- och trefasgrupper. Det finns så många fler meter av faser, nollor och jord än av tändtråd. Lite ökar den givetvis när man sätter i en glödlampa. Däremot skall det mycket till innan det ställer till problem. Många apparater i hemmet lär läcka mycket mer, och även det utan att jordfelsbrytaren löser ut.

I
Kan man då mäta sig till när en brytare behöver bytas? När ska man börja oroa sig?

ion skrev:
Kan man då mäta sig till när en brytare behöver bytas? När ska man börja oroa sig?
Nej, jag har haft ca 50V i ett dubbelt lamputtag som inte ens hade någon strömbrytare inkopplad till sig (både fasen och bägge tändtrådarna satt i var sin U-båt) tändtrådarna går i samma rör som fas, nolla & jord till andra lampor/uttag i en sträcka utav fem meter.

Man ska inte oroa sig över brytaren, den byter du när du vill ha en ny eller det har blivit fel på den så att den inte fungerar.
Den "läckström" som blir pga kapacitiv koppling är så liten att den är helt försumbar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.