Hej!
Har ett nybyggt hus med en ringklocka, modell Friedland, se bild nedan. En vanlig enkel ringledningsknapp tillhör.
Jag vill nu byta ut själva "knappen" mot något snyggare, typ
Går det att göra själv utan elektriker och hur gör jag? Tack på förhand för svar!
Har ett nybyggt hus med en ringklocka, modell Friedland, se bild nedan. En vanlig enkel ringledningsknapp tillhör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill nu byta ut själva "knappen" mot något snyggare, typ
Går det att göra själv utan elektriker och hur gör jag? Tack på förhand för svar!
Det är lågspänning så du får göra bytet själv.
Ta bort den gamla knappen, anslut kablarna till den nya knappen (spelar ingen roll hur du vänder kablarna). Skruva fast nya knappen. Klart!
Ta bort den gamla knappen, anslut kablarna till den nya knappen (spelar ingen roll hur du vänder kablarna). Skruva fast nya knappen. Klart!
Lite begreppsförvirring .mexitegel skrev:
Ringledningen är en s.k. klenspänngsanläggning d,v,s. max 50 V normalt även en svagströmsanläggning. Vanlig spänning är 8 V.
Lågspänningsanläggning är anläggningar med 230/400 V och dessa är också en starkströmsanläggning
http://www.byggfabriken.com/sortiment/strom/ringklockor/nimhed skrev:
Usch, nu skäms jag. Nu vill jag inte skylta med vilken inriktning det var på teknis när det begav sigTobbe_3 skrev:
Ska vi nu fortsätta och vara petiga, och det ska vi väl, så är väl lågspänning högst 1000 V växelspänning eller högst 1500 V likspänning.Tobbe_3 skrev:
Fast i praktiken kommer nog en vanlig "svensson" oftast i kontakt (oops
Klicka här för att svara