Hej!

Har ett nybyggt hus med en ringklocka, modell Friedland, se bild nedan. En vanlig enkel ringledningsknapp tillhör.

Dorr%20ding%20dong.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klocka%20whitespot%20svart%20stor.jpg

Jag vill nu byta ut själva "knappen" mot något snyggare, typ
untitled.png

Går det att göra själv utan elektriker och hur gör jag? Tack på förhand för svar!

Det är lågspänning så du får göra bytet själv.

Ta bort den gamla knappen, anslut kablarna till den nya knappen (spelar ingen roll hur du vänder kablarna). Skruva fast nya knappen. Klart!

Och tipsa gärna var du hittar snygga knappar!

mexitegel skrev:
Det är lågspänning så du får göra bytet själv.

Ta bort den gamla knappen, anslut kablarna till den nya knappen (spelar ingen roll hur du vänder kablarna). Skruva fast nya knappen. Klart!
Lite begreppsförvirring .

Ringledningen är en s.k. klenspänngsanläggning d,v,s. max 50 V normalt även en svagströmsanläggning. Vanlig spänning är 8 V.

Lågspänningsanläggning är anläggningar med 230/400 V och dessa är också en starkströmsanläggning

Tobbe_3 skrev:
Lite begreppsförvirring .

Ringledningen är en s.k. klenspänngsanläggning d,v,s. max 50 V normalt även en svagströmsanläggning. Vanlig spänning är 8 V.

Lågspänningsanläggning är anläggningar med 230/400 V och dessa är också en starkströmsanläggning
Usch, nu skäms jag. Nu vill jag inte skylta med vilken inriktning det var på teknis när det begav sig :)

Tobbe_3 skrev:
Ska vi nu fortsätta och vara petiga, och det ska vi väl, så är väl lågspänning högst 1000 V växelspänning eller högst 1500 V likspänning.

Fast i praktiken kommer nog en vanlig "svensson" oftast i kontakt (oops :o) med lågspänningsanläggningar med 230/400 V spänning.

Flöjten5 skrev:
[länk]
Tackar! Jag hade faktiskt sett den. Har köpt från b-fabriken förrut. Snygga grejer generellt, men ibland lite prishöga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.