1 449 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Inkoppling utebelysning
Köpte trädgårdsbelysning och nu har jag en nergrävd EKKJ 2x1.5/1.5 (2 ledare och jordfläta) som ska dras in genom ytterväggen. Har tänkt lägga den i ett 16mm rör som börjar vid syllen under ytterpanelen och går 2m rakt upp till en (infälld) kopplingsdosa i hallen som hör till hall- och verandabelysningen.
Är det rätt tänkt? En elektrikerbekant ska komma och koppla in kabel, strömställare m.m. men tänkte förbereda så mycket som möjligt innan.
Är det rätt tänkt? En elektrikerbekant ska komma och koppla in kabel, strömställare m.m. men tänkte förbereda så mycket som möjligt innan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag ser inga problem med det, om inte kabeln är 50 meter eller mer.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Ja, EKKJ är tillåten att dra i rör. Ytterdiametern på din kabel är 10 mm. Den är dock stel och svår att dra i men om det är ett rakt rör går det bra.
Du kan fråga din bekant också hur han vill ha det så att han inte får några överraskningar.
Du kan fråga din bekant också hur han vill ha det så att han inte får några överraskningar.
Tackar, då kan jag peta dit ett rör. Blev lite nyfiken också hur man gör när man skalar den där EKKJ'n för den är ju så hård och svår så man bör väl lämna lite spelrum så man kan dra ut den extra långt ur dosan och dra tillbaka den sen? Då kommer kabeln slaka på utsidan men får väl gräva över det sen då antar jag...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du bör ha en slinga på kabeln så att tjälen inte drar ut den. Du kan också avmantla den för att enklare kunna dra in den i röret.
Klicka här för att svara
