Jag hade fel, det är Rutab:s UHW 50 som vill ha 76 mm hålsåg. Utmärkt dosa för övrigt.

Som sagt, med T70 så blir trissan 70mm, med H70 så blir hålet 70mm..

A
Elkos rotdosor funkar utmäkt. Då slipper man hålla reda på en massa olika hålsågar. T70 till allt.
För övrigt väntar jag fortfarande på att nån ska börja sälja rot-kopplingsdosor.

ELKO har en speciell dosfräs till deras rotdosor som är 68mm, om jag minns rätt.

//Patrik

Och den passar perfekt till rotdosorna, tom försänker lite runt hålet så att dosan flyter jämt med underlaget.

Kollade på min multifräs E16 047 26 den är på 74mm.

Patrik_Hed skrev:
ELKO har en speciell dosfräs till deras rotdosor som är 68mm, om jag minns rätt.

//Patrik
Annars så säljer Hornbach en 68mm som passar bra till många lite mindre rotdosor. Den var inte farligt dyr.

Dum fråga men varför heter det multifräs om det bara är en dimension? Står "multi" för att den klarar flera olika material?

Rotdosor kallas ofta för multidosa, antagligen därför. Dock har jag aldrig hört namnet multifräs.

//Patrik

En Dosfräs T70/T80 är anpassade till dosmått... Gör det enkelt för håltagaren, eftersom dosor kan utvecklas och ändras på. T70/T80 kommer alltid följa dessa "dosmått" istället för en ny produkt och diam. Kan bli rörigt i slutänden

• Gilla
Allmänobildad
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.