Undrar om det är tillåtet att dra en kabel med fem ledare från säkringscentral, där man anslutit kabelns tre faser till var sin säkring, och sen i andra ändan av kabeln dela upp den i tre enfas-kablar för vidare matning?

Har säkringscentral i garaget och hade behövt dra ca 15 meter kabel till ladugården och ha tre separat avsäkrade kretsar där, det hade förenklat kabeldragningen och sparat på kostnaderna så jag slapp dra 3x15m treledarkabel.

Har du jordfelsbrytare i centralen?

I princip så kan man dela upp en trefasgrupp till 3 enfasgrupper. För att detta skall fungera så är det väldigt viktigt att det är en "riktig" trefasgrupp, dvs. faserna måste matas från 3 olika inkommande faser, inte bara tre säkringar som ev. sitter på samma inkommande fas.

Fasvridningen mellan inkommande faser gör att strömmen i den gemensamma nollan i trefasgruppen aldrig kan bli större än strömmen i en av faserna. Kommer strömmen i alla tre fasledarna från samma matande fas, så kan strömmen i nollan bli 3 ggr större, då brinner den.

Nu vet jag att det finns en del extra tuffa regler som gäller just för ladugårdar, både vad gäller brandsäkerhet, men också (tror jag) för jordfelsbrytare, så detta bör du absolut inte göra själv, det finns en massa extra regler som man inte vet att de finns när det gäller ladugårdar (jag kan inga detaljer).

Än så länge är det inte jordfelssäkrat men tanken var att det ska ske i samband med kabeldragning.

Tack hempularen för svar, ja det är tre riktiga faser jag har att utgå ifrån och inte tre säkringar på två eller en gemensam fas. Jag hade mina funderingar just kring hur det fungerade med nollan, som du redde ut, men kände att det nog skulle fungera på något sätt.. centralerna matas ju med trefas med gemensamt nolla ;)

Om du vill fördjupa dig i lantbrukets eldragning finns en utmärkt skrift som heter
"Handbok för elinstallationer i lantbruk och hästverksamhet"
Där står allt om vilka kabeltyper, kapslingklasser som är godkända och villka regler gäller för skyddsjord, jordfelsbrytare m.m. för olika typer av djurstallar.
Finns att ladda ner länst ner på sidan
http://www.lantbruketsbrandskydd.nu/lbk-parmen/5_elhandbok

Då verkar det som du har koll på läget.

Skall kanske tillägga att OM det finns blandat enfas och två eller trefas inkopplade apparater på en trefasgrupp, så är det viktigt att man antingen har en flerpolig säkring som bryter alla faserna samtidigt, eller i nödfall klaras kravet av en jordfelsbrytare. Problemet med den blandade miljön, är att OM en säkring löser ut, så matas den fasen bakvägen via en apparat som är inkopplad mellan två faser, så att någon som skall göra ingrepp i enfasapparaten kan tro att den är strömlös. Så har du ex. ett trefasuttag utöver dina enfaslaster i ladugården så bör du ha en trepolig säkring.

En elbjörn är inget alternativ?

Chris80 skrev:
En elbjörn är inget alternativ?
Om du menar en byggcemtral. Då har den samma funktioner som en fast elcentral med jfb.
Är vi nere på 10-16 A säkringar i matande enda, finns det ändå ingen selektivetet mot elbjörnens säkringar. Då finns ändå riskmomenteten med bakmatning kvar. Då blir jordfelsbrytaren den kvarvarande skyddsbarriären vid jord fel i enfasapparaten, som fortsätter att bakmatas via 400 v apparaten tills jfb löser ut. Fördelen med 3 polig automatsäkring är att den blir en tydlig "strömbrytare" som alltid bryter hela gruppen vid t,ex. arbete.

Om 400 v apparaten är en enkel elradiator så kommer den att fortsätta att värma med en tredjedel av effekten på 230 v, Då passerar strömmen via den trasiga enfasapparaten till skyddsjord med brandrisk som följd. Detta förlopp avbryts omgående om jfb finns installerad. I annat fall kan den pågå i månader om ingen uppmärksammar den trasiga säkringen

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.