3 604 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Ström i luften??
Vi har haft ett litet vattenläckage i köket (under diskbänken).. saken är den att under bänken sitter ett eluttag där diskmaskinen är inkopplad. Jag tätade rören och la dit två st torrbollar som ska suga upp fukten (var riktigt blött där). Hur som.. så kollade jag för säkerhetsskull att jag kopplat ur proppen som går dit just med tanke på att vatten + fukt inte är en vidare bra kombination... det plus att just el inte är min starka sida.
När proppen är avslagen reagerar inte elmätaren vilket är som sig bör.. men när man slår på proppen så reagerar den även 1,5 meter ifrån diskbänken.. tänkte att det var något fel på min mätare så jag tog en annan med helt nya batterier och även den gick bärsärk när den kom nära. Vanligvis ska den ju bara reagera när man komma nära en strömförande ledning inne i t.ex väggen, men hemma hos oss reagerar den även längre i ifrån och 1,5-2 meter upp i luften. Hur kan det vara möjligt??
Vi har två små barn hemma och även fast jag vet att luft leder ström väldigt dåligt, så känns det inte säkert att ha den proppen påslagen.
Någon som vet vad det kan bero på och vad jag måste göra?
Får annars ringa hem en elektriker som får kika på det..
Tack på förhand!
~S~
När proppen är avslagen reagerar inte elmätaren vilket är som sig bör.. men när man slår på proppen så reagerar den även 1,5 meter ifrån diskbänken.. tänkte att det var något fel på min mätare så jag tog en annan med helt nya batterier och även den gick bärsärk när den kom nära. Vanligvis ska den ju bara reagera när man komma nära en strömförande ledning inne i t.ex väggen, men hemma hos oss reagerar den även längre i ifrån och 1,5-2 meter upp i luften. Hur kan det vara möjligt??
Vi har två små barn hemma och även fast jag vet att luft leder ström väldigt dåligt, så känns det inte säkert att ha den proppen påslagen.
Någon som vet vad det kan bero på och vad jag måste göra?
Får annars ringa hem en elektriker som får kika på det..
Tack på förhand!
~S~
Produkter som diskuteras: "torrbollar"
Fuktslukare Torrbollen Series 3
Effektiv fuktslukare
199 kr inkl moms
Läs mer
Med elmätare menade jag såna där små "elpennor"..
En gul/svart med vit plast upptill som lyser rött (i andra änden är det en lampa)
Den andra är en liknande variant där man kan variera styrkan, liksom vrida på ett litet reglage..
Märket på dessa vet jag ej då jag är på jobbet just nu.
Men olika märken i alla fall..
En gul/svart med vit plast upptill som lyser rött (i andra änden är det en lampa)
Den andra är en liknande variant där man kan variera styrkan, liksom vrida på ett litet reglage..
Märket på dessa vet jag ej då jag är på jobbet just nu.
Men olika märken i alla fall..
Gissar att det är en digital multimeter du använder ?
Den är så otroligt högohmig att den plockar upp ALLT om inte ledarna är anslutna, just för att den inte skall belasta objektet. Det är en av multimeterns stora plus jämfört med gamla analoga visarinstrument utan batterier. Men den plockar också upp sitt eget egenbrus på mätingången.
Håller du i mätpinnarna och befinner dig i ett hus med elen påslagen, finns alltid ett svagt elektromagnetiskt fält som koncentreras av kroppens fuktighet, vilket ger utslag. Kroppen i sig är också ett elsystem, och du kan ha ett antal volts potentialskillnad i olika ändar av kroppen.
Därtill ger visst väder statisk spänning i luften, inte bara vid åska. Viss typ av regn eller snö kan ge statiska laddningar som är ansenliga.
Är det istället en sådan där "penna" med en lampa som tänds när det finns elektriska fält i närheten, så gäller egentligen samma sak. Lyser den inte, kan man vara ganska säker på att det inte finns "något". Lyser den, kan det finnas "något". Men detta "något" kan lika gärna vara ditt egna ackumulerade brumfält, statisk elektricitet från något närliggande eller ibland - ja, det vete katten. Dra den snabbt genom luften eller i närheten av ett underlag kan du få de flesta av dem att lysa.
Du kan med största säkerhet alltså vara helt lugn. Ser det torrt ut kring uttaget nu så är det knappast någon fara. Och "el i luften" får du inte av ett fuktigt eluttag.
Edit: Såg nu att det var den senare varianten. Dra som sagt inga stora slutsatser av att den lyser "i luften"
Den är så otroligt högohmig att den plockar upp ALLT om inte ledarna är anslutna, just för att den inte skall belasta objektet. Det är en av multimeterns stora plus jämfört med gamla analoga visarinstrument utan batterier. Men den plockar också upp sitt eget egenbrus på mätingången.
Håller du i mätpinnarna och befinner dig i ett hus med elen påslagen, finns alltid ett svagt elektromagnetiskt fält som koncentreras av kroppens fuktighet, vilket ger utslag. Kroppen i sig är också ett elsystem, och du kan ha ett antal volts potentialskillnad i olika ändar av kroppen.
Därtill ger visst väder statisk spänning i luften, inte bara vid åska. Viss typ av regn eller snö kan ge statiska laddningar som är ansenliga.
Är det istället en sådan där "penna" med en lampa som tänds när det finns elektriska fält i närheten, så gäller egentligen samma sak. Lyser den inte, kan man vara ganska säker på att det inte finns "något". Lyser den, kan det finnas "något". Men detta "något" kan lika gärna vara ditt egna ackumulerade brumfält, statisk elektricitet från något närliggande eller ibland - ja, det vete katten. Dra den snabbt genom luften eller i närheten av ett underlag kan du få de flesta av dem att lysa.
Du kan med största säkerhet alltså vara helt lugn. Ser det torrt ut kring uttaget nu så är det knappast någon fara. Och "el i luften" får du inte av ett fuktigt eluttag.
Edit: Såg nu att det var den senare varianten. Dra som sagt inga stora slutsatser av att den lyser "i luften"
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 067 inlägg
Det är nog en Phasen och en Elfix TS har och de kan vara lite hispiga.
Det ska till mycket vatten för att bli farligt, typ dränkt i vatten med salt i.
Var lugn, stäng diskbänksdörren så barnen inte blir blöta.
Protte
Det ska till mycket vatten för att bli farligt, typ dränkt i vatten med salt i.
Var lugn, stäng diskbänksdörren så barnen inte blir blöta.
Protte
Tack så mycket för era svar!! Jag har fortfarande proppen till diskbänken urkopplad och några torrbollar som håller på att få bort fukten i skåpet. Vet dock inte läckagets omfattning så det blir nog till att jag får riva upp och kolla... kan det kanske vara att det råkat läcka lite vatten under golvet och att det då inte torkat upp ordentligt vilket "optimerade" min egen kropps fuktighet? Såg dock igår att även lite mögel uppstått på en bräda nere i skåpet så undrar hur länge läckan funnits? Jag bytte blandare för ca 2 månader sedan, men mögel kanske frodas snabbt när det är fuktigt och typ rumsvärme..
Hur som helst så ett stort tack till er, nu kan vi sova lugnare!
Dock verkar det som att eluttaget inte är ett ip44, så jag ska nu byta ut det gamla mot ett sådant (även fast det såklart inte ska finnas vatten/fukt där.
Hur som helst så ett stort tack till er, nu kan vi sova lugnare!
Dock verkar det som att eluttaget inte är ett ip44, så jag ska nu byta ut det gamla mot ett sådant (även fast det såklart inte ska finnas vatten/fukt där.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 991 inlägg
Precis, det ska normalt inte läcka vatten under diskbänken, så det finns inga krav på IP44.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden