Plasten är ju gjord för att kunna ha fler plintar, för att tillåta anslutning av flera faser. För att spara några kronor har de snålat in på plintarna. Det gör det ju lite pilligare att få till en snygg anslutning.

Kan du se vart de olika ledarna tar vägen inne i spisen? Jag skulle gissa på att de två bruna går till var sin ugn och de två orangea går till hällen?

Du skulle ju kunna sätta två faser till en trafo som tar ner spänningen till 230 V och sen koppla in sekundärsidan till spisen.

Men jag antar att det är sådant man inte ska styra med själv om man inte har full koll.

EDIT: Läste lite mer i forumet. Ser ju ut att funka med 3 fas. Men visst behövs det 2 kopplinar till? En till varje fas + nollan + jord.

Redigerat:
Om det inte funkar så kan du kanske fortfarande nyttja ångerrätten. Kommer inte ihåg hur lång den är i UK, men det finns en motsvarande till den svenska ångerrätten.

Elektrikern kan vägra göra ändringen pga ansvarsförsäkringar eller liknande. Detta ligger utanför det som elektriker normalt sysslar med. Det är tillåtet att bygga om spisen själv, men då är det smartast att förse den med en Perilex-hane, för då får man dessutom koppla in den själv.

Be elektrikern fixa alltihop. Vill han/hon inte det så be att få ett Perilex-uttag, om du inte redan har det. Sedan får du be någon tekniskt lagd i bekanskapskretsen att koppla om spisen och montera en anslutningskabel med Perilex-hane.

Det stora frågetecknet som återstår är hur man bäst/snyggast gör kopplingen, eftersom det saknas plintar. Wago eller kabelskor?

Det är säkert dyrt att skicka tillbaka en spis till England.

Joojje skrev:
Du skulle ju kunna sätta två faser till en trafo som tar ner spänningen till 230 V och sen koppla in sekundärsidan till spisen
Ett problem med en sådan lösning är att den transformatorn antagligen kostar mer än en ny spis.

E
Skriv en friskrivningsklausul och låt elektrikern koppla om fasledarna internt i spisen. På så sätt slipper företaget ha ansvar för eventuell elektronik som skulle kunna gå sönder. Självklart ska ju kontroll före drifttagning göras, och kontinuitetstest utföras mellan utsatta delar och jord.

Skulle spisen gå sönder så ställer ni ut den i en friggebod tillsammans med en 50m kabelvinda (ihoprullad) och en 2kw elbjörn värmefläkt på full fräs. Ni kanske får en svensk spis av f-bolaget då.

S
Rebeckaf skrev:
Hej på er!

Jag har visst råkat köpa en spis tillverkad för enfas 32A. Jag har ju förstås bara 16A i mitt nya hus (och kan väl max få 24). Så nu står min dyra spis där mitt på köksgolvet och ser dum ut. :o

Elektrikern som skulle stå för inkopplingen av spisen säger att han inte har en aaaning om vad man ska göra. Han verkar tycka att jag ska slänga ut min nya fina spis och åka till Elgiganten och köpa en annan. Men det är ju som ni förstår sistahandsalternativet... :D

Så vad ska jag sätta elektrikern på att göra? Det gäller en induktionsspis av klassisk modell, 60 cm bred med dubbla ugnar.
Har du hittat någon lösning?

O
Problemet är väl att om man skickar tillbaks den till england så lär det kosta skjortan... Troligtvis inte lönsamt...

En vettig kopplingsplint kan man väl hämta i de flesta gamla spisar. Med två 16A säkringar går det sen att ta ut 7.4 kW kan inte inse hur engelsmännen kan ta ut mer med en 32A säkring och enfas.
Mittåt, läser man noga på den engelska installationsanvisningen talar dom om dubbla 32A säkringar (hu). Det blir knepigt att nå 64A ström utan att gå till 3 faser...

Redigerat:
C
Odjuret skrev:
Problemet är väl att om man skickar tillbaks den till england så lär det kosta skjortan... Troligtvis inte lönsamt...
Beror väl på vad man jämför med. Går det att bygga om den så är det säkert billigare men jämför man med att försöka sälja den här så blir nog förlusten större än dom 800-1000kr som kanske frakten kostar..... Men klockan går, ångertiden går nog snart ut....

Och vem vill bygga om åt någon "kund" för att tjäna några hundralappar när man samtidig tar en risk som skulle kunna innebära ett totalhaveri som kostar 10 000:- Inte jag i alla fall även om jag tror mig ha dom kunskaper som skulle krävas. Det finns ingen rimlig fördelning mellan risk och vinst för den som bygger om. Vore det min egen så naturligtvis för då har jag bara en vinst att göra.

I
Det handlar väl om att lokalisera enheterna så att man matar rätt och sen fördela lasterna över faserna, det kan inte vara så svårt. En bild på en spole med elektronik. 250px-Induktionskochfeld_Spule.jpg

Här har inget hänt än så länge. Förutom att elektrikern har åkt hem. :) Jag är inte jättesugen på att skicka tillbaka spisen. Så i nästa vecka ska jag försöka få tag på någon som kan tänka sig att titta på den.

I
En möjlighet är väl att ringa en servicefirma som bara jobbar med sånt, om inte annat för att höra deras åsikt. Men det bör nog vara en märkesoberoende.
http://www.glaj.se/spis.htm Vet inte om dessa är det men vad jag kan se finns inga fabrikat du bör köpa istället och de har väl inte omöjligt långt om de är intresserade.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.