23 293 läst ·
30 svar
23k läst
30 svar
Har jag ubåtar i väggen? (Koppla el till tvättmaskin)
Hej
Jag ska koppla in tvättmaskin i badrum.
- Vill göra det själv.
- Medveten om riskerna med el, särskilt i kombination med vatten...
* Från tvättmaskinen: tre färger - blå, brun och gulgrön jord. Som jag har förstått det 1-fas.
* I väggen: dosa med fem färger, blå, brun och gulgrön jord + svart och vit samtliga fastskruvade i "ubåtar"? Som jag har förstått det 3-fas.
* Dragavlastare sitter i täcklocket.
* I säkringsskåpet: tre säkringar märkta "tvätt" + huvudströmbrytare.
Hur ska jag koppla ihop elkablarna med tvättmaskinens kablar?
Tänkte mig använda en sådan här "insats" men vet inte vad den heter eller var man köper.

Tacksam för råd.
Jag ska koppla in tvättmaskin i badrum.
- Vill göra det själv.
- Medveten om riskerna med el, särskilt i kombination med vatten...
* Från tvättmaskinen: tre färger - blå, brun och gulgrön jord. Som jag har förstått det 1-fas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
* I väggen: dosa med fem färger, blå, brun och gulgrön jord + svart och vit samtliga fastskruvade i "ubåtar"? Som jag har förstått det 3-fas.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
* Dragavlastare sitter i täcklocket.
Logga in
Skapa konto
* I säkringsskåpet: tre säkringar märkta "tvätt" + huvudströmbrytare.
Hur ska jag koppla ihop elkablarna med tvättmaskinens kablar?
Tänkte mig använda en sådan här "insats" men vet inte vad den heter eller var man köper.
Tacksam för råd.
Den kallas för anslutningsdosa och finns på diverse byggvaruhus eller elaffär. Det är extra viktigt att jobbet görs korrekt i ett badrum samt att skyddsjordningen verifieras efter inkopplingen genom kontinuetstest.
Ja det är 3 fas, om det är korrekt kopplat då är gul/grön skyddsjord och blå är nolla. Övriga är fasledare. TM skall anslutas till gul/grön mot gul/grön och blå mot blå samt TM s bruna kabel till någon av fasledarna som passar bäst med tanke på en bra och jämn belastningsfördelning i anläggningen.
Men som sagt måste alltid en sådan anslutning verifieras så att färgarnas olika funktioner verkligen stämmer.
Ja det är 3 fas, om det är korrekt kopplat då är gul/grön skyddsjord och blå är nolla. Övriga är fasledare. TM skall anslutas till gul/grön mot gul/grön och blå mot blå samt TM s bruna kabel till någon av fasledarna som passar bäst med tanke på en bra och jämn belastningsfördelning i anläggningen.
Men som sagt måste alltid en sådan anslutning verifieras så att färgarnas olika funktioner verkligen stämmer.
Redigerat:
Du behöver inte köpa något. Använd utbåtarna som du har och anslut grön/gul till grön/gul, blå till blå och sedan brun i tvättmaskinskabeln till någon av faserna (brun,vit eller svart). Se till att använda dragavlastningen i locket.
Gulgrön mot gulgrön, blå mot blå och brun mot någon av dom tre lediga det kvittar vilken. Dosan är en anslutningsdosa http://www.elbutik.se/product.html/anslutningsdosa-2?category_id=1972
Mät så att det är 230V mellan blå och någon av de andra (svart,brun,vit) innan du kopplar, man ska ALDRIG enbart lita på färgerna!
Och tvinna trådarna ordentligt innan du stoppar i dom i ubåtarna och skruvar åt ordentligt, spretande kardeler är inte bra.
Bäst är förstås att använda Wago 222. Brukar finnas lite varstans att köpa t.ex. Clas Ohlson m.fl.
Och tvinna trådarna ordentligt innan du stoppar i dom i ubåtarna och skruvar åt ordentligt, spretande kardeler är inte bra.
Bäst är förstås att använda Wago 222. Brukar finnas lite varstans att köpa t.ex. Clas Ohlson m.fl.
Tack för snabba svar!
Ok så här har jag förstått det nu:
1. Bryta strömmen med huvudströmbrytaren.
2. Skruva loss blå, svart och gulgrön ur u-båtarna.
3. Skala fram så att jord från tvättmaskinen blir längre än de andra färgerna (är inte det nu)
4. Tvinna ihop trådarna - färg med motsvarande färg.
5. Montera tillbaks i ubåtarna, skruva fast ordentligt.
6. Montera dragavlastningen.
7. Slå på strömmen.
+ Mäta 230 V mellan nolla och fas - inte lita på färger.
+ Kontinuitetsmäta jord
+ Wago 222 är bättre än u-båtar
Ok så här har jag förstått det nu:
1. Bryta strömmen med huvudströmbrytaren.
2. Skruva loss blå, svart och gulgrön ur u-båtarna.
3. Skala fram så att jord från tvättmaskinen blir längre än de andra färgerna (är inte det nu)
4. Tvinna ihop trådarna - färg med motsvarande färg.
5. Montera tillbaks i ubåtarna, skruva fast ordentligt.
6. Montera dragavlastningen.
7. Slå på strömmen.
+ Mäta 230 V mellan nolla och fas - inte lita på färger.
+ Kontinuitetsmäta jord
+ Wago 222 är bättre än u-båtar
Redigerat:
Skulle även rekommendera installation av en jordfelsbrytare om det inte finns. Det är inget absolut krav eftersom det inte rör om ett vägguttag i badrummet samt att det bara är ett utbyte av befintlig maskin
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Och tvinna inte kardelerna, varken i U-båt eller Wago 222.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Vad har folk fått för sig att kardelerna ska tvinnas? Det är raka motsatsen mot vad man vill uppnå. Det är större risk för glapp och att de kan glida ur om man tvinnar.
Använder man bara rätt koppling så är anslutningen rätt.. Wago 222 är väldigt smidig att använda till RK och MK.
Billiga Ubåtar/toppklämma är kassa då de saknar "tunga" som pressar ner kardelerna så att skruven inte ligger diktan. Mycket bättre anslutning då risken att ledarn/kardelerna hamnar jämte skruven minskar mångfaldigt och att man inte riskerar att överdra skruven så pass så att den nyper av kardelerna.
Använder man bara rätt koppling så är anslutningen rätt.. Wago 222 är väldigt smidig att använda till RK och MK.
Billiga Ubåtar/toppklämma är kassa då de saknar "tunga" som pressar ner kardelerna så att skruven inte ligger diktan. Mycket bättre anslutning då risken att ledarn/kardelerna hamnar jämte skruven minskar mångfaldigt och att man inte riskerar att överdra skruven så pass så att den nyper av kardelerna.
Inget konstigt med det. En snabb sökning på nätet ger tiotals träffar med instruktioner om att tvinna kardelerna. T.ex:-=fullmoon=- skrev:
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/montering-av-stickpropp
http://www.helvar.com/sites/default...tioner_for_installation_I404SE1_V444 inst.pdf
Men vi gör så här istället; Förklara varför det kategorisk är fel att tvinna ihop kardelerna?
Ubåt: Ska man i med lite tunnare RK så lär de lossna om man inte tvinnar vid blandning med FK eller hemska tanke: EK, men å andra sidan ska man bara använda ubåtar i nödfall till detta.
Wago 222: tvinna inte.
Wago 222: tvinna inte.
Tack för ytterligare råd.
RK och FK vet jag inte vad det är men förstår att det är olika sorters elkabel.
Men tvinna eller inte tvinna... Hmm... Jag gillar inte när ni tycker olika... :/
Något nödfall är detta inte. Jag skaffar självklart det material som behövs, som Wago 222. Samtidigt är ubåten genomskinlig så jag kan lätt se hur skruven "tar"...
Jag ska sova på saken.
RK och FK vet jag inte vad det är men förstår att det är olika sorters elkabel.
Men tvinna eller inte tvinna... Hmm... Jag gillar inte när ni tycker olika... :/
Något nödfall är detta inte. Jag skaffar självklart det material som behövs, som Wago 222. Samtidigt är ubåten genomskinlig så jag kan lätt se hur skruven "tar"...
Jag ska sova på saken.