1 414 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Ta bort trappströmbryare och ersätta med Nexa
Hej, har en underlig fråga som Google inte kunnat hjälpa mig med. Bor i en nyproducerad lägenhet, där vi har en lampa i hallen och sedan 2 lampor strax innanför. Nu har nötterna på byggföretaget satt alla 3 lampor på en trappströmbrytare, men man skulle vilja tända lampan i hallen separat och de 2 utanför separat. En hyfsad enkel lösning skulle kunna vara att ta bort trappkopplingen, men se till att takkontakterna alltid är strömförande och sedan sätta in en nexa fjärr brytare i varje lampa. Sedan sätta in ny 2 pols kontakt i väggbrytaren och med den styra en Nexa WBT-912 som då skulle kunna vara kopplad till 3 st CMR-101 som sitter under kåpan på resp taklampa.
Men hur kopplar jag bort båda trappbrytarna och ser till att det alltid är ström i taket?
Kopplar jag ut kontakten på den ena sidan, isolerar kabeländarna varförsig, och på den andra sidan kopplar ihop fas och en av L kablarna (isolerar den som blir över)
Eller är det en enkel grej om jag tar in en el installatör att koppla om ledningarna från kontakterna till takuttagen så att jag får en 2 pols brytare med 2 "zoner".
Hoppas nån hänger med hur jag menar ;-)
Tack och bock!
Lasse
Men hur kopplar jag bort båda trappbrytarna och ser till att det alltid är ström i taket?
Kopplar jag ut kontakten på den ena sidan, isolerar kabeländarna varförsig, och på den andra sidan kopplar ihop fas och en av L kablarna (isolerar den som blir över)
Eller är det en enkel grej om jag tar in en el installatör att koppla om ledningarna från kontakterna till takuttagen så att jag får en 2 pols brytare med 2 "zoner".
Hoppas nån hänger med hur jag menar ;-)
Tack och bock!
Lasse
Klicka här för att svara