Jag planerar att låta installera jordfelsbrytare till husets gamla (1968) elsystem. Enklast vore kanske att montera en separat kapsling för en fyrpolig JFB, på sidan av det gamla "diazed" proppskåpet.
Här är dock ganska ont om plats. Plåtlådan för huvudsäkringarna sitter alldelens intill förbrukarpropparnas plåtlåda, och under dessa finns det nog bara plats för en "liggande" normkapsling.

Är det vettigt att montera JFB's kapsling "liggande"?

Är det vettigt att pussla på med flera separata kapslingar, eller borde jag byta till en ny normcentral för allt utom huvudsäkringarna? Finns det några nackdelar med automatsäkringarna?

Borde man när man ändå håller på dela upp systemet på ett par olika jfb, för att slippa tinad mat etc. på grund av vägsalt i motorvärmarintaget?

En frys tinar inte upp på några timmar och reser du bort ska du ta in motorvärmarsladden hursomhelst.

JFB går att montera liggande.

Protte

Automatsäkringar är mindre förlåtande för kortvarig överbelastning så om du har för vana att överbelasta vissa grupper idag (t ex köra vattenkokare och mikro på samma säkring) och det funkar så kan det möjligen bli problem om du byter. Å andra sidan kan man argumentera för att installationen ska vara utförd så att man inte ska behöva överbelasta säkringarna. Å andra sidan igen, om man har en gammal installation kan det innebära orimligt mycket jobb att göra om den till modern standard (dvs dra fram fler grupper till t ex köket).

Jag gjorde valet att behålla diazed-centralen och sätta dit en separat kapsling för jfb just för att jag ofta drar mer än 10A på uttagen i köket korta stunder och inte ville riskera att säkringarna går.

Det finns nog många som endast har en JFB för hela huset utan större problem. Det beror på vad som finns i huset, värmepanna, värmepump, gammal spis, andra gamla värmepatroner som VVB. En isolationsmätning av dessa när de är varma borde sålla fram ev problem.

Största risken är som sagt utomhusuttag, och det går ju att hantera genom att tänka efter lite. Du kan också sätta en portabel JFB i dessa uttag - med bara lite tur löser den först.

Skulle du behöva sektionera så behövs ett centralbyte, om inte den gamla centralen tillåter att man kapar fas/noll-skenornai delar.

I köket finns mycket riktigt flera förbrukare på samma säkring, eller vad sägs om:
Diskmaskin, vattenkokare, micro, kaffebryggare och bänkbelysning... och den säkringen har inte gått på flera år!

Hur gör man rent praktiskt vid montaget av en separat kapsling? Tåtarna från huvudsäkringarna lär ju sluta bakom gruppropparnas låda. Jag har läst mig till att det inte är tillrådigt att skarva dem där. (?)

Om man kan skarva och dra ut en slinga till JFB, vad används då för kabel? Finns något liknande EKK med 6mm^2 eller vad som nu krävs för 3x16A?

Man byter ledarna mellan H-brytaren och fasskenorna.
RK 6 mm2 är lämplig som kopplingstråd.

Protte

Ska bara tillägga att det inte är ett passande hempuleri.

//Patrik

prototypen skrev:
Man byter ledarna mellan H-brytaren och fasskenorna.
RK 6 mm2 är lämplig som kopplingstråd.

Protte
Men eftersom gruppskåpet ligger kloss mot huvudsäkringsskåpet måste JFB monteras en bit bort, t.ex liggande nedanför huvudsäkringarna. Ledningarna kommer alltså att gå i "det fria" en bit, och då duger väl inte RK utan vidare? Hur skulle elektrikern ha gjort här? Utanpåliggande rör?

Ja, en slang, VP-rör, eller en stump kabel som det handlar om decimeter.

Bo.Siltberg skrev:
Det finns nog många som endast har en JFB för hela huset utan större problem. Det beror på vad som finns i huset, värmepanna, värmepump, gammal spis, andra gamla värmepatroner som VVB. En isolationsmätning av dessa när de är varma borde sålla fram ev problem.

Största risken är som sagt utomhusuttag, och det går ju att hantera genom att tänka efter lite. Du kan också sätta en portabel JFB i dessa uttag - med bara lite tur löser den först.

Skulle du behöva sektionera så behövs ett centralbyte, om inte den gamla centralen tillåter att man kapar fas/noll-skenornai delar.
Jag har också en jfb för hela huset på min Diazed-central. Inga som helst problem. Jag kunde isolera en stor del av utomhuselen genom att sätta en tvåpolig brytare på den gruppledningen. Pss så kan man enkelt bryta och återställa jfb för att i lugn och ro sedan kunna felsöka. (Tvåpolig för att också isolera ev. kortslutningar nolla-jord).

Och den portabla jag har i motorvärmaruttaget löser mycket riktigt innan den centrala. Men det är som sagt inget man kan räkna med. (Då krävs planerad selektivitet).

Patrik_Hed skrev:
Ska bara tillägga att det inte är ett passande hempuleri.

//Patrik
Kan Du ge exempel på ett arbete som, i ditt tycke, ÄR "ett passande hempuleri"???:-))...

305 skrev:
Kan Du ge exempel på ett arbete som, i ditt tycke, ÄR "ett passande hempuleri"???:-))...
Byte från strömställare till vriddimmer. ;)

//Patrik

• Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
En JFB tror jag mig åtminstone veta hur man monterar...

Men byte till vriddimmer? Behöver nollan dras ned till vriddimmern då eller inte? Känner mig just nu inte helt hundra...

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.