Tänkte förbereda el till ö-vån med eldosor och kabel (ej koppla in) en fråga till ngn kunnig .
Har 5 st rum och har förberett 5 st elslangar (jord ,nolla fas ) till varje rum.
En framtida tanke är att inst en LLVP vid trappuppgången i huset ,men vill så här i efterhand ha uttaget till
LLVP avsäkrat med en egen automatsäkring.

Är det enligt branchstandar att jag kan dra 1 st extrakabel (brun) från elcentralen i samma elrör/slang som är till samma rum där värmepump ska sitta ,och dela 0:an (blå) med resten av rummet/(säkring) ?
Eller måste jag dra en extra fas+nolla+jord till samma rum/elslang

Hoppas ni förstår min fråga :x

Redigerat:
Njaae... dra en helt egen slang, om du vill ha den på en helt egen grupp!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Då blir jag tvungen att riva alla innerväggar + golvspån på ö-våningen :(
(kanske lite överdrivet men.......)

I elskåpet delar ju 0:an ut sig på minst 1/3 av säkringarna typ ,3 fas .

Redigerat:
Jodå, du tänker rätt, delvis.
Men, om du drar i en till fas (som förövrigt borde vara svart, den fösta fasen är brun enl. dagens standard) så blir den gruppen en tvåfasgrupp, och bör föregås av en tvåpolig säkring.

Om anledningen till att lägga värmepumpen på en egen grupp är att klara belastningen så fungerar det.
Men ett fel i form av kortslutning eller överlast på någon av gruppens faser kommer fortfarande att lösa ut hela gruppen, och därmed få pumpen att stanna.

Eventuellt kan man komma ifrån den tvåpoliga säkringen genom att fördela tvåfasgruppen till två st enfasgrupper i en helt egen dosa, men lämpligheten i det får någon annan uttala sig om :)

Det går inte att hitta ett specifikt förbud mot detta i reglerna, utan det faller på allmänna regler om lämplighet, överskådlighet, sund fördelning etc. En flerfasgrupp bör användas till likartade belastningar. Jag tycker definitivt att man ska undvika matning av uttag och fast inkopplade apparater på en flerfasgrupp.

Dessutom kanske pumpen behöver 16 A, och kanske t.o.m flera faser, du kanske vill ha en separat JFB, eller frånskilja den separat etc. Det finns utanpåliggande kabel, vit, röd eller svart ;)

En LLVP drar ung. 1-1.5 kw vid full värme så.
Jag vill undvika fenomenet jag har på nedervåningen till ett eluttag på utsidan av huset (brukar koppla in min såg där ibland) På insidan av väggen sitter ett uttag vid köksbänken ,så när ngn slår på kaffebryggare/vattenkokare går säkringen :mad:.
Kanske kan byta ut 0:an till 2,5 kvmm kabel och dra 2 st faskabel (1 kvmm) från elskåp till rum där LLVP skall bo.Tanken är att lamputtag i tak skall fungera som spridare av tändtrådar ,fas,jord,nolla.

Ni får ursäkta mina fackuttryck men är ej elektriker:p

Redigerat:
Vill upprepa mitt råd om att inte försöka göra några speciallösningar här. Det är inte tokfel att låta LLVP dela flerfasgrupp med belysning och uttag, bara tokigt. Om jag förstår dig rätt har du fem slangar från elcentral till övervåning. Varje rum behöver definitivt inte en egen grupp, det borde räcka med två till tre totalt, så du bör ha ung lika många slangar över att använda till LLVPn.

• Gilla
VikHe
  • Laddar…
OK ,jag ska följa ditt råd :) ,tack för svaren.

Västerhaninge 17 skrev:
Kanske kan byta ut 0:an till 2,5 kvmm kabel och dra 2 st faskabel (1 kvmm) från elskåp till rum där LLVP skall bo.Tanken är att lamputtag i tak skall fungera som spridare av tändtrådar ,fas,jord,nolla.

Ni får ursäkta mina fackuttryck men är ej elektriker:p
Att byta nollan till grövre hjälper inte. OM du drar en tvåfasgrupp, vilket som sagt är olämpligt. Då kan alla trådarna vara 1,5kvm som vanligt.

Finessen med flerfasgrupper är att under förutsättning att matningarna kommer från olika faser i centralen (alltså inte flera säkringar från samma matande fas), då gör fasvridningen mellan faserna att strömmen i nollan aldrig blir högre än strömmen i en av faserna. Vid trefas blir strömmen 0 i nollan om alla tre faserna har lika stor ström.

Du skriver att du vill förbereda för elektrikern, en sdåan här lösning bör du diskutera med elektrikern i förväg, stor risk att elektrikern tvärvägrar att koppla in något på dina rördragningar (även att dra elrör/slang är behörighetskrävande arbete).

Har i detta nu en behörig eletriker som ska komma och ge råd och koppla elen när jag är klar med mitt :wow:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.