Hej, ställde en fråga i vatrenforumetet- men jag får vibbar av att det kan vara nåt knas med det elektriska - så nu är jag här.
Har en okänt djupt borrad brunn med en okänd pump nedsänkt i. Jag har aldrig nyttjat pumpen, dock har mycket byggts om och elen dragits om.
Problemet är att jag tycker flödet känns lågt (30l/min) börjat testar den nu, ned 50m PEM40 + längden ned till pumpen (också PEM40). Mäter jag med tångamperemeter drar den 4,5A per fas.
Men detsom gör mig mest konfunderad att om jag följer kabeln till pumpen är L1 på grå ned mot pumpen, L2 svart, L3 brun.
Känns bakvänt tycker ni inte? Vad kan hända om jag byter plats på grå och brun (efter motorskyddet)?
Har en okänt djupt borrad brunn med en okänd pump nedsänkt i. Jag har aldrig nyttjat pumpen, dock har mycket byggts om och elen dragits om.
Problemet är att jag tycker flödet känns lågt (30l/min) börjat testar den nu, ned 50m PEM40 + längden ned till pumpen (också PEM40). Mäter jag med tångamperemeter drar den 4,5A per fas.
Men detsom gör mig mest konfunderad att om jag följer kabeln till pumpen är L1 på grå ned mot pumpen, L2 svart, L3 brun.
Känns bakvänt tycker ni inte? Vad kan hända om jag byter plats på grå och brun (efter motorskyddet)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallå igen - problemet är löst, byte plats på två faser och nu blev det en j-val fart
dessutom drog den bara runt 3,7A per fas nu - lär kolla inställningen på motorskydddet eftersom det inte löste när den varfelkopplad och drog 4,5.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Du har hittat felet. Bara för att färgerna inte ligger färg mot färg betyder det inte alltid att det är fel. Men har det funkat en gång och sen någon har kopplat om någonstans och sen tappat bort var man har rotationsritkingen då blir de knasigt. Vet du hur länge pumpen må har snurrat på fel håll? Det kan inte vara hälsosamt för den att snurra på fel håll iaf.
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Kan någon förklara varför det överhuvudtaget kom ngt. vatten om pumpen snurrade åt fel håll?
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Men borde de inte trycka det åt fel håll? Alltså försöka pumpa ned vatten i brunnen istället för upp?
Pumpen arbetar i princip med skivor som med hjälp av centrifugalkraften pressar vattnet utåt, nästa "skiva" tar in vattnet från yttersidan av föregående skiva och in i centrum och ökar trycket genom att åter igen pressa vattnet utåt. Det upprepas ett antal ggr. Skivorna och kanalerna är utformade för att dom ska ge en maximal effekt när dom roterar åt ett visst håll, men du har ju samma centrifugalkraft oavsett rotationsriktning, det som ger lägre flöde/tryck är delarnas utformning.
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Ok, hade jag ingen aning om.
Jag håller med elmont, så är det.
Dock är det en sak som stör mig.
En pump som flyttar vatten drar mer ström ju mer vatten den flyttar.
Alltså, högt flöde = hög ström (effekt), mycket arbete.
Stryper man flödet efter en pump så drar den mindre ström (centrifugalpumpar då alltså).
Fast nu när jag skriver så inser jag att det är att jämföra olika.
Verkningsgraden höjs rätt mycket när pumpen går åt rätt håll.
Det är tex. därför man har böjda impellrar, för att få högre verkningsgrad, (åt det håll den ska gå åt).
Så en lägre strömförbrukning trots högre flöde beror med största sannolikhet på högre verkningsgrad på pumpen.
Dock är det en sak som stör mig.
En pump som flyttar vatten drar mer ström ju mer vatten den flyttar.
Alltså, högt flöde = hög ström (effekt), mycket arbete.
Stryper man flödet efter en pump så drar den mindre ström (centrifugalpumpar då alltså).
Fast nu när jag skriver så inser jag att det är att jämföra olika.
Verkningsgraden höjs rätt mycket när pumpen går åt rätt håll.
Det är tex. därför man har böjda impellrar, för att få högre verkningsgrad, (åt det håll den ska gå åt).
Så en lägre strömförbrukning trots högre flöde beror med största sannolikhet på högre verkningsgrad på pumpen.
För några år sedan fick vi tag i en 20 kg dränkpump som gått i ett 100 m hål. Trycket blev för mycket för vår sommarvattenanläggning. Men vi körde den baklänges och fick ett ganska bra tryck på ca 6 kg. Så nog kommer det alltid vatten oavsett riktning.