1 228 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
stigare genom platta
Jag blir inte riktigt klok på vilken tabell jag ska använda då jag ska dimensionera en kabel som ska dras in genom bottenplattan av betong. Jag räknar med att genomföringen där är den sämsta sträckningen av kabellängden. Den tabell som ligger närmast till hands för mig att använda är A.3 på sidan 24 sek421. Men jag tycker omgivningtempen på 20grader är lite låg. Kanske kan man använda den tabellen och göra en korrigering för temp? Eller kan det vara ett bättre val att bedömma den som förläggning i vägg?
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 96 inlägg
Jag tror du silar mygg här...
Vad är det för storlek på matande säkring?
Vad är det för storlek på matande säkring?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 944 inlägg
Ja, se bara till att det finns lite marginal så sparar det en del huvudbry, om du nu inte ska installera en 5 km lång kabel där du av ekonomiska skäl vill banka på arean så mycket som det bara går. 20 grader tycker jag för övrigt inte är så lågt för en bottenplatta, men jag vet inte.
Medlem
· Västernorrland
· 96 inlägg
Man kan inte ställa en frågan som du gjorde, det finns inget svar. Jag antog att det var genom ett golv i tex en villa, andra antog väl andra scenarion.
Dra till med dubbla 150cu så är du säker, men till nästa gång bör du ju först och främst förstå vad det är du frågar om...
Svaret är säkert EKKJ 4x16+16... Men vad ger det om jag säger det när du inte fattar något om vad du frågar om? Det är min fråga till dig.
Dra till med dubbla 150cu så är du säker, men till nästa gång bör du ju först och främst förstå vad det är du frågar om...
Svaret är säkert EKKJ 4x16+16... Men vad ger det om jag säger det när du inte fattar något om vad du frågar om? Det är min fråga till dig.
Redigerat:
Ursäkta otydligheten .Sixtenblixten. Min fråga skulle naturligtvis ha lydit enligt följande: om det finns nån tabell för förläggning av kabel i rör i betongvalv. antagligen har jag stirrat mig blind i sek421 för jag kan inte hitta en sån tabell. Jag tycker att det borde finnas en
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 944 inlägg
Jag tycker att en bottenplatta kan jämföras med förläggning i mark, förläggningssätt D enligt SS 436 40 00. Men om det är en skoluppgift så ska de va rätt också, och det vet jag inte...
Det borde gå bra för man har ju alltid chansen att korrigera för en eventuellt högre temp.. tex vid värmestrålning från golvvärmeBo.Siltberg skrev:
[/QUOTE]Men om det är en skoluppgift så ska de va rätt också, och det vet jag inte...[/QUOTE]
Jo.. det är ju så.
Redigerat:
SE-N1xv 5G25
Klicka här för att svara