6 897 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Gå ned i kabelarea vid fast installation av förbrukare utan att säkra ned?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förbrukaren bör rimligtvis inte dra mer än kabeln som "följer med" klarar av, men samtidigt står det att den skall säkras av med 16A.
Det jag är rädd är att det händer något så att kabelstumpen som går ut ifrån aerotempern till kopplingsdosan blir överbelastad och överhettad utan att 25A-säkringen går.
Orsaken till att jag vill ha en 25A säkring är för att jag har en annan förbrukare lite längre bort i rummet som drar 18A under korta perioder, och då tänkte jag göra det enkelt för mig och koppla in min aerotemper på samma kabel.
Vad tror ni, ska jag göra en skiss eller går det att förstå hur jag menar?
Redigerat:
Müssli skrev:
Självklart ska man följa tillverkarens rekommendationer. Men jag är mer intresserad av vad som är tekniskt sett genomförbart och vilka för eller nackdelar jag får utifrån detta. Tillverkaren i detta fall känner inte till min anläggningen eller mina förutsättningar, och rekommendationen för 16A gäller mest troligt i generella situationer.
Se min skiss och säg vad du tror?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Ja, det är tillåtet under dessa förutsättningar:
- överlastskyddet för kabeln står din Aerotemper för, antar jag, dvs att den är fast inkopplad, inga uttag och har en max effekt som inte överbelastar 2.5 mm².
- 25 A är tillåten som kortslutningsskydd av 2.5 mm²
- Du behöver givetvis räkna på att kravet på frånkopplingstid uppfylls med 25 A / 2.5 mm² Finns JFB?
- Din Aerotemper ska klara en 25 A säkring om inte bruxet säger annorlunda.
- Att du har motiv för att göra det enkelt för dig. Varför inte en egen gruppledning?
- överlastskyddet för kabeln står din Aerotemper för, antar jag, dvs att den är fast inkopplad, inga uttag och har en max effekt som inte överbelastar 2.5 mm².
- 25 A är tillåten som kortslutningsskydd av 2.5 mm²
- Du behöver givetvis räkna på att kravet på frånkopplingstid uppfylls med 25 A / 2.5 mm² Finns JFB?
- Din Aerotemper ska klara en 25 A säkring om inte bruxet säger annorlunda.
- Att du har motiv för att göra det enkelt för dig. Varför inte en egen gruppledning?
Såhär kan det bli. Jag såg att det fanns små kapslingar från Hager med fyra platser som inte var så dyra. Även om detta är rent nå överjävligt bökigt så är det inget motför att dra en till gruppledning till detta elände.Demmpa skrev:
Läs vad Bo skrev tidigare, det finns inget att invända mot vad TS tänkte sig om vissa kriterier är uppfyllda. Och det verkar de vara i detta fallet, kanske lite ovant i dina och många andras ögon men ibland skadar det inte att ta ett varv till. Att kludda med en "för liten" kapsling med överkoppling av 6mm2 för att införa en 16A säkring kan lätt bli kontraproduktivt i termer av ökad säkerhet.Demmpa skrev:
Jag förespråkar normalt inte på detta forum att man ska utnyttja olika mer "okända" principer men i detta fallet kan det vara värt att tänka på. Den vanliga lunken med ibland allt för trubbiga tumregler där användarna av dem inte heller alltid kan göra reda för bakomliggande skäl är inget som behöver vara allenarådande.
GK100 skrev:Läs vad Bo skrev tidigare, det finns inget att invända mot vad TS tänkte sig om vissa kriterier är uppfyllda. Och det verkar de vara i detta fallet, kanske lite ovant i dina och många andras ögon men ibland skadar det inte att ta ett varv till. Att kludda med en "för liten" kapsling med överkoppling av 6mm2 för att införa en 16A säkring kan lätt bli kontraproduktivt i termer av ökad säkerhet.
Jag förespråkar normalt inte på detta forum att man ska utnyttja olika mer "okända" principer men i detta fallet kan det vara värt att tänka på. Den vanliga lunken med ibland allt för trubbiga tumregler där användarna av dem inte heller alltid kan göra reda för bakomliggande skäl är inget som behöver vara allenarådande.
De bakomliggande skälen i detta fall är att dra ut en extra gruppledning med det arbete det innebär med håltagning genom två tjocka betongväggar, klamring ovanför vattenrör som löper längst med taket, samt att den central som finns inte har fler platser, så jag måste isåfall byta till en större kapsling och göra om typ hur mycket som helst.
Jobbet i sig skulle ta väldigt lång tid om jag skulle göra det på min redan begränsade fritid, så därför frågade jag.
Anslutningskabeln som är 2,5mm2 kommer att vara ungefär en och en halv meter och ligga klammrad utanpå en isolerad betongyttervägg. Brännbara material förekommer inte i kabelns närhet.
Husest i sig har ingen försäkring, det är i försäkringsbolagets ögon inte värt några pengar, och jag är benägen att hålla med. Källaren där detta skall monteras är i betong golv, väggar och tak.
Jag undrar alltså om detta kommer att fungera tillfredställande för mig under en längre tid, och inte vad ett försäkringsbolag eller elnorm anser om installationen. Tänk utifrån mina förutsättningar och vad som i verkligheten fungerar.
Jag känner att det värsta som händer är kabeln till aerotempern blir överhettad om aerotempern pajar inuti så att den helt plötsligt drar mer än 16A. I vilket fall så är aerotempern kass och ingen skada skedd.GK100 skrev:
En del av min fråga är i ett utbildande syfte, jag är vetgirig och vill gärna tänka på dom tekniska bitarna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Då det handlar om en anslutningskabel på 1.5 meter är det ett klockrent exempel på tillämpning av denna metod med avgrening till en klenare area. Det finns inga kompromisser som skulle göra metoden mindre säker. Men, det finns som sagt några villkor som kanske inte gör den lämplig i detta forum.
Du behöver inte beakta att kabeln blir överbelastad. Hur skulle det gå till? Kabeln i sig kan inte överbelasta sig själv, framför allt inte i en sådan grad att en 16 A säkring skulle lösa men inte en 25 A. Lika med aerotempern.
Kortslutning kan det däremot bli om kabeln skadas. Därför finns ett villkor om att kabeln ska vara nöjaktigt skyddad etc, ett villkor som dock inte gäller i detta fall eftersom det faktiskt finns både kortslutnings- och överlastskydd här. Här kan man diskutera om aerotempern förmår leda så höga strömmar vid kortslutning, men man kan utgå ifrån att den antingen ska kunna göra det, eller bryta, beroende på var i aerotempern kortslutningen sker.
Du behöver inte beakta att kabeln blir överbelastad. Hur skulle det gå till? Kabeln i sig kan inte överbelasta sig själv, framför allt inte i en sådan grad att en 16 A säkring skulle lösa men inte en 25 A. Lika med aerotempern.
Kortslutning kan det däremot bli om kabeln skadas. Därför finns ett villkor om att kabeln ska vara nöjaktigt skyddad etc, ett villkor som dock inte gäller i detta fall eftersom det faktiskt finns både kortslutnings- och överlastskydd här. Här kan man diskutera om aerotempern förmår leda så höga strömmar vid kortslutning, men man kan utgå ifrån att den antingen ska kunna göra det, eller bryta, beroende på var i aerotempern kortslutningen sker.
Ja men den generella regeln är väl ett undantag i en annan generell tumregel, den med 10A och 1,5 mm2, 16A och 2,5mm2 osv.
Att det där går att gå ner en enhet i area på (kort) anslutningssladd utan att räkna på det - tumregelmässigt.
Att det där går att gå ner en enhet i area på (kort) anslutningssladd utan att räkna på det - tumregelmässigt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Du får gå ned hur många steg du vill så länge som kraven uppfylls - kortslutningsskydd, överlastskydd, frånkopplingstid, belastningsförmåga, yttre påverkan. Det kanske leder till att man ibland inte kan gå ned ett enda steg alls.
Det framgår inte så tydligt, men det saknas inga skydd i detta fall! Det syns tydligare om vi tänker oss en separat gruppledning, 2.5 mm², kortslutningsskydd 25 A, överlastskydd i form av apparaten, inga uttag. Så länge som felströmmen blir tillräckligt hög längst bort i kabeln för att lösa en 25 A säkring så är det helt enligt reglerna.
Det framgår inte så tydligt, men det saknas inga skydd i detta fall! Det syns tydligare om vi tänker oss en separat gruppledning, 2.5 mm², kortslutningsskydd 25 A, överlastskydd i form av apparaten, inga uttag. Så länge som felströmmen blir tillräckligt hög längst bort i kabeln för att lösa en 25 A säkring så är det helt enligt reglerna.
Klicka här för att svara