O
OlaF: Det var ju lättare sagt än gjort att hitta en trafo som: Klarar minst 4 meter på sekundärsidan Får monteras i samma potta som downlight Är kort nog att få plats i pottan (kortare än 160 mm tror jag den måste vara) Klarar 150W Några förslag på trafo som klarar detta? Jag har letat runt bland alla butiker online jag kan hitta men går bet.
8 svar · 3,4k läst
·
F
f91jsw: En annan användning av motstånd i LED-slingor är för att lyfta lasten till en miniminivå för drivdonet. Jag har använt en del sådana här: http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/transformatorer/led-transformatorer/led-transformator-driver-p44157 dvs en LED-drivare för 500 mW och 11-20W. Den är liten och smidig och har ett bra pris, men tyvärr klarar den inte att driva 2 st
5 svar · 4,0k läst
Martin_B
Martin_B: [citat] Haha nädå. Det var jag som var inne vid centralen med huvudbrytare frånslaget, t.o.m huvudsäkringarna uttagna, så allt var strömlöst. Även alla säkringar var borttagna för stunden och det var de jag började sätta i en efter en. Och när jag väl skruvar i huvudsäkringarna och slår på huvudbrytaren igen så blir ingenting farligt strömförande för ungarna för det, allting
7 svar · 2,5k läst
Martin_B
Martin_B: Haha nejdå, maskineriet funkar här så tydligen fick jag fasföljden rätt! (den kräver rätt fasföljd) Däremot fick jag koppla om och koppla rätt i två mindre undercentraler för de var kopplade helt blandat. Förstår ej varför de ej kan koppla faserna i ordning, det underlättar ju för alla, inte minst för de själva som jobbar med det. Tog en bra stund att få kopplat om med för
7 svar · 15,0k läst
S
Styrman_jansson: Hi, You can buy 4mm2 wires (for conductors) in different colors from; http://www.elbutik.se/product.html/rk-kopplingsledning?category_id=2103 But they do now have I shop that I know of. You get the stuff sent to you.
6 svar · 4,7k läst
·
S
Sarg: Dammsugaridén fungerade. I alla fall för de kortare rören! tack för förslaget! Det som fascinerar mig är att de dragit ett rör från huset (typ där jag tror det går elkablar till värmepannan som finns utanför huset) men ej borrat in den. tekniskt sett har de bara grävt ner rör i marken...Det är ett jobb för visso men jag hade hoppats på att det var draget till elskåp/mätare /S
7 svar · 1,8k läst
C
Carl-Johan Bauhn: [citat] Ta ut det som sitter i den apparatdosan nu, borra eller skär hål snett ovanifrån, dra sedan slangen genom detta hål och neråt så går det bra.
5 svar · 1,1k läst
J
jockeee: Japp det blir skrot i mina ögon, ska komma ihåg att säga till elektrikern att spara dom när det väl blir dags.
6 svar · 5,1k läst
·
D
Danne_83: [citat] Nä tänkte köra med MDR45 dimtrafo 12VDC 45W till dem. Lite dyra tyvärr men behöver bara två dimringsbara så får väl gilla läget om inte nån kan tipsa mig om en billigare.
14 svar · 2,7k läst
P
peo: Har en "halvgammal" elmätare i skåpet ute, det går inte att se aktuellt effektuttag på den. Ska jag testa nåt så blir det stänga av hela huset och ex. köra motorvärmare+kupévärmare (som igår visade sig ta ca 1kW vid drift, men en "bra" kupévärmare som inte reglerar ner effekten när det är varmt inne i bilen, körde 600W-läget) Hade ganska liknande förbrukning även på den gamla
38 svar · 6,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ett bra beslut tycker jag då man som innehavare är skyldig att kontrollera att sin anläggning är i gott skick. Det gör väl alla, eller ;) Så nu hoppas jag att någon med erfarenhet av t.ex EIO eltest kan tala om hur det gick till och vad det kostade. (Därmed är jag avslöjad :o)
4 svar · 2,4k läst
D
default: Tycker att det är lite skumt med den bruna ledaren på jordryttaren.
11 svar · 3,2k läst
Y
Yrrol: butiken som säljer bilstereosaker har ju rätt mångtrådiga kablar, deras större system bör väl piska på endel med ström? Kanske skulle kika där eller inse att jag ändå inte får klart i helgen så kan köpa originalkablar ändå, hehe. Suttit och kapat plast nu på min flong nya bil för fåplats med 6s batterierna. :cool:
17 svar · 15,8k läst
·
M
Morgan1: Tack för råd och tips. Kabeln till jordspettet är dragen och ansluten till detta. Skall koppla in kylen och ugnen under helgen. Hör av mig om resultatet senare. Nu skall vi ta bilen och köra söderut på ön här och njuta av 32 graders värme, sol och bad. Jag är säker på att ni tycker att ni är glada för att inte ha en sådan temperatur och stärk sol.
6 svar · 2,2k läst
H
Henke O: Det är väl mer regel än undantag med pen matning på äldre maskiner, jord och nolla på samma skena är lite av en standard på alla äldre maskiner jag stött på. . Lite jobbigt med tanke på kraven på jfb som finns även mot industrier idag. Kan ju även vara som grottan säger många maskintillverkare tillverkar "egen" 230v i skåpet.
9 svar · 2,9k läst
j.f.s
j.f.s: Jag har gjort ett eget skydd av detta tyg också: http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=22_99&products_id=566 Köpte från Shelby utan problem. Används som snöfilter på snöskotrar :)
32 svar · 7,2k läst
·
fgo
fgo: Inte i trend design. [citat]
2 svar · 830 läst
H
hempularen: Det är inget fel att lägga EKK i rör. Kan vara lite struligt att få igenom. EKRK ("kulo") får däremot inte läggas i rör. Däremot så är det helt fel och oacceptabelt att använda gröngul till annat än jord.
5 svar · 977 läst
F
-=fullmoon=-: Släng upp bild på de du har. Inte helt omöjligt att man demonterar äldre armaturer ibland.
1 svar · 1,9k läst
A
Allmänobildad: Under och bakom aggregatet finns inga särskilda krav på värmetålighet. Har för mig att gränsen ligger på 0,4-0,5m över golv. Dosan kan vara i antingen plast eller lättmetall. Angående anslutning över JFB eller inte så tvistar de lärde. Man ska ju följa tillverkarens anvisningar och då ska man alltså inte ansluta över JFB. Samtidigt så tycker jag personligen att det känns helfel
1 svar · 6,3k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: I dom allra flest fallen så lär man sig att inte starta alla stora elförbrukare samtidigt....gör man inte det så sätter man i antingen effektvakt eller större säkringar...detta är inte något nytt problem..
15 svar · 4,4k läst
L
landlykke: er der en der kan hjælpe jeg har lige købt en ecotec tyr og vil godt have en termostat man kan programere er den en der kan linke til en termostat der virker til ecotec tyr ?
7 svar · 5,0k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: [citat] Det är en sluten vägg. Kan i värsta fall öppna upp baksidan (skall ända gipsa den väggen, kan jag lika gärna bryta upp den) men hade varit skönt att slippa det. Men det känns som det ända rätta. Vill inte gena och bygga in mig i ett ev framtid problem.
2 svar · 1,3k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Ja, tesen om att det skulle vara sämre kvalité på mindre firmor vet inte jag om jag kan hålla med om heller... Men i alla fall så tycker jag att trådskaparen egentligen har lite dålig framförhållning, MEN nu är det den här perioden på året där orderingången är den lägsta på hela året så det finns nog ganska goda chanser att hitta en bra elektriker även fast än det är så
5 svar · 1,8k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag tror Slugge är på rätt spår om du använder en riktigt spänningsprovare. Kabellängder kan det naturligtvis vara. Om kabelns resistans ska få JFBn att hålla behöver felströmmen minska från ca 16 mA till 15 mA. Om man räknar på det behöver en ledning på 1.5 mm² vara ca 42 kilometer längre!? Måste ha räknat fel... :cool:
4 svar · 4,8k läst
A
Allmänobildad: 25a
2 svar · 1,7k läst
A
2 svar · 1,7k läst
LGG-01
LGG-01: Eller.... The End.
52 svar · 9,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: Vi har ett flertal USA lampor här hemma, och jag måste säga att flera är föga förtroendeingivande. Inte bara brytarna är smäck utan även kablar och framförallt lamphållarna. Just vad gäller hållarna så har jag en känsla av att man utnyttjar att pluggarna är polariserade i USA och lägger nollan på gängorna vilka ofta verkar vara dåligt isolerade. Lite obehagligt när man sedan
10 svar · 5,2k läst
Snigla
Snigla: [citat] Ska fundera på om vi planerat in något inom snar framtid där vi måste ha hit en elektriker för, isf kan han få kapa ledningarna som bonus när han ändå är här. De (golvvärmen inkl reglagen) ska bort permanent iaf så jag vill inte ha några lock helst (är numer installerat jordvärme i huset/radiatorer) och även klinkergolven ska bytas ut till trägolv så småningom (men man
2 svar · 958 läst
F
f91jsw: Du kan inte alls räkna med att inkommande blå är nolla och vit är fas. I vårt hus är det tvärtom: blå fas och vit nolla. I äldre installationer kan det vara precis hur som helst. Nu spelar det förmodligen ingen roll för funktionen i detta fall men mät ändå.
15 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.