Hej
Håller på att få badrummet på ovanvåningen omgjort. Nya vattenledningar från källaren men funderar om det kanske vore smart att lägga in tomma vp rör också?
Elcentralen är i källaren. Sen en undercentral på resp våning precis i anslutning till hålet för vattendrargningen.
central på bottenvåningen
central på ovanvåning
uppgång för vatten
Ett vp-rör ska jag lägga för att få upp nätverkskabel från bottenvåningen till ovanvången. Men ska jag lägga dit fler, Vilken storlek i så fall?
Tänker om man i framtiden vill renovera elen. Det är fortfarande ojordat på ovanvåning(varit en lgh på botten o en på ovanvåning)
Håller på att få badrummet på ovanvåningen omgjort. Nya vattenledningar från källaren men funderar om det kanske vore smart att lägga in tomma vp rör också?
Elcentralen är i källaren. Sen en undercentral på resp våning precis i anslutning till hålet för vattendrargningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ett vp-rör ska jag lägga för att få upp nätverkskabel från bottenvåningen till ovanvången. Men ska jag lägga dit fler, Vilken storlek i så fall?
Tänker om man i framtiden vill renovera elen. Det är fortfarande ojordat på ovanvåning(varit en lgh på botten o en på ovanvåning)
Köp dig en rulle 16mm slang o fläska in så många längder du får ut av rullen, ä 100m i en standardrulle. Släpp hälften på underv o andra hälften på överv. Några längder lägger bara mellan över o undervåning också. Så ä du nog safe sen.
Håller med till 300% typ. Jag renoverade badrummet för ett år en och ångrar redan att jag inte drog in mer kanaslisation. Jag drog 4 st 16mm med 5 st cat6 och ett år senare står jag och våldar in mer kabel i befintliga rör. I ditt fall hade jag dragit 2 x 20mm för elen, 2 x 20mm för nätverk, 2 x 20mm i reserv samt ett rör grovt nog för HDMI, minst 32 mm slang men helst 50mm avloppsrör. Man kan aldrig ha för mycket kanalisation.DjAlbert skrev:
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
1-2st 20mm hade man släppt i varje våningsplan iaf.
antal 16 ä svårt att veta. men Jag hade nog valt ett för varje rum för elen (lite i överkant) men sen kan man tänka att man vill ha larm eller data eller något annat i framtiden så hade jag fläskat på så gott det går.
Jag gjorde en stam med ett 50 rör mellan källare förvi köket upp till vinden. Ska vi säga att det röret idag är smockfullt med data tråd? Inget bekymmer för mig att dra ut kylskåpet för att skruva ner en vinhylla och komma åt och dra dit ett par till 50 rör. Som sagt man får alltid användning av tomrör. La ett 50 tomrör mellan huset och garaget. Ligger lite småtråd och data i det. Hade planer på att lägga ett till 50rör PEM slang och koppla in central dammsugaren lite snyggt så att man kan städa bilen smidigt. Dock hejdade jag mig där xD
antal 16 ä svårt att veta. men Jag hade nog valt ett för varje rum för elen (lite i överkant) men sen kan man tänka att man vill ha larm eller data eller något annat i framtiden så hade jag fläskat på så gott det går.
Jag gjorde en stam med ett 50 rör mellan källare förvi köket upp till vinden. Ska vi säga att det röret idag är smockfullt med data tråd? Inget bekymmer för mig att dra ut kylskåpet för att skruva ner en vinhylla och komma åt och dra dit ett par till 50 rör. Som sagt man får alltid användning av tomrör. La ett 50 tomrör mellan huset och garaget. Ligger lite småtråd och data i det. Hade planer på att lägga ett till 50rör PEM slang och koppla in central dammsugaren lite snyggt så att man kan städa bilen smidigt. Dock hejdade jag mig där xD
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det kan vara bra med slangar ner till källaren om man bestämmer sig för att ta bort elcentralerna och flytta ner grupperna till källaren för att samla allting där.
//Patrik
//Patrik
Jag försöker alltid få in lite tomrör där det går i vårt gamla hus. Senast 6st 50mm rör (och ett par 20mm slang) mellan krypgrund och kattvind när en liten hall ändå skulle fräschas upp och det fanns möjlighet innan gipsen kom på. Man vet ju aldrig vad man kommer behöva sen och rör är billigt.
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara