2 516 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Installera inbyggnadsugn.
Hej. Jag ska installera en inbyggnadsugn i mitt kök. Det är 240V 16 amp men uttaget är 10 amp och 1,5 kvadrat kablar till uttaget.
Måste jag byta kablar till uttaget för att säkra upp eller funkar det med 1,5 kvadrat?
Postade samma fråga i avd kök och fick ett svar att det går att säkra upp till 13 amp utan att gå upp i dimension på kablarna. Vad säger experterna?
Måste jag byta kablar till uttaget för att säkra upp eller funkar det med 1,5 kvadrat?
Postade samma fråga i avd kök och fick ett svar att det går att säkra upp till 13 amp utan att gå upp i dimension på kablarna. Vad säger experterna?
Om ugnen kräver 16A så måste kablarna bytas ut. Att byta till 13A med samma trådar är inte alltid det fungerar... Då måste man veta sträckan från centralen till VU samt hur de är förlagda... Det går inte att säga att bara rätt av att 13A fungerar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 889 inlägg
Hur kommer det sig att uttaget bara råkade vara avsäkrat med 10 A och 1.5 mm²? Om det är ett befintligt uttag på en befintlig grupp med andra förbrukare så vore det bästa att dra fram en helt ny grupp till ugnen.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Som sagt att säkra upp till 13A är inget man gör som normalkunnig hempulare. Det krävs att en elektriker får bedöma situationen.
Lite förenklat så kan man säga att OM du bor i en stad, nära en transformatorstation (=bra matning), och OM ledningen från ugnen går en relativt kort sträcka utanpåliggande kabel, hela vägen. Då är det troligen OK med 13A.
Bor du på landet och ledningen från centralen är relativt lång, och i en isolerad vägg (=dålig kylning av kabeln), då är det troligen inte OK med 13A säkring.
Sedan finns då allting mellan dessa två "extremer", det behöver bedömas av en kvalificerad fackman.
Lite förenklat så kan man säga att OM du bor i en stad, nära en transformatorstation (=bra matning), och OM ledningen från ugnen går en relativt kort sträcka utanpåliggande kabel, hela vägen. Då är det troligen OK med 13A.
Bor du på landet och ledningen från centralen är relativt lång, och i en isolerad vägg (=dålig kylning av kabeln), då är det troligen inte OK med 13A säkring.
Sedan finns då allting mellan dessa två "extremer", det behöver bedömas av en kvalificerad fackman.
Där ugnen ska installeras stod tidigare en kyl/frys så uttaget ligger på en egen säkring. Lite ommöblering i köket bara. All el är installerad och dragen av behörig elektriker när vi byggde huset 2004 så här "råkade" ingen säkra något uttag.
Tack för input, ska ringa elektriker för konsultation.
Tack för input, ska ringa elektriker för konsultation.
Redigerat:
Eftersom gruppen bara matar ett uttag ökar möjligheten att bara öka till 13A, man ska som tidigare nämnts inte göra så obesett men något utfört 2004 och med den befintliga användningen så kan det ligga bra tillhands trots allt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Försök byt till 2,5 mm2.
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara