Hej!
Jag såg nyligen en diazedcentral där säkringarna sitter med placeringen 4×4(!). Hur ska detta tolkas? Eller m.a.o. hur ser det ut under? Vilken säkring hör till vilken fas??? Är detta en vanlig typ av gruppcentral? Känns ytterst ologiskt med hur fasskenorna kan tänkas gå...

Centralen sitter i källaren i ett hus från 60-talet.

Säkringsplaceringen är alltså:

XXXX
XXXX
XXXX
XXXX

Redigerat:
Som du har ritat är inget konstigt men om de sitter 4x4 så vet jag inte. Det är inget som jag har sett förut vad jag kan minnas.

Müssli skrev:
Som du har ritat är inget konstigt men om de sitter 4x4 så vet jag inte. Det är inget som jag har sett förut vad jag kan minnas.
Ritade fel, nu korrigerat...

Kan du fixa en bild?

LGG-01 skrev:
Kan du fixa en bild?
Lär dröja, men vid nästa besök i det huset så...

Kapade fas skenor eller del av central är för direktvärme etc.

Behöver inte vara så konstigt om man har ett centralschema eller tar bort locket.
Finns ju centraler som är 3fas och 2 raders med så.
Inget konstigt alls egentligen bara lite underligt.
Jag ser ju givetvis att man har det lätt överskådligt och inte att konsulter mm får bestämma som de vill alltid.

Tex

XX
XX
XX
XX
XX
XX
XX
HB /plint

Redigerat:
OK, har just googlat lite utan att hitta en enda bild på en 4×4-central...

Men vad är egentligen "vitsen" med denna något udda(?) gruppcentralskonstruktion???

Som jag skrev så är det oftast någon som har tänkt "innanför boxen och trott att de tänkt utanför"

Finns mängder med lägenheter där centralen sitter i en liten slits/ fack / hörna för att det var smidigt att bygga. Sen att man fick special beställa centraler som passade är en annan sak. Enklare det än bygga om huset tyckte de. Sen så var kravet något helt annat då ska man givetvis betrakta även.

Tror det finns några bilder på 2 raders centraler som jag slängt upp här förövrigt..

Har sett sådana centraler tidigare.
Men inte i bostadshus. De jag såg såg var på en industri.
För belysning om jag minns rätt.
Där var ordningen följande.
X L1
X L2
X L3
X Manöver (matades från någon av faserna) Första raden L1, Andra raden L2 Tredje raden L3 osv.

Dvs. nedersta säkringen var manöversäkring för belysningsgruppen ovanför.
ganska lätt överskådligt. en belysningsgrupp med manöversäkringen rakt nedanför.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.