3 676 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Ersätta släpkabel med radiosändare? tips mottages!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Ja det är intressanta grejer ur en teknisk synvinkel, men sett ur en skytteförenings synvinkel så vill man bara att det ska fungera utan krångel...
Hursomhelst själva tavlan som det skjuts på har mikrofoner som registrerar vart man träffar men tavlan innehåller också ett kretskort med div elektronik som vad det är för signaler det rör sig om vet jag inte, hur kan jag ta reda på det? osilloskop?
Hursomhelst själva tavlan som det skjuts på har mikrofoner som registrerar vart man träffar men tavlan innehåller också ett kretskort med div elektronik som vad det är för signaler det rör sig om vet jag inte, hur kan jag ta reda på det? osilloskop?
Lättast är att öppna locket och titta på kretsarna och spåra inkopplingen lite. Har man lite tur så har inte tillverkaren orkat måla över modellinformationen på logiken.hackatall skrev:Ja det är intressanta grejer ur en teknisk synvinkel, men sett ur en skytteförenings synvinkel så vill man bara att det ska fungera utan krångel...
Om man sen kommer fram till att det är någon form av seriel kommuniktion på kablen så kan man koppla in en signalanalysator och se om den kan meddela vilken form av signalering det är, såvida man inte fick ut det direkt från kretsarna.
Drömsenariot hade vara någon form av de enkla typ typ RS485,232 etc. Då finns det fördiga produkter att jacka in mellan.
Finns det möjlighet att spänna upp en vajer bakom målvagnen och låta kabeln hänga i hakar som löper längs vajern? Som jag förstod det slets kabeln ut då den släpades i marken.
Trådlöst vore ju annars smidigt. Går det inte att få ett kopplingsschema från tillverkaren? Nu har jag inte kollat i detalj, men rimligt är väl att det är spänningsmatning och någon typ av bus, I2C, eller liknande som går mellan den fasta och den rörliga enheten.
Trådlöst vore ju annars smidigt. Går det inte att få ett kopplingsschema från tillverkaren? Nu har jag inte kollat i detalj, men rimligt är väl att det är spänningsmatning och någon typ av bus, I2C, eller liknande som går mellan den fasta och den rörliga enheten.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Jo i industrin är det ju inte ovanligt. Men då hänger ju wiren typiskt ganska högt för att kabelns öglor ändå inte skall släpa i och dessutom så är det ju långa avstånd *och* höga hastigheter här. Så antingen blir det en sju h-vetes spännkraft i wiren, eller så får man ha någon skenlösning med krokar istf. öglor så man kan stötta wiren med jämna mellanrum. Problemet här är väl att man inte har någon djup markörgrav bakom/framför tavlan där man kan gömma undan något sådant.Patrick E skrev:
Och hänger man upp den på rätt höjd bakom även om man lyckas lösa infästningen så *kommer* någon att skjuta av den. Det är bara en tidsfråga...
Då tror jag mer på någon trumma med automatisk upprullning man kan sätta på vagnen. (Som någon väl sade ovan.) Om vagnen orkar dra ut kabeln så skulle det kunna funka. Men jag vet inte om det går att hitta med tillräcklig längd och till rätt pris.
Det finns band som är reserverade för trådlösa mikrofoner. Jag skulle nog satsa på det.
https://www.pts.se/sv/Bransch/Radio/Radiotillstand/Anvandning-av-tradlosa-mikrofoner/
https://www.pts.se/sv/Bransch/Radio/Radiotillstand/Anvandning-av-tradlosa-mikrofoner/
Klicka här för att svara