Hej! Som topic lyder, hur gör man om man skall gå med en markkabel från jord och upp på vind i en yttervägg. Får man ha 50mm gulrör eller måste man köra stål? Eller är det regelfel eftersom den alstrar värme? 5g6mm2, 16a

Mvh

Det går bra med gult rör om du vill det. Kabeln lär inte alstra någon värme om den är säkrad 16A.

Lägg den i ett gulrör, är det rakt går det med VP25 också, annars VP32 eller 50.

Oki tack! Så med andra ord kan jag lägga den i stommens isolering och sen upp på vinden? I gulrör.

thorsken skrev:
Oki tack! Så med andra ord kan jag lägga den i stommens isolering och sen upp på vinden? I gulrör.
Japp. 😊

Jag hade gjort såhär.

Om nu kabel ligger i rör eller fritt i marken kan la kvitta.
Iaf dit med ett kabelskydd på fasaden. kabelskyddet ska sticka ner ca 20cm i marken. var noga med att det inte skaver på kabeln. Gör en övergång till ditt 32-50mm Vp rör Fäst det duktigt med klammerband/spikband eller AP klammer. avsluta med en rörböj och klipp i lämplig längd. Täpp till rörets ändar med tex silicon. Precis lagom så att inte djur eller vatten tar sig in och att det smidigt går att ta bort med kniven om det skulle behövas.

Det kan vara en jäkligt bra idee att märka ut var kabel går på fasaden så att ingen kommer det i sommar och sätter upp en ytterlampa, klätterställning till någon växt eller så. Är man riktigt seriös så låter man tillverka en liten plåtskylt som varnar för kabel liggandes innanför. Detta är bra överkurs.

Men då jag gissar på att detta är en matning från ett fasadmätarskåp eller mellan två byggnader etc så är det bara bra att vara överseriös.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Perfekt! Ja, jag ska få ny matning från stolpen och måste ha den på fasaden. Men jag skall panela om i sommar och vill inte riva kabeln igen. Så jag bygger in den ist..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.