El
pleqtiz: Ja! jag ska ta ett snack med Jula! vart dyrt detta för min del och det är ju som ni säger, kan hända igen för någon annan.. om dom nu tror på mig.. har ju öppnat kabeln och skiftat kablarna.. men vi får se vad dom säger! fick hem ett nytt kort idag och ja tänkte laga dom 2 andra kortena,, kostar trots allt 750 kr styck :o komponenten som gått sönder är nån sorts varistor? 10N431K.
SkaneErik: Det skulle ju kunna vara så att elvärmecentralen till höger inte går via de där extra "huvudsäkringarna" i centralen till vänster, utan att dessa endast är för hushållselscentralen.
ollefisk: [citat] En sådan mall finns nu att köpa från Clas Ohlson för endast 29 kr. Frågan är om mallen även kan användas för att borra hål i dubbeldosor från andra märken tex Thorsman?
Enk Projektet: Fläktar räknas i många fall som tungdrift...dvs välj en storlek större mjukstartare än märkströmen på motorn... även motorn kan behöva vara en storlek större för att inte få för lång startramp....
elmont: Är priset det avgörande så har tex Biltema, Malmbergs mfl. färdigkopplade för ca en tusenlapp vill du ha kvalitet kostar dom det dubbla.
Tobbe_3: Underlig kabeldimension för en servis till en villa. Enligt gamla installationsråd rekommenderas minst 6 mm2 kabel som huvudledning i villor
Pen: Tack för svaret. E 2408055 är en sockeldosa som fungerar lite sämre i just mitt fall - jag skulle få bryta bort kakel för att få plats med den (nuvarande dosa sitter så att säga i ett okaklat hålrum dumt nog). Men jag hittade faktiskt E2408049 här: http://www.eldirekt.se/eluttag/ovriga-uttag/novett-perilex-uttag-utvandigt#.U3CokazE1qQ Pen.
memike: [citat] Det är faktiskt sant har hittat 3st doslock med små handtag som de knackat ner lite sen spacklat över ... Blev felformulerat. Jag menade att när 1 grupp går till olika uttag i 4st olika rum
Brallan84: [citat] Hehe jodå, wago-påsen ligger nånstans i vårt byggkaos. Håller helt med, hattarna borde f*n förbjudas, ur estetisk synpunkt :D Detta med bitarna fick bli mät o kopplingslösning temporärt.
elmont: Och på framsidan av brytaren sitter säkert en märkning som talar om vad resp anslutning har för funktion.
Yrrol: Hide-a-lites lilla jollymini hänvisar dom att man kan använda 1½ dosa. [bild] Med måtten 179 x 71 x 71 Men det är en dosa jag inte har hittat i butikerna ännu. Däremot hittade jag dubbel dosan [bild] Vars mått är 243 x 58 x 71 Fast när jag höll Jolly mini intill denna dosa så kändes det tveksamt hur den skulle fåplats med kablar och allt. Finns det andra alternativ eller kan någon
Bo.Siltberg: En förskruvningsskarvdosa är nog inte så liten som du tror. Sätt en anslutningsdosa, det blir bäst, om inte kabeln går att byta i sin helhet.
Mats_Andersson: [citat] Jodå, det finns, har sett en häll/ugns kombination från Electrolux för något år sedan som hade rekommenderad säkring 1x35 A, alltså 1-fas 35 A !!, vet inte om den var omkopplingsbar på något mera vettigt sätt också, men jag tror inte det. Ute i Europa är det inte lika vanligt med 3-fas, så där används dessa prylar, sen hittar de där prylarna upp hit också tyvärr.
elmont: Gör som du tänkt, jag tror inte att någon får problem med det.
Mikael_L: [citat] Ja det är verkligen inte så många. Räknat per år så är det väl noll-komma- nånting ... Men själv vill jag dock att nästa händelse som tillför nytt underlag till statistiken inte inträffar hemma hos mig, oavsett om det är mitt eget barn, någon annans barn, någon klantig vuxen. Jag vill dessutom helst att det inte ens händer efter att jag sålt huset. Så här har jag
nattugglan11: [citat] Jo enfas är det, det vet jag.
korsdå: Tänkte köpa lite led för att lära mig lite om möjligheter med dimmning, fjärrkontroll, färgkontroll och lite sånt onödigt. Vilka minor har ni gått på? Man kan ju fixa radiostörningar. T.ex. switchad effektreglering kan ju ge en del oönskade sidoeffekter. Nån som hittat acceptabla ebaygrejer? Fjärrkontroll ger enklare eldragning. Eller? Nån som provat olika färger på ljuset?
martin43: Tack för svar och länkar! Jag fick svar från Nexa att mottagaren har överspänningsskydd och övertemperatursktdd och att ev. 230V in på ingången för den potentialfria kontakten förstör mottagaren men "någon brand skall inte kunna förekomma". Om man då också väger in att all plast och dosa är i självslocknande material som i sin tur sitter i gipsvägg bör man kunna sova rätt
Eyeball: Fråga ett, ja om reglerna följs så är det inget konstigt. Fråga två, ja, du kan göra det, OM du kan ta ner täckskivan så du kan komma åt uttaget, vilket du kan behöva ändå för att byta drivdon eller likn. till belysningen. Men man får inte bygga in så du inte kan komma åt.
te96usn: Löst!!! Jag köpte ett nytt överströmsrelä från USA på Ebay, fick hem det idag.. byte det och nu fungerar det som det ska! :) /Ulf
pjodden: Då får det bli att byta de tre separata säkringarna mot en för trefas om och när behovet uppstår. Som tidigare nämnts ska utrymmet bara användas som snickarbod i ett eller två år, förhoppningsvis, och ännu har jag inte något som ska kopplas in på trefas.
Bunde_man: Du behöver inte få i alla 3 på samma gång. Det går utmärkt att stoppa i en eller 2 och ta bort plattan som håller bleken uppe och sedan använda en plintmejsel och öppna den sista.
-=fullmoon=-: Har du blandade uttag i samma rum som är ojordade och jordade så ska du genast kontakta en elektriker! Får inte vara blandat! Att man har tex köket jordat och hall,vardagsrum,sovrum ojordat är normalt i äldre lägenheter. Kan även vara så att det finns ett uttag vid matplatsen i köket som är ojordat lustigt nog. Fast har man ett ojordat uttag 2dm utanför köket så kan man ju tycka det
steve5432: [citat] Det är et relativt nytt hus. Har fnulat lite till och en lösning som en granne använde sig av var att fräsa ett spår för kabel bakom en lockläkt, och dra ner kabeln från en kopplingsdosa i takfoten (relativt osynlig). Blir lite mer snickeri, men kablarna blir osynliga. Kommer att gå ut från den inre kopplingsdosan bakom en lockläkt, sen ett hål i denna på sidan kommer kabeln
eviljava: Steinel har en armatur som fungerar precis på det viset: http://www.khs.se/produkter.html?app=2&product=sensorlampa-l626-led-45765 Den har olika program och kan t.ex. tända vid skymning och ha ett grundljus på 25%. Vid rörelse inom detekteringsområdet lyser den upp till 100%. Huruvida det finns separata skymningsrelän (utan armatur-del) som fungerar på samma sätt vet jag faktiskt inte?
Claesk: [citat] Precis så menade jag. Vi skrev samtidigt.
EyEr0n: [citat] Samt att rördragning osv är behörighetskrävande och således inget man får utföra själv utan att bryta mot lagen.