Hej
Har en kap/gersåg samt en mindre spånsug (230V) och vill att så fort som jag startar sågen, skall även spånsugen starta (precis på samma sätt som en grovdammsugare).
Vad behöver jag för typ av komponenter för att kunna bygga detta?
Gärna en kopplingsritning eller länk till sådan om ni har.
Stort tack för hjälpen!!
Har en kap/gersåg samt en mindre spånsug (230V) och vill att så fort som jag startar sågen, skall även spånsugen starta (precis på samma sätt som en grovdammsugare).
Vad behöver jag för typ av komponenter för att kunna bygga detta?
Gärna en kopplingsritning eller länk till sådan om ni har.
Stort tack för hjälpen!!
Lekmanna och hempularmodellen är att göra som perkaby föreslår.
Korrekt sätt är att använda sig utav ett strömkännarrelä helts i en normkapsling eller liknande.
Alltså ett relä som sluter en kontakt när den inställda strömmen detekteras på den övervakade kontakten.
Korrekt sätt är att använda sig utav ett strömkännarrelä helts i en normkapsling eller liknande.
Alltså ett relä som sluter en kontakt när den inställda strömmen detekteras på den övervakade kontakten.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Vad är det som är mindre korrekt med lösningen som perkaby föreslår? Funktionen blir precis densamma om man förutsätter att sågen och sugen tillsammans inte överbelastar den gemensamma säkringen.
Funktionen blir förmodligen den samma.Asgarvad skrev:
Dock så antar jag att det hela kommer sitta i ett garage eller likande eller kanske utomhus och den där grendosan har nog aldrig varit i närheten av någon IPKlass.
Men om man vill endast vill ha det billigt utan någon som helst tanke på personsäkerhet eller brandrisk så kan man köpa den där grendosan.
Alla komponenter kommer givetvis att vara monterade i en kapslad elkopplingslåda samt att arbetet kommer så klart att utföras av behörig elektriker. Tänkte att på detta forum borde jag kunna få fram en bra och enkel lösning.
Du har ju fått en bra och enkel lösning av perkaby, skulle den inte fylla kraven du har kan du ta EyErOn's strömrelä och bygga motsvarande inte svårare än så. Det hela kan bero på om du vill ha en fast installation där ett eller flera uttag ska kunna slå till ett eller flera andra vid belastning. Eller om det ska tillhöra sågen och anslutas med sladd, då kan du sätta reläet i en liten kapsling och sätta två uttag av rätt typ invid och försörja allt med stickpropp, Sista fallet då i mångt och mycket likt perkabys grenuttag som vettigt placerat inte är så mycket sämre.
Så beskriv hur du tänker dig och vill ha montaget så nog ska du kunna få alla svar du behöver och kanske lite till.
Så beskriv hur du tänker dig och vill ha montaget så nog ska du kunna få alla svar du behöver och kanske lite till.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Så, tyckte att denna uttagslist från Kjell skulle passa bra till stereon, men det var ingen bra rekommendation...
- Masteruttaget tål bara 550 W enligt brux vilket nog inte räcker för en kapsåg. Övriga uttag 1700 W totalt så där borde det räcka o bli över.
- Fanskapet läcker, mäter 15 V i slavuttagen. Borde inte vara något problem för det finns ingen ström, men...
- Har en subwoofer som också läcker, som i kombination med detta uttag dels står och pumpar (försöker starta trots att uttagslisten är avslagen!) och dels ger 200 V mellan signaljord och skyddsjord. Det pirrar rejält i fingrarna. Subwoofern interagerar med uttaget på något märkligt sätt som boostar upp spänningen.
Den uttagslisten, plus subwoofern åker ut!
- Masteruttaget tål bara 550 W enligt brux vilket nog inte räcker för en kapsåg. Övriga uttag 1700 W totalt så där borde det räcka o bli över.
- Fanskapet läcker, mäter 15 V i slavuttagen. Borde inte vara något problem för det finns ingen ström, men...
- Har en subwoofer som också läcker, som i kombination med detta uttag dels står och pumpar (försöker starta trots att uttagslisten är avslagen!) och dels ger 200 V mellan signaljord och skyddsjord. Det pirrar rejält i fingrarna. Subwoofern interagerar med uttaget på något märkligt sätt som boostar upp spänningen.
Den uttagslisten, plus subwoofern åker ut!