El
Brallan84: [citat] Kan tyvärr inte motivera priset på en sånn.
Demmpa: [citat] Det kan vara belysning likt http://www.jula.se/tradgardsspotlight-tin-ip54-422289 (denna har visserligen halogenlampa)
Patrik_Hed: Kommer man upp i armaturer på 13 W så är det bättre att sätta drivdon vid varje armatur i stället för centralt placerade. Annars är det ju bara en 2-3 st spottar man kan sätta per drivdon. Dessutom är installationen mycket enklare. //Patrik
pelpet: Japp, det är de som säljs just nu av Garo. VIM heter den tidigare modellen som inte säljs längre.
jojjeblom: Hej, har ett eluttag ganska högt upp på en yttervägg som vi har en timer i, men just timern är väldigt stor och klumpig och ser inte så rolig ut där mitt på väggen, vet ni någon mindre diskretare variant:)
davidhell: Jag jobbar med portar, hissar etc. Som ju är en maskin. Där har vi som regel, utifrån våra jurister på företaget att vi får förlägga "vår maskin" till en arbetsbrytare. Allt efter arbetsbrytaren "är inom vår zoon". Arbetet till arbetsbrytaren är en riktig elektrikers. Om vi (de få gånger) vi arbetar med stickproppsanslutna saker, skall ansluta till en dosa (om kund ej önskar
nisse123: Du har alltså 3 sladdar inkopplade på brytaren nu på var sin klämma! om jag förstår din beskrivning rätt. inkommande fas, utgående fas till uttag, tändtråd till lampa. Du ska koppla inkommande fas och utgående till uttag på samma klämma! och tändtråd till lampa på en egen klämma!
larsbj: Det förklarar saken, bara att tacka energimarknadsinspektonen för dom 40000:- i rabatt.
Patrik_Hed: När jag satte två billiga brytare i kombination på en vägg med råspontad panel så fick jag palla upp en brytare med avklippta strippor. Naturligtvis återfjädrande brytare som var väldigt känsliga och krävde ordentliga tryck för att tända. Höll säkert på i en halvtimme med dom två. Var ju lagom munter just då. Jäkla skräp. //Patrik
Müssli: Herre gud hur ska detta sluta snart blir det säkert in lägg med sär skrivningar och av saknad av punkt och komma tecken
nattugglan11: [citat] Det blir nog Led om jag hittar nått passande. Har inte riktigt bestämt mig hur jag skall göra med taket dock. Sänka hela taket eller bara i kanterna.
bittle: Ja, vi kanske får ta hit någon som kollar, faktiskt. Inte en enda dimmer har vi, 70-talslysknappar bara. Eller jo, en dimmer har vi i hallen, men den fungerar inte alls. Såatteh.. Ja vi har eget vatten, men jag har aldrig märkt av något blinkande förutom när vi startar saker/använder spisen. Anledningen till att jag tänkte på just spisen är att plattor slår av ibland och vägrar
Tobbe_3: Kontakta en elfirma och diskutera bytet ihop med dom. Skall man göra så stora förändringar som ni önskar gör, då måste dom kontakta elbolaget angående mätarplacering m.m. eftersom dom alltid blir inblandade i servisombyggnader. Alltså om man önskar förändra från luftleding till jordkabet eller byta mätartavla .
oakstream70: Jag kollade inte säkringen, mest för att den långsamt blev sämre för att till slut ge upp helt, så jag antog att det var något mekaniskt fel på insidan...
Bo.Siltberg: Om någon tror GK100 är lustig så har faktiskt dessa termer en betydelse SUS = SpänningsUtjämningsSystem DUS = Delvis spänningsUtjämnande System [bild]
Savanna: Eftersom jag själv gjort el ritningen så vet jag att det är sjukt många hål som ska sågas upp och därför vill jag ha magneten för att underlätta. Blir sällan full pott då man kör med tumstock och penna. Been there done that. :P Men vi ser ju hur det går. Köpte Biltemas hålsökare så hoppas den fungerar, köpte två dosfräsar på Jula av den lite dyrare varianten. Kommer behövas
elmont: Jag tror det är lite olika typer av plast som är skillnaden och inte flamskyddsmedel.
Mikael_L: Jag vill minnas att du har nämnt era garantiåtaganden som skäl till höga påslag. Höga och höga, jag vill väl också minnas att du också är kritisk till vansinnigt höga påslag, typ 5 ggr så högt pris till kund. Men inte desto mindre tror jag du försvarar en rätt bra avans. Kommer jag ihåg fel så får jag väl backa. Måste jag reda ut detta så får jag väl använda
elmont: Eftersom jag "byggt om" lägenheter där man använt sig av av lös kabel i väggar somt ingjuten kabel i valv kan jag garantera att det är SKIT (dvs för kund och inte för elektrikern den senare tjänar pengar men får ett tråkigt och besvärligt jobb) och totalkostnaden över tid blir betydligt högre.
lars_stefan_axelsson: [citat] Äh, NewYork times är ju d-la kommunister hela bunten. Det vet ju alla! ;) Allvarligt, rapporten från the National academy of science, de länkade till såg intressant ut, den laddade jag ner. Tack för tipset.
Berra11: Tack. Så hemma på detta är jag inte, så det är väl till att lämna in ugnen för service. Kostnaden kanske blir för mycket i förhållandet till ugnens ålder.
Odjuret: [citat] De gör inte min bättre hälft heller varken mig eller elen :p Men nu har jag babblat tillräckligt!
GK100: Det ligger lite i vad hempularen skriver kring sk elsäkerhetstest men mer i detalj skiljer inte provning med AC eller DC sig åt i hur man kan detektera fel eller om den ena skulle vara mer skadlig. Principen enligt de normer som styr detta är att om utrustningen är avsedd drivas med AC ska provningen ske med AC och omvänt om den är utförd för DC. En av de lägre klasserna av prov kräver
Micro: Om du skaffar en blå lampkupa kommer många fler reagera om den larmar. :p
Holpers: Fick tips att använda den här stegade för att undvika brummande i fläktmotorn. Den är redan inköpt så..
Bunde_man: Om det är en befintlig jfb så bör elektrikern kontrollera utlösnings tiderna ju. Om den är ny från låda så behöver bara test knappen provas
Bo.Siltberg: 1.35 kW motsvarar en fasström på knappt 6 A, och en fritt förlagd anslutningskabel med ledararean 1.0 mm² får belastas med 14 A så det finns gott om marginal.
Tobbe_3: Det finns inget krav att ekkj skall ligga i rör. Men den skall vara markerad. Det finns gula grävskydd som liknar ett välvt lock att lägga ovanför kabeln
Bo.Siltberg: 1. Funktionellt är det ingen skillnad, båda metoderna kan justera ljusstyrkan 0-100% 2. Det blir bra som du ritat. Troligen har du trappströmställare i ytterkanterna med en kors i mitten, men det spelar ingen roll. Och du behöver heller inte byta korsströmställaren till en annan typ så länge som det går att montera fjädrar bakom att de du har. Om det är korrekt installerat kan du