Hej!
Jag har införskaffat mig en takfläkt som jag vill montera men vet inte riktigt vilken som är den bästa lösning. Fläktens elanslutning har 3 platser i sin kopplingsplint - Jord, N och L.
I dagsläget så finns det en 3-polig lamppropp i taket med samtliga honor (bifogar bild). Det sitter tre kablar anslutna i takproppen - två blå samt en vit. Lägenheten jag bor har jordfelsbrytare (antar att den är ansluten till samtliga eluttag i lägenheten) och ett klassiskt proppskåp.
När man mäter spänningen i uttaget så visar får jag cirka 230 volt men när jag slår från elen på brytaren så visar multimetern 30 volt ändå (?) - Är något felkopplat?
I vilket fall som helst - är det möjligt att köpa en trepolig hankontakt och ansluta kablage till den för att därefter ansluta det till kopplingsplinten eller ska jag koppla loss den nuvarande lampproppen och ansluta kablaget direkt till fläkten?
Hur vet jag dessutom vilken av ledarna som är vilken då det är två blå och en vit? Går det att mäta till sig detta
?
Hålen inom rektangeln var det jag mätte spänningen på och fick ovan nämnt resultat!
Tack för eventuella svar!
Jag har införskaffat mig en takfläkt som jag vill montera men vet inte riktigt vilken som är den bästa lösning. Fläktens elanslutning har 3 platser i sin kopplingsplint - Jord, N och L.
I dagsläget så finns det en 3-polig lamppropp i taket med samtliga honor (bifogar bild). Det sitter tre kablar anslutna i takproppen - två blå samt en vit. Lägenheten jag bor har jordfelsbrytare (antar att den är ansluten till samtliga eluttag i lägenheten) och ett klassiskt proppskåp.
När man mäter spänningen i uttaget så visar får jag cirka 230 volt men när jag slår från elen på brytaren så visar multimetern 30 volt ändå (?) - Är något felkopplat?
I vilket fall som helst - är det möjligt att köpa en trepolig hankontakt och ansluta kablage till den för att därefter ansluta det till kopplingsplinten eller ska jag koppla loss den nuvarande lampproppen och ansluta kablaget direkt till fläkten?
Hur vet jag dessutom vilken av ledarna som är vilken då det är två blå och en vit? Går det att mäta till sig detta
Hålen inom rektangeln var det jag mätte spänningen på och fick ovan nämnt resultat!
Tack för eventuella svar!
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det är inget konstigt att du får en liten spänning när du har slagit ifrån brytaren. Tror det kallas för inducerad spänning och är helt ofarligt. Om du har vägguttag utan jord i rummet kan du koppla in de två trådarna på L och N. Den tredje tråden måste du isolera. Du ska alltså inte koppla någon tråd till jorden om inget annat i samma rum är jordat.
Moderator
· Stockholm
· 57 902 inlägg
Som sagt, ett vanligt och helt ofarligt fenomen. Spänningen i en ledare påverkar din brutna ledare genom fälteffekt igenom isoleringen, det kan ge höga spänningar, men orkar inte driva mer än någon mikro ampere, så det försvinner om man belastar ledaren med en lampa eller genom att ta i den.
I det uttaget har du ingen jord, du får under inga omständigheter koppla in jord från fläkten till någon av trådarna, fläkten skulle bli akut livsfarlig om du felaktigt kopplar in jord till fläkten.
OM du har andra uttag i samma rum som är jordade, då skall även fläkten jordas, det innebär att en jordledare måste fras fram till uttaget i taket.
I det uttaget har du ingen jord, du får under inga omständigheter koppla in jord från fläkten till någon av trådarna, fläkten skulle bli akut livsfarlig om du felaktigt kopplar in jord till fläkten.
OM du har andra uttag i samma rum som är jordade, då skall även fläkten jordas, det innebär att en jordledare måste fras fram till uttaget i taket.
Tack för svaren
I de andra rummen i lägenhetens tak är det bara två ledare dragna till lamppropparna en vit och en blå.
Kan någon hjälpa mig förstå vad de tre ledarna är för något - skulle det kunna vara två tändkablar och en nolla? Vad jag läst mig till så verkar det inte bättre än att blå är just tänd och vit är nolla - fast nollan kan även vara blå och tändtråden kan också vara vit enligt wikipedia. Hjälp vad förvirrande.
I de andra rummen i lägenhetens tak är det bara två ledare dragna till lamppropparna en vit och en blå.
Nu när du säger det så verkar det inte som att några andra uttag är jordade i rummet. Så det uttaget i taket är inte jordat trots att det går tre ledare in i det?hempularen skrev:I det uttaget har du ingen jord, du får under inga omständigheter koppla in jord från fläkten till någon av trådarna, fläkten skulle bli akut livsfarlig om du felaktigt kopplar in jord till fläkten.
Kan någon hjälpa mig förstå vad de tre ledarna är för något - skulle det kunna vara två tändkablar och en nolla? Vad jag läst mig till så verkar det inte bättre än att blå är just tänd och vit är nolla - fast nollan kan även vara blå och tändtråden kan också vara vit enligt wikipedia. Hjälp vad förvirrande.
Det finns inga dimmerbrytare i lägenheten vad jag vet, bara takströmbrytare i modell klassiskt utförande.JLov skrev:
Helt klart har du en sk kronkoppling där med två tändtrådar - blåa och nolla - vit, bör då också vara brytare med två kanppar eller vippor i rummet. Kan vara bytt senare till en enkel brytare och antingen får du då spänning mellan vilken som av blå mot vit eller bara mellan en blå och vit om du mäter.
Nu verkar det som att du redan hittat två hylsor med spänning och där kan du koppla in din fläkt, spelar ingen roll vilken av brun/blå du kopplar mot vit/blå, det enda absolut viktiga är som sagt att du inte kopplar in jorden - gul/grön isolera änden och låt den vara.
Nu verkar det som att du redan hittat två hylsor med spänning och där kan du koppla in din fläkt, spelar ingen roll vilken av brun/blå du kopplar mot vit/blå, det enda absolut viktiga är som sagt att du inte kopplar in jorden - gul/grön isolera änden och låt den vara.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden