Hej,
Hittade dessa tre sladdar i taket, vad är de för något? Har lite svårt för färgkoderna här, dem i väggen kan jag.

Tack på förhand!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ta en bild på dosan oxå. Den borde vara på väggen.

Vi har vita trådar som brytfas i vårt hus från 1977. Den blå är troligen nolla.
Den helgula är ju lite skum men är antingen då skyddsjord eller en andra brytfas...
Slår du av strömmen och mäter resistansen (ohm) mellan den gula och blå och du har kontakt är det skyddsjord. Om inte slå på strömmen och se om du har 240 V mellan den blå och gula, då är det fas.

Vilket år är installationen utförd?? Rumstyp ( vardaggsrum)?? Styrs den av två av en tvåknappsströmbrytare eller en dimmer?

Jag tror att ledningarna är till en takbelysning eftersom dosan har fäste för en gammal upphängningskrok.

Efter 1970 brukar blå vara nolla övriga är nog tändtråd 1 respektive 2. Är det dimmer ,då är nog en ur funktion. Men det inget som är helt säkert.

Före 1970 , då kan det vara hur som helst. T.ex vit nolla.

Redigerat:
Kan bli ganska ödesdigert att chansa på att den gula är skyddsjord...vilket jag tvivlar starkt på att den är.
Jag tror på en nolla och två tändtrådar, men färgerna är omöjligt att säga med bara den bilden.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Det är mycket riktigt till takbelysning i vardagsrummet och det finns två knappar i väggen. Tror att byggnaden är från 70-talet.

Jag kommer kontakta en elektriker om det inte är uppenbart vad som är vad då mina elkunskaper inte sträcker sig längre än att kunna byta vanliga kontakter.

Tack för svar!

Ojordad krontändning.

Koppla en in en lampa mellan blå och någon annan ledning t.ex vit och testa. Då kommer den sannolikt att kunna tändas. Obs anslut inget till eventuell skyddsjordsskruv på amaturen.

Slå av strömmen. Lossa strömbrytaren. återkom med färger. Så löser vi det åt dig.

/R

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägguttaget.

Tack!

Är du i en vägguttagsdosa eller strömbrytardosa på bilden.
Är det en ren strömbrytardosa, i så fall upfyller inte installationen från 1970 talet utan är mer en 1960 talslösning.

Titta vilka kabelfärger som finns i ett ojordat vägguttag vid golvet i dit hus, då kan det ge lite vägledning hur färgvalet är gjort i huset.

Redigerat:
Det var strömbrytaren på bilden. I ett vanligt vägguttag finns en svart och en vit sladd.
Tack!

Då får jag det i hastigheten till svart obruten fas, vit nolla samt blå och gul tändtråd. Ingen jord. (Svart/vit fas/nolla var vanligt, fast man kan inte säga vilken som var vilken).

Rätt tänkt?

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Då får jag det i hastigheten till svart obruten fas, vit nolla samt blå och gul tändtråd. Ingen jord. (Svart/vit fas/nolla var vanligt, fast man kan inte säga vilken som var vilken).

Rätt tänkt?
Ja om det är kopplat färg mot färg i dosan/dosorna som finns mellan brytaren och takdosan

puttrix skrev:
Ja om det är kopplat färg mot färg i dosan/dosorna som finns mellan brytaren och takdosan
Precis. Så med iakttagande av stor försiktighet. Mät i uttagsknappen att TS har 230V mellan svart och lämplig jord, samt noll volt/avbrott mellan svart och gul respektive blå samt noll/avbrott mellan jord och gul/blå. En rimlig koppling är då svart inkommande för brytaren samt gul/blå ut (eller en av den, förslagsvis gul om man bara skall ha en tändande funktion), samt lampan mellan gul(/blå) och vit som nolla i taket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.