2 031 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Femfasgrupp?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 1 712 inlägg
Är i planeringstadiet av elinstallation i nybyggd villa med Elko living system i stora delar av installationen.
Allt som ska styras av systemet kräver så klart separata tändtrådar = många tändtrådar från centralen blir det.
En trefasgrupp till en takdosa som sen fördelas till tre olika saker fungerar fint.
Har sett att det finns fördragen FK med totalt sju ledare vilket skulle innebära fem fas-ledare i samma flexslang. Vet att en installatör pratade om att sådana användes till de rum där det var många olika uttag/lampor som skulle styras.
Men man har ju bara tre ingående faser i en villa. Då kan man väl inte skapa en "femfasgrupp" på detta sätt? Hur tänker man?
Allt som ska styras av systemet kräver så klart separata tändtrådar = många tändtrådar från centralen blir det.
En trefasgrupp till en takdosa som sen fördelas till tre olika saker fungerar fint.
Har sett att det finns fördragen FK med totalt sju ledare vilket skulle innebära fem fas-ledare i samma flexslang. Vet att en installatör pratade om att sådana användes till de rum där det var många olika uttag/lampor som skulle styras.
Men man har ju bara tre ingående faser i en villa. Då kan man väl inte skapa en "femfasgrupp" på detta sätt? Hur tänker man?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 712 inlägg
Spot on! Så klart det är så. Tack.Srednq skrev:
En följdfråga: Är det (i extremfallet) okej enligt god ellära att de fem trådarna har fem separata säkringar (bredvid varandra med fasskena) eller får det bara vara tre säkringar där alltså tändtråd 4 och 5 då får samköra säkringar med tändtråd 1 och 2?
I ett sånt fall du har är det mycket olämpligt med flera faser öht. Dvs en säkring matar via olika aktorer upp till fem tändtrådar och en N och PE på det. En vanlig blandning är fast fas, N, PE och fyra styrda funktioner i en sån dragning med sju trådar. Det är vad jag tror.
Det är väl mycket värre än bara ett brott mot god sed? Säg att en elektriker bryter en säkring och ser att lampan slocknar. När han öppnar dosan upptäcker han att det kommer massa ledare från centralen och mäter på alla för att vara säker på att det är spänningslöst. Då är det ju inget som hindrar att en av ledarna spänningssätts automatiskt från t.ex. en timer eller rörelsesensor (eller någon som står i ett annat rum och trycker på en strömbrytare). Går det att förregla det där systemet så att inget kan slås på?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 034 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 034 inlägg
Skulle man väl kunna göra i IHC-installationen men mycket bättre är att använda 3-poliga dvärgbrytare. Dessutom vill jag hävda att god ses inkluderar att man märker dosan (insida lock och/eller botten) med en text typ "OBS trefasgrupp med enfaslaster". Jag som har just så (iof 5-ledare snarare än 7 & KNX snarare än IHC) gör just så (trepolig dvärg && märkning i dosan) när jag har trefasgrupper. Det tycker jag är mer än nog, egentligen är det hängslen och livrem (och i det närmaste löjligt när det bara är jag, eller av mig instruerad elektriker som handhar installationen), men lite extra säkerhet skadar ju inte...Jonas L 84 skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 034 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 034 inlägg
Du får dela frågan i delar:
Att undvika samförläggning (bara treledare ur centralen) hade nog varit det bästa men blev orimligt helt enkelt på grund av mängden VP-rör, jag har även med en hel del 5-ledare maxat ingångarna på min Hager FW (egentligen gått en bit över det då plintarna för N/PE är lite svåra att få dit på grund av för många lager VP-rör som går in. Dessutom hade det blivit fullständigt orimligt att få igenom tillräckligt många VP i vissa trånga passager i närheten av centralen. Fler UC hade kunnat lösa det, men blev av andra skäl praktiskt orimligt.
Givet ovan: Alla utgående grupper är inte styrda men det ska finnas möjlighet att göra det (skall-krav för min anläggning) . Att jag då lägger det som trefasgrupper handlar faktiskt om tydlighet, jag tror ingen skulle kunna förstå min central om jag hade kört enfasgrupper, från säkring X hade det behövts splittas härs och tvärs genom min central (som ju för övrigt inte är ett kopplingsutrymme så jag ville hålla sådana till ett minimum) för att generera de önskade utgående tändningarna. Med trefasgrupper hade jag större möjligheter att göra det mer logiskt och överblickbart.
På köpet fick jag lite onödigt bra selektivitet och detta på bekostnad av att jag var tvungen att märka anläggningen överdrivet noggrant och att jag var tvungen att köpa trepoliga dvärgar.
Att undvika samförläggning (bara treledare ur centralen) hade nog varit det bästa men blev orimligt helt enkelt på grund av mängden VP-rör, jag har även med en hel del 5-ledare maxat ingångarna på min Hager FW (egentligen gått en bit över det då plintarna för N/PE är lite svåra att få dit på grund av för många lager VP-rör som går in. Dessutom hade det blivit fullständigt orimligt att få igenom tillräckligt många VP i vissa trånga passager i närheten av centralen. Fler UC hade kunnat lösa det, men blev av andra skäl praktiskt orimligt.
Givet ovan: Alla utgående grupper är inte styrda men det ska finnas möjlighet att göra det (skall-krav för min anläggning) . Att jag då lägger det som trefasgrupper handlar faktiskt om tydlighet, jag tror ingen skulle kunna förstå min central om jag hade kört enfasgrupper, från säkring X hade det behövts splittas härs och tvärs genom min central (som ju för övrigt inte är ett kopplingsutrymme så jag ville hålla sådana till ett minimum) för att generera de önskade utgående tändningarna. Med trefasgrupper hade jag större möjligheter att göra det mer logiskt och överblickbart.
På köpet fick jag lite onödigt bra selektivitet och detta på bekostnad av att jag var tvungen att märka anläggningen överdrivet noggrant och att jag var tvungen att köpa trepoliga dvärgar.
Ok, som jag ser det har du gjort lite annorlunda än TS frågeställning och har i stort trefasgrupper som till dels är styrda och i övrigt skött enligt gängse praxis vid blandad eller enpolig last på såna. Och i ditt fall hade det då också praktiska skäl och det kan föralldel vara så för TS men att undvika det som beskrevs inledningsvis skulle jag försöka göra.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 034 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 034 inlägg
Här är vi helt överens, kan man undvika "min" lösning är det att föredra (jag gjorde rätt många försök själv), så mitt råd till TS:GK100 skrev:
Att ha mer än tre faser (ditt exempel med L1,L2,L,3+två nya L1&L2) är inte tillåtet. - överväg det inte ens.
Att ha trefasgrupper (en sammanhängande L1,L2,L3 fördelat över de fem tändtrådarna) är tillåtet men då ska man vara noggrann med märkning och att använda 3-polig dvärg.
Bäst är om man kan helt undvika trefasgrupper. N.b att det är otillåtet att med gemensam N&PE använda flera Lx (dvs plocka "var tredje" säkring som alla är exv. L1).
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 034 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 034 inlägg
Hmm, jag ser att detta kan tolkas som att jag inte håller med GK100 i övrigt. Så är inte alls fallet, jag håller med om allt denne skrivit och man bör notera att jag skrev mitt ursprungliga svar samtidigt som GK100 och såg inte detta innan jag postade.ullberg skrev:
Jag svarade blott på TS fråga att mer än en trefasgrupp är inte alls tillåtet, GK100 gav ett lite mer djuplodande svar som innebär att trefas ska undvikas (vilket jag håller med om, givet att det är praktiskt möjligt).
Jag måste (tyvärr) sträcka mig så långt att om jag och GK100 någon gång skulle tycka olika tror jag (återigen tyvärr) det är lämpligt för läsaren att lyssna mer på GK100 än mig, min erfarenhet här från BH säger mig att dennes kunskap på detta område vida överstiger min egen, och här kommer ett tredje 'tyvärr'
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Jag är trög, fattar fortfarande inte behovet av trefasgrupper här.
- En trefasgrupp tar man till när man behöver den effekt som tre faser erbjuder. Nyttjas den här? Tror inte det.
- Du nämner också att det är praktisk fråga, men jag ser inte skillnaden riktig mellan en utgående trefasgrupp och en enfasgrupp med tre tändtrådar. Varför skulle mängden VP-rör bli fler med enfasgrupper?
- Tydlighet? Menar du att utifrån en trepolig dvärg t.ex drar du två faser till varsin aktor, och den sista direkt ut på gruppledningen som fast fas? Dvs att detta är ett sätt att undvika att dra tre trådar från samma enpoliga dvärg?
Detta är bara för min förståelse, ifall du vill ta dig tid att förklara.
- En trefasgrupp tar man till när man behöver den effekt som tre faser erbjuder. Nyttjas den här? Tror inte det.
- Du nämner också att det är praktisk fråga, men jag ser inte skillnaden riktig mellan en utgående trefasgrupp och en enfasgrupp med tre tändtrådar. Varför skulle mängden VP-rör bli fler med enfasgrupper?
- Tydlighet? Menar du att utifrån en trepolig dvärg t.ex drar du två faser till varsin aktor, och den sista direkt ut på gruppledningen som fast fas? Dvs att detta är ett sätt att undvika att dra tre trådar från samma enpoliga dvärg?
Detta är bara för min förståelse, ifall du vill ta dig tid att förklara.