från nätägarens central som sitter ute på huset in till min första central?
kabeln har blivit skadad så den måste bytas ut, tidigare satt det en kabel med 3 rätt grova enledare (en grov koppartråd) vad det nu kallas samt någon sorts jordfläta hoplindad med eltejp.
jag vill nu byta ut denna, men frågan är vilken sorts kabel och vilken grovlek på ledarna?
är det EKKJ som ska användas?
det är 16A både i nätcentralen och min huvudcentral. längden ca 3 meter
kabeln har blivit skadad så den måste bytas ut, tidigare satt det en kabel med 3 rätt grova enledare (en grov koppartråd) vad det nu kallas samt någon sorts jordfläta hoplindad med eltejp.
jag vill nu byta ut denna, men frågan är vilken sorts kabel och vilken grovlek på ledarna?
är det EKKJ som ska användas?
det är 16A både i nätcentralen och min huvudcentral. längden ca 3 meter
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
eller kör man med N1XV numera?
Det som sitter där är nog FKKJ 3x10+10 eller 3x16+16, eller möjligen någon föregångare till FKKJ.
Det går bra att byta till en sådan, den måste vara minst 10mm2, sitter det grövre där nu ska man ta reda på varför om man vill gå ner i dimension eller så tar man helt enkelt samma dimension.
Det går troligast bra att köra med N1XV också, den tycker många är lite trevligare att jobba med.
Antingen 4G10 eller 4G16 då.
Men vid detta jobb tycker jag man bör överväga att gå över till 5-ledarsystem och ta 5G6, 5G10, 5G16 beroende på vad som behövs (alt FKKJ 4x6+6 -> 4x16+16).
Är du säker på att det är din kabel? Är det nätägarens så vill dom inte att någon annan pillrar med det. Ett rätt stort NONO.
edit:
Det kan vara antingen EKKJ eller FKKJ, entrådig eller fåtrådig kopparledare.
Det går bra att byta till en sådan, den måste vara minst 10mm2, sitter det grövre där nu ska man ta reda på varför om man vill gå ner i dimension eller så tar man helt enkelt samma dimension.
Det går troligast bra att köra med N1XV också, den tycker många är lite trevligare att jobba med.
Antingen 4G10 eller 4G16 då.
Men vid detta jobb tycker jag man bör överväga att gå över till 5-ledarsystem och ta 5G6, 5G10, 5G16 beroende på vad som behövs (alt FKKJ 4x6+6 -> 4x16+16).
Är du säker på att det är din kabel? Är det nätägarens så vill dom inte att någon annan pillrar med det. Ett rätt stort NONO.
edit:
Det kan vara antingen EKKJ eller FKKJ, entrådig eller fåtrådig kopparledare.
tack för snabba svar!
jag är rätt säker att det är min kabel, den var då inte plomberad iaf
troligen har det tidigare varit avsäkrat med 20A eller mer då det bedrivits jordbruk på fastigheten.
jag tycker ledarna som är nätägarens i bild är klenare än de som går in i kåken, gissningsvis från när centralen bytts och då anpassats till 16A
vad har ett 5ledarsystem för fördelar gentemot 4?
eftersom det bara är ca 3 meter så går det väl byta kabel i framtiden om man nu vill ha 5 ledarsystem.
vilken är "rätt" dimension till 16A ?
är 6mm2 för klent?
Edit:
det som sitter där nu är en entrådare, alltså är det EKKJ?
och FKKJ är fåtrådig, då har man lärt sig något nytt
jag är rätt säker att det är min kabel, den var då inte plomberad iaf
troligen har det tidigare varit avsäkrat med 20A eller mer då det bedrivits jordbruk på fastigheten.
jag tycker ledarna som är nätägarens i bild är klenare än de som går in i kåken, gissningsvis från när centralen bytts och då anpassats till 16A
vad har ett 5ledarsystem för fördelar gentemot 4?
eftersom det bara är ca 3 meter så går det väl byta kabel i framtiden om man nu vill ha 5 ledarsystem.
vilken är "rätt" dimension till 16A ?
är 6mm2 för klent?
Edit:
det som sitter där nu är en entrådare, alltså är det EKKJ?
och FKKJ är fåtrådig, då har man lärt sig något nytt
Redigerat:
Ta en femledare när du ändå byter den korta biten. Och som sagts är det numera vanligt med N1XV i ett sånt fall. Du har EKKJ 3x6/6 där nu och plinten är på din utgående sida efter mätningen så helt ok att byta utan nätägarens inblandning. Så N1XV 5G6 är ett bra val.
då gör jag såGK100 skrev:
men en fråga, vart kopplas den 5:e kabeln in nu om jag inte använder den? är det separata för nolla och jord?
måste nog läsa på lite mer om 5ledarsystem kanske...
tips på vart man köper kabel som privatperson, kikade på jula och biltema men det fanns inte, får nog beställa från elbutik.se
I den matande änden lägger du ihop Blå och Grön/Gul på plinten längst upp till höger i bild.
I centralen kopplar du Blå till nollskenan och Grön/Gul till jordskenan. Sitter dessa skenor ihop med en skruv kan skruven tas bort, men det spelar ingen roll i praktiken.
I centralen kopplar du Blå till nollskenan och Grön/Gul till jordskenan. Sitter dessa skenor ihop med en skruv kan skruven tas bort, men det spelar ingen roll i praktiken.
okej, men då blir det ju samma sak som att köra med 4-ledare?
min nollskena och jordskena sitter ihop i första centralen, vad är det då för fördel med 5 ledare?
min nollskena och jordskena sitter ihop i första centralen, vad är det då för fördel med 5 ledare?
har läst på och nu fattar jag lite mer 
kör med 5 ledare, eftersom jag kommer vilja ha en jordfelsbrytare när centralen byts ut i framtiden.
det blir ett jobb för en elektriker men denna kabel ska man väl kunna koppla in själv
kör med 5 ledare, eftersom jag kommer vilja ha en jordfelsbrytare när centralen byts ut i framtiden.
det blir ett jobb för en elektriker men denna kabel ska man väl kunna koppla in själv
är ni rörande överrens att det räcker med 6mm2? kanske ska mäta den gamla? eller är du GK100 säker på att jag har 6mm2?
Med risk för brand/personskada. Så föreslår jag att du kontaktar en elektriker.
kabel finns lite här och där. Lokala bygghandeln kan nog beställa hem...
använd ROT-avdraget så blir det inte så dyrt.
vi elektriker köper den kabeln för ca 50 :-/M
kabel finns lite här och där. Lokala bygghandeln kan nog beställa hem...
använd ROT-avdraget så blir det inte så dyrt.
vi elektriker köper den kabeln för ca 50 :-/M