Tack b_hasse för ett utförligt svar.

Jag vet inte om jag tolkat det fel, men jag testade med att fuljorda först. En stump fk från jorden i uttaget till nollan i uttaget. Funkade inte.

Men jag ger mig.

mortirolo skrev:
Jag vet inte om jag tolkat det fel, men jag testade med att fuljorda först. En stump fk från jorden i uttaget till nollan i uttaget. Funkade inte.
Det hade funkat om du kopplat uttagets jord till nollan före JFB som du testar.

/Hasse

Jag skrev det tidigare, det går väldigt bra att ta ström EFTER husets JFB. MEN man måste SKAPA en egen skyddsjord från nollan.

Det man tar från husets JFB får man betrakta som PEN och en fas.

Sedan på labbväggen dela upp PEN till PE och N.

Den "sanna" jorden som blev tagen ur elementet borde också löst husets JFB men sedan är ju frågan om hur sann den är?

Protte

Prototypen skrev:
"Jag skrev det tidigare, det går väldigt bra att ta ström EFTER husets JFB. MEN man måste SKAPA en egen skyddsjord från nollan."

Inget fel på ditt svar. Jag tänkte inte igenom det och sen är jag så pass amatörig att det inte klickar direkt.
Men det blir bättre. Sen anser jag att jag inte äventyrade säkerheten vid mät tillfället fast jag inte var hundra på allt.
Man borde väl nog inte ta upp den här typen (göra nåt i centralen och inte vara tvärsäker) av frågor här. Sänder alltid ut fel signaler och man blir för det mesta dömd som en klåpare. Jag tackar i alla fall för svaren.

"Den sanna jorden vid elementet". Så pass sann att den har kontinuitet med diazed centralens hölje. Det är väl ett kvitto på att den är ok.?

Hej.
Min fråga hör kanske inte 100% hit men nästan :-)
Jo,är det KRAV(länka,citera gärna om det är så)på att kontinutetstesta ALLT BEFINTLIGT (ytterlampor,uttag etc) i ett befintlig installation(villa) efter att jfb installerats.Om det installeras ett nytt uttag i sambad med installation av jfb är det ett måste ju.Men det befintliga?
Mvh

En jordfelsbrytarinstallation förändrar normalt sett ingenting på skyddsjordsskenan. Det enda som kan bli förändrat är olika fuljordade uttag ( förbjudna lösningar). En mätning som kan vara bra är isolationsmätning för att kolla läckströmmar. Har det däremot bytts plintar och flyttats gruppledningar då är denna test viktig.

Varför frågar du? Denna typ av frågor gör mig allvarligt orolig.

Elinstallatörsförordningen säger att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk. Elinstallationsreglerna säger något liknande att vid utbyggnad/ändring kontrolleras det som ändrats plus att ändringen inte minskar säkerheten i den övriga delen av anläggningen.

Tyvärr antyder båda dessa källor att man bara behöver kontrollera det man har tafsat på. Men om man praktiserar detta som en tumregel så kommer man för eller senare att ha ihjäl någon.

Eftersom elinstallationsarbete är behörighetskrävande, och eftersom ellagen kräver att innehavaren regelbundet kontrollerar och underhåller sin anläggning, så anser lagskrivaren att alla befintliga anläggningar är intakta och säkra :wow:. Verkligheten är givetvis en annan.

Därför är det upp till varje elinstallatörs omdöme att prova varje ändring i den omfattning som är nödvändig i varje enskilt fall. Är det så att man inte begriper hur man behöver prova den ändring man precis har gjort, då frågar man någon om kan förklara, helst innan man börjar installera.

Frågan vilka enskilda kontroller som lagar och föreskrifter kräver är därför inte relevant, för sådana krav finns inte. Skulle du klandras, vilket i så fall oftast sker först efter en olycka, så är det troligen begreppet betryggande omfattning som kommer på tal.

Vilka kontroller kan behövas vid installation av JFB då? Man kan, med lagen i ryggen, utgå ifrån att den befintliga installationen är korrekt, men bara som utgångspunkt för den bedömning som alltid ska göras.

- Kräver JFB något speciellt av anläggningen? Ja, den kräver ju isolation mellan N och PE, men kräver den en intakt PE? Njao, det är bra om PE är intakt, men inte så viktigt att en fullständig kontinuitetsmätning behövs. En JFB ska ju kontrolleras, och det kan man ju göra i ett uttag, och varför då inte i de flesta uttag.

- Inför JFB några nya risker som kräver kontroll av grupperna? Inte direkt, mest tvärtom. Jag kommer bara på lite långsökta effekter från felaktig sektionering etc men det har inte med grupperna i sig att göra. Det är skillnad på t.ex vid införande av skyddsjord, där det är vitalt med en fullständig kontinuitetskontroll.

- Till sist har vi installationen i sig - en JFB kan kopplas in fel på ett antal sätt. En checklista finns i en annan tråd.

Om däremot nollor och skyddsjordar ligger huller om buller på dom båda skenorna. Då behövs det naturligtvis kontinuetetstester efter dessa problem är fixade. Nu är ju inte skenorna sammankopplade till en skena elektriskt längre.

Ja det går snabbt att hamna lite utanför ramarna för installation av en JFB. Det kanske ska sektioneras också, så man behöver ibland se det som byte av hela centralen med dess kontroller. "Jobbet" kan plötsligt bli lite mer vidsträckt. Fortfarande, man måste inte kontrollera ifall PE har gått av i en kabel en meter från centralen, om man inte själv bedömer att det behövs. Har man ryckt i och kopplat om de flesta kablar i centralen så kan man nog se det som ett krav med en kontinuitetskontroll av varje utgående PE fram till första lämpliga mätpunkt på varje grupp. I praktiken kostar det inte så mycket extra tid att kolla mot alla punkter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.