11 413 läst ·
9 svar
11k läst
9 svar
Varför bara 10 A säkring på 2,5 mm2?
Jag skulle vilja ha 16 A till garaget, dit det är draget EKKJ 3x2,5+2,5, tre svarta plus skärm, för enfas (en ledare används inte). Men proppskåpet i huset har bara 10 A-säkring, med röd passdel, till garaget. Hus, garage och central är från tidigt åttiotal. Borde inte 2,5mm2-ledarna medge 16 A?
Det kan finnas många anledningar, tex att ledningen är så lång att utlösningsvillkoret inte uppfylls med en 16 A säkring.
En annan tänkbar anledning är att det blir för stort spänningsfall, och en tredje att för många ledningar ligger tätt tillsammans och därför kan bli överhettade.
Utlösningsvillkoret stipulerar den längsta tid som det får ta för säkringen att lösa ut vid kortslutning.
En annan tänkbar anledning är att det blir för stort spänningsfall, och en tredje att för många ledningar ligger tätt tillsammans och därför kan bli överhettade.
Utlösningsvillkoret stipulerar den längsta tid som det får ta för säkringen att lösa ut vid kortslutning.
Det finns en helt naturlig förklaring. Det var den minsta dimensionen på ekkj och 10 ampere säkring var maximal tillåtet till vanliga vägguttag på 80 talet. 2,5 mm2 övergår till 1,5 fk eller ekk utan elcentral i garaget.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det är väl så enkelt att enfas oftast betyder 10A, EKKJ finns inte som 1,5 mm2.
Protte
Protte
En bättre lösning om huvudsäkringarna är små ?? Då kan man utnyttja den lediga tråden till en extra fas. Det käver en jordfelsbrytare och en tydlig fördelningspunkt.
Men det beror på orsaken till önskemålet om uppsäkring.
Vilken storlek på huvudsäkring har du.
Men det beror på orsaken till önskemålet om uppsäkring.
Vilken storlek på huvudsäkring har du.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Det kan ju även vara så nu om ena ledare inte används eller är bortkopplad just är för att något har hänt med kabeln så att kanske inte alla ledare fungerar. Det kan ju även varit tänkt för att tex kunna styra evt el element eller liknande inne ifrån huset.
Detta plus att 2.5mm2 var minsta tillåtna area vid markförlagd kabel så är nog det mesta inringat. Samt det mycke_nu nämnde om det är riktigt långt, men på den tiden tänktes inte så mycket på det i småanläggningar. Eldim hade ju inte sett dagens ljus.Tobbe_3 skrev:
Tack för snabba svar!
Så vitt jag förstår och ser så ligger kabeln ensam i PE-rör 28/22 mm, och längden är mindre än 10 meter.
Husets huvudsäkringar är 20 A.
Orsaken till att jag skulle vilja säkra upp är helt enkelt att garaget har ett flertal uttag, lysrörsarmaturer och utelampor samt element och frysbox, och om jag då dessutom kör maskiner som dammsugare och kapger parallellt så går jag över 10 A.
Garaget har ingen egen central utan allt är förgrenat via en handfull dosor.
Frågan kanske är bredare än uppsäkring, och egentligen ur jag får bättre ordning på garageelsystemet i allmänhet?
Så vitt jag förstår och ser så ligger kabeln ensam i PE-rör 28/22 mm, och längden är mindre än 10 meter.
Orsaken till att jag skulle vilja säkra upp är helt enkelt att garaget har ett flertal uttag, lysrörsarmaturer och utelampor samt element och frysbox, och om jag då dessutom kör maskiner som dammsugare och kapger parallellt så går jag över 10 A.
Frågan kanske är bredare än uppsäkring, och egentligen ur jag får bättre ordning på garageelsystemet i allmänhet?
vill man ha ett riktigt bra elsystem i garaget då byter man kabel till en n 1 xv 5 g 2,5 eller 5 g 6. 5 g6 kan var svårt att få in i röret. Sedan monterar man en liten elcentral med huvudbrytare, jordfelsbrytare och rätt antal automatsäkringar. Då kan man mata vägguttag motorvärmare , belysning och trefasuttag m.m. från den centralen. Har man 2,5 mm2 kabel då säkras den av med max 16 a i matande elcentral. Med 5 g 6 då kan den läggas direkt på utgående plint i mätarskåpet eller på skensystemet i gruppcentralen. Men det löser elektrikern.anden2000 skrev:Tack för snabba svar!
Redigerat:
Tack för det detaljerade förslaget. Garagecentral med 5g6 och trefas låter riktigt trevligt, nu blev jag nyfiken på vad en elektriker skulle ta för det. Någon som har en uppfattning om vilka slags pengar vi talar om? Jag ska nog begära in ett par priser på det i vilket fall som helst.
Klicka här för att svara