23 641 läst ·
54 svar
24k läst
54 svar
Vilka dosor / dossystem till ett nybygge?
Fast i realiteten skyddar en bra självslocknande dosa (eller annan självslocknande elmaterial).martinradbo skrev:
En elrelaterad brand uppstår ju självklart där det finns el, och t.ex. dåliga kabelskarvar i dosor eller överhettade vägguttag är en sådan felrisk. Och uppstår det brand i materielen i dosorna så kan dosan förhindra att det sprids vidare om den är av nöjaktig självslocknande kvalitet.
Nu är det min tro (OBS tro, jag har inte fakta bakom detta) att det är ganska ovanligt att elmaterial som säljs "brinner utomordentligt bra", för att citera elmont.
Jag tror det är ganska stora skillnader på de bästa och sämsta dosorna i detta avseende men jag tror dock att det är få, eller kanske ingen (som säljs inom EU) som rent av brinner utomordentligt.
Men dom bästa utvecklar knappt någon egen eld oavsett vilken "antändningsenergi" man anbringar, och slocknar typ omedelbart när man tar bort värmekällan. Medan andra antänds vid lägre tillförd energi och brinner av egen kraft en lite längre stund efter att energitillförseln tas bort.
Det fanns ett inlägg här på forumet med en film som visade när det gjordes en lite smått ovetenskaplig test på detta. Men resultatet var ju rätt tydligt i vilket fall, ena dosan slocknade direkt, den andra brann på rätt bra.
Men det kanske lite tveksamma i den filmen var att dom antände med gasolbrännare på kanske 20-60 kW någonting. Hur verklighetsförankrat är det egentligen?
Slutligen är det väl inte så säkert hur priset korrelerar till de självslocknande egenskaperna. Jag är långt ifrån säker på att de dyraste dosorna nödvändigtvis är bättre.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
För 10:- kan du väl försöka sätta fyr på en Biltemadosa och se vad som händer. Rättning, så att vi ser vad som händer. Någon som har ett naturligt drag av pyromani? 
Jag var lite smått på g att göra något sådant experiment när jag höll på med min egen undersökning av olika dosor på marknaden. Men till sist sket jag i det.Bo.Siltberg skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag kan göra ett test med stillbildsfoto av resultatet, återkommer...
Men hur ska jag simulera antändningen? Tändsticka, gasollåga, kortsluta 230-v två kablar eller vad?
Borde nog lägga något mot plasten som är väldigt varmt men inte brinner för att simulera höga temperaturer i dåliga anslutningar inne i dosan.
Kan ju prova på en dyr VP2 också. Borde vara riskfritt eftersom en sån dosa enligt herrar elektriker inte kan brinna, således ingen risk att förlora 30 kr där... ;-)
Men hur ska jag simulera antändningen? Tändsticka, gasollåga, kortsluta 230-v två kablar eller vad?
Borde nog lägga något mot plasten som är väldigt varmt men inte brinner för att simulera höga temperaturer i dåliga anslutningar inne i dosan.
Kan ju prova på en dyr VP2 också. Borde vara riskfritt eftersom en sån dosa enligt herrar elektriker inte kan brinna, således ingen risk att förlora 30 kr där... ;-)
Men det ska ju dock poängteras att den dosan som i denna film som var obenägen att brinna samt slocknade direkt då gasollågan togs bort faktiskt är ett riktigt imponerande resultat. Att den inte förmås att brinna av egen kraft ens med pålagd energi i sån våldsam mängd är ju ett rejält gott betyg.Mikael_L skrev:Men dom bästa utvecklar knappt någon egen eld oavsett vilken "antändningsenergi" man anbringar, och slocknar typ omedelbart när man tar bort värmekällan. Medan andra antänds vid lägre tillförd energi och brinner av egen kraft en lite längre stund efter att energitillförseln tas bort.
Det fanns ett inlägg här på forumet med en film som visade när det gjordes en lite smått ovetenskaplig test på detta. Men resultatet var ju rätt tydligt i vilket fall, ena dosan slocknade direkt, den andra brann på rätt bra.
Men det kanske lite tveksamma i den filmen var att dom antände med gasolbrännare på kanske 20-60 kW någonting. Hur verklighetsförankrat är det egentligen?
Men i praktiken är det ju samtidigt overkill, då det troligen blir max 1-2kW värmeutveckling i en dosa hur fantastiskt dålig koppling det än råkar vara där.
Och i praktiken och realiteten handlar det för det mesta om värmeutvecklingar i häraden några tiotalet watt fast under längre tid när det blir tillbud i verkliga livet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Ja, att försöka få fyr på dosan genom dåliga förbindningar felaktiga brytare eller uttag är i stort dömt att misslyckas. Och att köra med brännare eller annan öppen låga ger ju inte mycket för just elfelsfallet. Däremot kan man ju tänka sig vilja ha mindre eldfängd dosa av indirekta skäl, att välja en som inte understödjer eller sprider brand har ju fördelar.
martinradbo skrev:
Jag tror att det bästa är att testa två olika på samma sätt. Och jämföra hur dom betedde sig.
Utan en ordentlig provmetodik och uppmätta parametrar på värmetillförsel osv så blir ett enskilt resultat ganska svårbedömt.
Dessutom tror jag att det faktiskt är bäst att testa med ganska hög pålagd värmeeffekt, typ den där filmen.
Även om det inte har full bäring med verkligheten så kan det vara OK som jämförande test av olika fabrikat. Och att testa med ganska låg pålagd energi betyder nog ytterligare svårigheter i provuppställning och utvärdering.
Och så är det säkert också både långsamt och tråkigt.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Tror inte dosorna tar fyr sådär. Snarare att de börjar smälta och lukta bränd plast. Varmgång i en koppling som "sprider sig" längs kabel som ligger emot dosan/röret kommer att smältas ihop och tillslut orsaka kortis eller brand. Det krävs inte många A eller mA för den delen att få en riktigt varmgång som följd.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Inget praktiskt brandtest gjort ännu men dock lite sökning.elmont skrev:
Biltema har en EG-försäkran http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ECDeclaration/46237_DoC.pdf för sin billiga 10:- dosa, med intyg bla bla... som säger att de följer bl.a. EN 60670-1
När jag söker på detta kommer Schneiders text fram:
Alla nya infällda dosor med tillbehör från Schneider Electric klarar den nya standarden SS-EN 60670-1. Detta innebär att produkterna klarar 850˚ glödtrådstest. Ett högt krav för att mäta dosornas motstånd vid höga temperaturer, som exempelvis brand.
Orkar inte leta mer, men om standarden anger 850° som krav, så innebär alltså detta att Biltemas billiga skitdosa (!) alltså inte brinner, är billig, är justerbar, har bra låsringar m.m.
Det blir VP2 samt Biltema nu för hela slanten tror jag, kombinerat med bra flexslang från PM Flex.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden